Festiwal Atlantyda Północy: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Budowa)
Linia 17: Linia 17:
 
Opisywany projekt to cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych, badawczych i integracyjnych podejmowanych wspólnie przez artystów, naukowców i działaczy kultury z Polski i Litwy oraz zaproszonych specjalistów z innych krajów Europy. Według założeń spektakle i koncerty średniowiecznego teatru i muzyki sakralnej prezentowano w żywym kontekście społecznym, natomiast ich muzyczne i teatralne elementy skonstruowano w oparciu o najstarsze manuskrypty oraz żywą tradycję. Wydarzenia te odbywać się będą w zabytkach regionów partnerskich, czyli Warmii i Mazur oraz regionu Klaipedos na Litwie. Ideą całości był nowy i żywy model obecności dziedzictwa w teraźniejszości. Jednocześnie działania projektowe zapewniały dostęp oraz czynny udział młodzieży, pomagając jej w procesie identyfikacji kulturowej (zarówno lokalnej jak i europejskiej) i integracji społecznej. Wydarzenia artystyczne wchodzące w skład opisywanego Festiwalu nawiązywały do dziedzictwa średniowiecznego, kultury tradycyjnej, wieloetnicznej i wielowyznaniowej. W ramach działań jednocześnie w pewien sposób zabytki ożywają dzięki funkcji miejsca odnowionej formy kultury, przez co stają się nie tylko atrakcją turystyczną, lecz również zyskują sens społeczny i kulturowy.  
 
Opisywany projekt to cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych, badawczych i integracyjnych podejmowanych wspólnie przez artystów, naukowców i działaczy kultury z Polski i Litwy oraz zaproszonych specjalistów z innych krajów Europy. Według założeń spektakle i koncerty średniowiecznego teatru i muzyki sakralnej prezentowano w żywym kontekście społecznym, natomiast ich muzyczne i teatralne elementy skonstruowano w oparciu o najstarsze manuskrypty oraz żywą tradycję. Wydarzenia te odbywać się będą w zabytkach regionów partnerskich, czyli Warmii i Mazur oraz regionu Klaipedos na Litwie. Ideą całości był nowy i żywy model obecności dziedzictwa w teraźniejszości. Jednocześnie działania projektowe zapewniały dostęp oraz czynny udział młodzieży, pomagając jej w procesie identyfikacji kulturowej (zarówno lokalnej jak i europejskiej) i integracji społecznej. Wydarzenia artystyczne wchodzące w skład opisywanego Festiwalu nawiązywały do dziedzictwa średniowiecznego, kultury tradycyjnej, wieloetnicznej i wielowyznaniowej. W ramach działań jednocześnie w pewien sposób zabytki ożywają dzięki funkcji miejsca odnowionej formy kultury, przez co stają się nie tylko atrakcją turystyczną, lecz również zyskują sens społeczny i kulturowy.  
 
==Budowa==
 
==Budowa==
*[[Święta Miejsc]] - cykl wydarzeń artystycznych (prezentacja średniowiecznego dramatu liturgicznego, koncerty muzyki średniowiecznej i tradycyjnej, warsztaty i biesiady taneczne, wystawy rękodzielnicze, sesje seminaryjne), prowadzonych w zabytkach dawnych Prus Wschodnich
+
*[[Święto Miejsc| Święta Miejsc]] - cykl wydarzeń artystycznych (prezentacja średniowiecznego dramatu liturgicznego, koncerty muzyki średniowiecznej i tradycyjnej, warsztaty i biesiady taneczne, wystawy rękodzielnicze, sesje seminaryjne), prowadzonych w zabytkach dawnych Prus Wschodnich
 
*trasa koncertowa – cykl koncertów muzyki średniowiecznej i tradycyjnej w najważniejszych zamkach (m.in. program [[Zamek Warmia]] jak również – jako element koncertu biesiada taneczna.pn. [[Dom Tańca]])
 
*trasa koncertowa – cykl koncertów muzyki średniowiecznej i tradycyjnej w najważniejszych zamkach (m.in. program [[Zamek Warmia]] jak również – jako element koncertu biesiada taneczna.pn. [[Dom Tańca]])
 
*prezentacje trzech różnych średniowiecznych dramatów liturgicznych (bożonarodzeniowy, pasyjny, wielkanocny) w kościołach (wykonanie: międzynarodowy zespół śpiewaków i aktorów {[[Schola Teatru „Węgajty”| Scholi Teatru „Węgajty”]])
 
*prezentacje trzech różnych średniowiecznych dramatów liturgicznych (bożonarodzeniowy, pasyjny, wielkanocny) w kościołach (wykonanie: międzynarodowy zespół śpiewaków i aktorów {[[Schola Teatru „Węgajty”| Scholi Teatru „Węgajty”]])

Wersja z 11:47, 30 mar 2011

19-26 czerwca 2007 r. - Święto Miejsca w Nidzie na Mierzei Kurońskiej (Litwa)
Fot.: Calina Niklaus i Maria Petter
Źródło: http://www.wegajty.pl

Międzynarodowy, multidyscyplinarny projekt artystyczny o celach edukacyjnych, zorganizowany przez Scholę Teatru Wiejskiego „Węgajty”w latach 2006-2007.


