Wojewódzkie Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej Olsztyn 1983: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Malarstwo)
Linia 65: Linia 65:
 
*[[Eligiusz Gaj]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 
*[[Eligiusz Gaj]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 
*[[Jan Kokoryn]] (Szczytno) – obrazy olejne i akwarele
 
*[[Jan Kokoryn]] (Szczytno) – obrazy olejne i akwarele
*[[Krzysztof Kokoryn]] (Szczytno) – obrazy olejne i tempery
+
*[[Krzysztof Filip Kokoryn]] (Szczytno) – obrazy olejne i tempery
 
*[[Wacław Krukowski]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 
*[[Wacław Krukowski]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 
*[[Tadeusz Leczycki]] (Bartoszyce) – obrazy olejne
 
*[[Tadeusz Leczycki]] (Bartoszyce) – obrazy olejne
Linia 97: Linia 97:
 
*[[Barbara Świerzewska]] (Ostróda) – obrazy olejne
 
*[[Barbara Świerzewska]] (Ostróda) – obrazy olejne
 
*[[Alfreda Hornziel]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 
*[[Alfreda Hornziel]] (Olsztyn) – obrazy olejne
 +
 
===Rzeźba===
 
===Rzeźba===
 
*[[Stanisław Adamaszek]] (Ilawa)
 
*[[Stanisław Adamaszek]] (Ilawa)

Wersja z 10:45, 11 sty 2011

Pierwsza edycja, Wojewódzkiego Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej w Olsztynie, zorganizowana w 1983 r.

Organizatorzy

Komisarz wystawy

Opis

Do kategorii „współczesnej sztuki ludowej” zaliczono dzieła tworzone współcześnie, ale oparte na dawnych kryteriach estetycznych oraz twórczość wykorzystującą nowe techniki i tworzywa oraz nowe wzornictwo. Wytwory te muszą jednak ewidentnie pozostawać poza oficjalnym nurtem sztuki elitarnej. Powinni je wykonać ludzie nie posiadający wykształcenia plastycznego, „pochodzący ze wsi i środowisk robotniczych”[1]. W zakres współczesnej sztuki ludowej zaliczono wieloraki dziedziny ludowej wytwórczości artystycznej i rzemieślniczej istniejące od dawna (garncarstwo, tkactwo), jak i te, które powstały w ubiegłym stuleciu (wycinankarstwo) obok nowo powstałych dziedzin (maty słomiane).

Przebieg

Opisywana impreza to „publiczna prezentacja selektywnego przekroju dorobku twórczości amatorskiej” [2] na Warmii i Mazurach z okresu końca l. 70-tych i początku 80-tych XX w. Przedmiot ekspozycji stanowiły prace z zakresu: tkaniny artystycznej (kilimy, gobeliny, dywany), rysunku i grafiki, malarstwa, rzeźby, tkaniny (haftu) oraz tzw. „innych” wyrobów ludowych (np. wycinanek, makram, poszew na pościel czy kompozycji kwiatowych). Na Triennale zaprezentowano bardzo szerokie spektrum artystycznych kreacji: zarówno prace zakorzenione w ludowej tradycji regionu, jak i dzieła z nurtu sztuki współczesnej. Główną cechą eksponowanych prac była ich różnorodność i niepowtarzalność, zarówno pod względem techniki, dyscypliny sztuki, kierunku artystycznego jak i tematu oraz indywidualnej postawy twórcy. W Triennale uczestniczyło artystów amatorów. Większość z nich pracowało indywidualnie, choć część z nich było zgrupowanych w Klubach Plastyki Amatora (Olsztyn, Ostróda, Mrągowo i Bartoszyce).

Uczestnicy

Tkanina (haft) i inne wyroby ludowe

Tkanina artystyczna

Rysunek i grafika

Malarstwo

Rzeźba

Bibliografia

  1. I Wojewódzkie Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej Olsztyn ‘83 / teksty: Tadeusz Korowaj i Marek Świątecki, fot. Bogdan Prystrom. – Olsztyn : Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego, 1983.

Przypisy

  1. Korowaj Tadeusz: Współczesna sztuka ludowa //W: I Wojewódzkie Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej Olsztyn ‘83, teksty: Tadeusz Korowaj i Marek Świątecki, fot. Bogdan Prystrom, Olsztyn, 1983.
  2. Świątecki Marek, Wstęp //W: I Wojewódzkie Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej Olsztyn ‘83, teksty: Tadeusz Korowaj i Marek Świątecki, fot. Bogdan Prystrom, Olsztyn, 1983.
  3. Br. danych nt. miejsca zamieszkania.