Biennale Form Przestrzennych w Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Utworzył nową stronę „Ogólnopolski plener artystyczny organizowany w Elblągu w latach 1965-1973 ==Historia== Inicjatorem zorganizowania Biennale był założyciel [[Galeria EL w Elblągu …”) |
|||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Ogólnopolski plener artystyczny organizowany w Elblągu w latach 1965-1973 | + | Ogólnopolski plener artystyczny organizowany w [[ewim:Elbląg|Elblągu]] w latach 1965-1973 |
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Inicjatorem zorganizowania Biennale był założyciel [[Galeria EL w Elblągu | + | Inicjatorem zorganizowania Biennale był założyciel [[Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu]] [[Gerard Kwiatkowski]]. O pomyśle zaczęto głośno mówić w październiku 1964 r., w listopadzie zaakceptował ją sekretarz propagandy [[ewim:PZPR na Warmii i Mazurach|Komitetu Elbląskiego PZPR]] oraz Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, a także dyrekcja Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu. W sumie odbyło się pięć edycji Biennale – kolejne miały miejsce w latach 1967, 1969, 1971 i 1973. |
==Edycje== | ==Edycje== | ||
− | *[[ | + | *[[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1965]] |
− | *[[ | + | *[[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1967]] |
− | *[[ | + | *[[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1969]] |
− | *[[ | + | *[[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1971]] |
− | *[[ | + | *[[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1973]] |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
*Strona internetowa [http://www.galeria-el.pl/?page=history Galerii El w Elblągu] | *Strona internetowa [http://www.galeria-el.pl/?page=history Galerii El w Elblągu] | ||
+ | |||
+ | [[Category:Elbląg]] | ||
+ | [[Category:Rzeźba]] | ||
+ | [[Category:Plenery]] | ||
+ | [[Category:Wystawy]] | ||
+ | [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 11:47, 6 sie 2014
Ogólnopolski plener artystyczny organizowany w Elblągu w latach 1965-1973
Spis treści
Historia
Inicjatorem zorganizowania Biennale był założyciel Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu Gerard Kwiatkowski. O pomyśle zaczęto głośno mówić w październiku 1964 r., w listopadzie zaakceptował ją sekretarz propagandy Komitetu Elbląskiego PZPR oraz Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, a także dyrekcja Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu. W sumie odbyło się pięć edycji Biennale – kolejne miały miejsce w latach 1967, 1969, 1971 i 1973.
Edycje
- Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1965
- Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1967
- Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1969
- Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1971
- Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1973
Opis
Celem Biennale była próba przywrócenia stworzonej w pierwszej połowie XX wieku idei konstruktywistów, która głosiła potrzebę zbliżenia sztuki i techniki, artysty i robotnika, dzieła i jego odbiorcy - zwykłego obywatela. Efektem aktywności twórczej miało być zagospodarowanie wielkich przestrzeni miasta. Ponadto, inicjatorom Biennale chodziło o możliwości organizacji w Elblągu niekonwencjonalnych plenerów w oparciu o mecenat zakładu pracy. Koncepcja składała się z kilku nowych pomysłów. Zasadniczą ideą była „organizacja przestrzeni” na placach, skwerach i ulicach miasta, przy pomocy nowych elementów zwanych „formami przestrzennymi”. Miały one zastąpić dawne „pomniki”, „figury”, „rzeźby”. Miały być abstrakcyjne, niefiguratywne. Drugim, nowym elementem był materiał: formy miały powstać ze złomu, z odpadów żelaznych Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu. Trzecią nowością był udział w imprezie największego zakładu przemysłowego w mieście: Zamech, oprócz metalowych elementów, zapewnił spawaczy i materiały spawalnicze. W proces powstawania dzieła sztuki wciągnięta została cała załoga zakładu. W następnych latach treść Biennale nie ograniczała się tylko realizacji form przestrzennych czy rzeźb z metalu, ale obejmowała problematykę, którą żyła polska awangarda artystyczna. Pozostawiono więc uczestnikom pełnię swobody twórczej - a jej efektem stały się działania synkretyczne - angażujące światło, dźwięk, ruch, barwę a także inicjatywy czasoprzestrzenne. W czasie IV Biennale formuła imprezy zbliżyła się do poszukiwań konceptualnych. Formami wypowiedzi artystycznej stały się wówczas prelekcje, odczyty, manifesty, a także akcje oraz ekspozycje fotograficzne i projekcje filmowe.
Bibliografia
- Lassota, Józef: Galeria EL i Elbląskie Biennale Form Przestrzennych / Józef Lassota // „Rocznik Elbląski”. – 1969, t. 4, s. 308-318.
- Tomczyk, Ryszard: Elbląskie Laboratorium Sztuki w latach 1969-1971 / Ryszard Tomczyk // „Rocznik Elbląski”. – 1973, t. 6, s. 256-269.
Zobacz też
- Strona internetowa Galerii El w Elblągu