Organizator

Cele

  • zachowanie i promowanie dziedzictwa kulturowego obszarów dawnych Prus Wschodnich (zarówno w Polsce jak za granicą)
  • wzmocnienie powiązań kulturowych i współpracy transgranicznej.
  • wzmocnienie identyfikacji lokalnej, poczucia narodowej tożsamości, świadomości wspólnych i lokalnych korzeni kultury
  • pobudzenie poczucia akceptacji różnorodności i wielokulturowości
  • promocja dziedzictwa kulturowego
  • pobudzenie rozwoju współpracy pomiędzy instytucjami i działaczami kultury oraz artystami z sąsiadujących regionów Polski i Litwy

Opis

Opisywany projekt to cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych, badawczych i integracyjnych podejmowanych wspólnie przez artystów, naukowców i działaczy kultury z Polski i Litwy oraz zaproszonych specjalistów z innych krajów Europy. Według założeń spektakle i koncerty średniowiecznego teatru i muzyki sakralnej prezentowano w żywym kontekście społecznym, natomiast ich muzyczne i teatralne elementy skonstruowano w oparciu o najstarsze manuskrypty oraz żywą tradycję. Wydarzenia te odbywać się będą w zabytkach regionów partnerskich, czyli Warmii i Mazur oraz regionu Klaipedos na Litwie. Ideą całości był nowy i żywy model obecności dziedzictwa w teraźniejszości. Jednocześnie działania projektowe zapewniały dostęp oraz czynny udział młodzieży, pomagając jej w procesie identyfikacji kulturowej (zarówno lokalnej jak i europejskiej) i integracji społecznej. Wydarzenia artystyczne wchodzące w skład opisywanego Festiwalu nawiązywały do dziedzictwa średniowiecznego, kultury tradycyjnej, wieloetnicznej i wielowyznaniowej. W ramach działań jednocześnie w pewien sposób zabytki ożywają dzięki funkcji miejsca odnowionej formy kultury, przez co stają się nie tylko atrakcją turystyczną, lecz również zyskują sens społeczny i kulturowy.

Budowa

  • Święta Miejsc - cykl wydarzeń artystycznych (prezentacja średniowiecznego dramatu liturgicznego, koncerty muzyki średniowiecznej i tradycyjnej, warsztaty i biesiady taneczne, wystawy rękodzielnicze, sesje seminaryjne), prowadzonych w zabytkach dawnych Prus Wschodnich
  • trasa koncertowa – cykl koncertów muzyki średniowiecznej i tradycyjnej w najważniejszych zamkach (m.in. program Zamek Warmia jak również – jako element koncertu biesiada taneczna.pn. Dom Tańca)
  • prezentacje trzech różnych średniowiecznych dramatów liturgicznych (bożonarodzeniowy, pasyjny, wielkanocny) w kościołach (wykonanie: międzynarodowy zespół śpiewaków i aktorów { Scholi Teatru „Węgajty”)
  • Laboratorium Tradycji – komplementarne działania badawczo-warsztatowo- archiwalne (współpraca artystów z Polski, Litwy oraz Europy)tematyką. W ramach
  • cykl warsztatów i résidence (śpiew dawny, tradycyjny, muzyka instrumentalna, tańce dawne i tradycyjne, rękodzieło).
  • produkcja i premiera dramatu liturgicznego Cuda świętego Mikołaja

Przebieg

2006

2007

  • 11 lutego – premiera dramatu liturgicznego Cuda świętego Mikołaja w olsztyńskiej katedrze św. Jakuba w Olsztynie
  • maj:
    • wydanie i promocja książki-albumu okolicznościowego
    • wydanie i promocja płyty Ludus Passionis
  • czerwiec – Święto Miejsca w Nidzie na Mierzei Kurońskiej (Litwa)
  • 19-26 czerwca – prezentacja dramatu liturgicznego Ludus Danielis, koncerty, warsztaty, biesiady (w ramach programu Dom Tańca)