Ogólnopolski Konkurs Organowy w Olsztynie

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj

Konkurs uczniów klas organów szkół muzycznych I i II stopnia organizowany od 2005 roku.

Organizatorzy

Opis

Ogólnopolski Konkurs Organowy to trzydniowa impreza o zasięgu ogólnopolskim przeznaczona dla uczniów klas III-IV czteroletniego i klas V-VI sześcioletniego cyklu nauczania szkół muzycznych I stopnia oraz uczniów szkół muzycznych II stopnia, gimnazjów i ogólnokształcących szkół muzycznych, a także Diecezjalnych Szkół Organistowskich. Odbywa się co dwa lata (trzy pierwsze edycje – co rok). Uczniowie biorący udział w Konkursie są podzieleni na trzy grupy wiekowe:

  • I grupa – uczniowie klas III i IV czteroletniego oraz klas V i VI sześcioletniego cyklu nauczania szkół muzycznych I stopnia
  • II grupa – uczniowie klas I-III szkół muzycznych II stopnia, gimnazjów oraz uczniowie do trzyletniego stażu kształcenia w diecezjalnych szkołach muzycznych
  • III grupa – uczniowie klas IV-VI szkół muzycznych II stopnia lub klas I-III ogólnokształcących szkół muzycznych oraz uczniowie powyżej trzeciego roku kształcenia w diecezjalnych szkołach muzycznych

W każdej z grup jest inny program do wykonania. Uczniowie I i II grupy grają na organach mechanicznych firmy Sauer, a III grupy także na instrumencie elektro-pneumatycznym firmy Biernacki. W latach od 2005 – 2011 jury konkursu tworzyli nauczyciele klas organów szkół biorących udział w konkursie (po jednej osobie z każdej szkoły). Przewodniczącym jury zostawał nauczyciel, którego uczeń, niezależnie od grupy, wygrał poprzednią edycję konkursu z najwyższą punktacją. W roku 2013 w komisji zasiadło pięciu nauczycieli, a od 2015 troje. Komisja powołana jest przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Są to pedagodzy, których uczniowie zdobyli najwyższą punktację w poprzednich edycjach konkursu.
Cele Konkursu:

  • prezentacja dorobku artystycznego uczniów i pedagogów
  • rozpowszechnianie wartościowej literatury organowej pod względem artystycznym i dydaktycznym
  • poszerzanie repertuaru
  • podnoszenie poziomu nauczania gry na organach poprzez wymianę doświadczeń i konfrontację metod pracy nauczycieli
  • integracja młodzieży i pedagogów

Edycje