Maria Kwaśniewska: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja oczekująca na przejrzenie] |
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
(1935- ) hafciarka z [[ewim:Dąbrowa (gmina Bartoszyce)|Dąbrowy k. Bartoszyc]] | (1935- ) hafciarka z [[ewim:Dąbrowa (gmina Bartoszyce)|Dąbrowy k. Bartoszyc]] | ||
Linia 26: | Linia 21: | ||
[[Category:Sztuka ludowa|Kwaśniewska,Maria]] | [[Category:Sztuka ludowa|Kwaśniewska,Maria]] | ||
[[Category:Twórcy ludowi|Kwaśniewska,Maria]] | [[Category:Twórcy ludowi|Kwaśniewska,Maria]] | ||
− | |||
[[Category:Rzemiosło artystyczne|Kwaśniewska,Maria]] | [[Category:Rzemiosło artystyczne|Kwaśniewska,Maria]] | ||
[[Category:Powiat bartoszycki|Kwaśniewska,Maria]] | [[Category:Powiat bartoszycki|Kwaśniewska,Maria]] |
Aktualna wersja na dzień 10:37, 2 cze 2015
(1935- ) hafciarka z Dąbrowy k. Bartoszyc
Spis treści
Biografia
Urodziła się w 1935 r. na Lubelszczyźnie. Uczęszczała do Liceum Plastycznego w Lublinie, ale z powodu przynależności ojca do Armii Krajowej ze szkoły została usunięta. Ostatecznie ukończyła technikum budowlane. W 1964 r. osiadła w Dąbrowie k. Bartoszyc, gdzie uprawiała gospodarstwo rolne. Po przekazaniu gospodarstwa dzieciom i przejściu na emeryturę rozwinęła swoje zainteresowania twórcze. Członek Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
Twórczość
Zajęła się haftem. Początkowo wykonywała hafty kaszubskie, potem richelieu, zaczęła tworzyć aplikacje. Nawiązała współpracę w Bartoszyckim Domem Kultury, gdzie pod kierunkiem Ewy Chilmanowicz doskonaliła swoje umiejętności. Brała udział w kilku edycjach Wojewódzkiego Konkursu na Tkaninę i Haft Ludowy w Bartoszycach, gdzie zdobywała nagrody za hafty:
- XIII Wojewódzki Konkurs na Tkaninę i Haft Ludowy w Bartoszycach (1994)
- XIV Wojewódzki Przegląd Tkaniny, Koronki i Haftu Ludowego w Bartoszycach (1995)
- XV Wojewódzki Przegląd Koronki i Haftu Ludowego w Bartoszycach (1996)
- XIX Wojewódzki Przegląd Koronki i Haftu Ludowego w Bartoszycach (2000)
Uczestniczyła w kursie haftu czepcowego prowadzonego przez Krystynę Tarnacką, zorganizowanego przez Mariolę Platte, gdzie nauczyła się szycia i haftowania czepców warmińskich. Swoje czepce po raz pierwszy zaprezentowała w konkursie na pamiątkę z Warmii i Mazur, zorganizowanym w 2000 r. przez Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku. Zdobyła pierwszą nagrodę. Początkowo wiernie odtwarzała czepce i tworzyła fartuszki z haftowanymi motywami czepcowymi. „Zrobienie czepca trwa około 100 godzin i wymaga nie byle jakich predyspozycji, także psychicznych, jak dokładność, cierpliwość i spokój ducha, godnych najbardziej surowych zakonów. Haftując czepce, brała wzory z oryginalnych czepców warmińskich, znajdujących się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku. Natomiast wyłącznie jej pomysłem jest motyw kłosów, który wyszyła na denku jednego z czepców zainspirowana tekstami M. Zientary-Malewskiej. Tym motywem wyhaftowała też parę aksamitnych obrazków” [1] Jej twórczości poświęcony jest jeden z reportaży zrealizowany przez Centrum Spotkań Europejskich Światowid w Elblągu z cyklu „Ostatni mistrzowie kultury ludowej” (2010).
Bibliografia
- Beba, Bożena: Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach / Bożena Beba. – Olsztyn : Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2008. – S. 33-36.
Przypisy
- ↑ Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008, S. 75. W reportażu „Ostatni mistrzowie kultury ludowej” Maria Kwaśniewska powołuje się na inspirację tekstami Maryny Okęckiej-Bromkowej
Zobacz też
- Reportaż poświęcony Marii Kwaśniewskiej z cyklu „Ostatni mistrzowie kultury ludowej”