Portret pastora Jakuba Radzkiego z kościoła ewangelickiego w Kraplewie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 5: | Linia 5: | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Portret o charakterze epitafijnym, przedstawiający pastora Radzkiego powstał w XVIII wieku. Jego anonimowy twórca zaliczany jest do artystów miejscowego pochodzenia. Malarz ten jest jednocześnie autorem pochodzącego z tego samego kościoła [[Portret pastora Jana Popławskiego z kościoła ewangelickiego w Kraplewie|portretu epitafijnego pastora Jana Popławskiego]]. Wizerunek pierwotnie znajdował się w [[ewim:Kościół ewangelicko-metodystyczny w Kraplewie|kościele ewangelickim w Kraplewie]], będących współcześnie kościołem metodystycznym pw. św. Trójcy. Obecnie znajduje się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] i jest eksponowany w jego [[Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu|morąskim oddziale]] w ramach kolekcji portretów i epitafiów z terenów Prus Książęcych. | + | Portret o charakterze epitafijnym, przedstawiający pastora Radzkiego powstał w XVIII wieku. Jego anonimowy twórca zaliczany jest do artystów miejscowego pochodzenia. Malarz ten jest jednocześnie autorem pochodzącego z tego samego kościoła [[Portret pastora Jana Popławskiego z kościoła ewangelickiego w Kraplewie|portretu epitafijnego pastora Jana Popławskiego]]. Wizerunek pierwotnie znajdował się w [[ewim:Kościół ewangelicko-metodystyczny w Kraplewie|kościele ewangelickim w Kraplewie]], będących współcześnie kościołem metodystycznym pw. św. Trójcy. Obecnie znajduje się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] i jest eksponowany w jego [[Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu|morąskim oddziale]] w ramach kolekcji portretów i epitafiów z terenów [[ewim:Prusy Książęce|Prus Książęcych]]. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
Portret przedstawia Jakuba Radzkiego, duchownego ewangelickiego z Kraplewa, zmarłego w 1734 roku. Mężczyzna został namalowany w całej postaci, z szeroko rozstawionymi stopami, w pozycji ''en trios quarts'', na gładkim ciemnoszarym tle. Postać ubrana jest w czarną togę z białymi mankietami i befkami oraz w długą ciemną pelerynę do kolan. Czarne trzewiki zdobią srebrne klamry. Na pełnej, okrągłej twarzy pastora w kolorze różowo-ugrowym, uwagę skupiają fragmenty, niejako przerysowane, mające podkreślić cechy wyglądu osoby portretowanej. Mężczyzna ma wydatne usta i długi nos oraz drobne, nieco zezujące oczy. Uderza brak urody mężczyzny wynikający z prymitywnego ujęcia malowidła. Twarz pastora okalają ciemne włosy peruki sięgającej do ramion. Cała postać skomponowana została w pozie lekko przygarbionej, ale swobodnej, co podkreśla lewa dłoń wsunięta częściowo za ubranie. W prawej dłoni duchowny trzyma książkę, najprawdopodobniej Biblię, zgodnie z kanonem portretów epitafijnych z mazurskiego kręgu. Płaskie i dość prymitywistycznie ujęty wizerunek pastora zdradza pochodzenie anonimowego autora portretu, który, jak wielu twórców tego typu dzieł, wywodził się najprawdopodobniej z ludu. | Portret przedstawia Jakuba Radzkiego, duchownego ewangelickiego z Kraplewa, zmarłego w 1734 roku. Mężczyzna został namalowany w całej postaci, z szeroko rozstawionymi stopami, w pozycji ''en trios quarts'', na gładkim ciemnoszarym tle. Postać ubrana jest w czarną togę z białymi mankietami i befkami oraz w długą ciemną pelerynę do kolan. Czarne trzewiki zdobią srebrne klamry. Na pełnej, okrągłej twarzy pastora w kolorze różowo-ugrowym, uwagę skupiają fragmenty, niejako przerysowane, mające podkreślić cechy wyglądu osoby portretowanej. Mężczyzna ma wydatne usta i długi nos oraz drobne, nieco zezujące oczy. Uderza brak urody mężczyzny wynikający z prymitywnego ujęcia malowidła. Twarz pastora okalają ciemne włosy peruki sięgającej do ramion. Cała postać skomponowana została w pozie lekko przygarbionej, ale swobodnej, co podkreśla lewa dłoń wsunięta częściowo za ubranie. W prawej dłoni duchowny trzyma książkę, najprawdopodobniej Biblię, zgodnie z kanonem portretów epitafijnych z mazurskiego kręgu. Płaskie i dość prymitywistycznie ujęty wizerunek pastora zdradza pochodzenie anonimowego autora portretu, który, jak wielu twórców tego typu dzieł, wywodził się najprawdopodobniej z ludu. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | *[[ewim:Kościół ewangelicko-metodystyczny w Kraplewie|Kościół ewangelicko-metodystyczny w Kraplewie]] | ||
+ | *[[Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu|Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu]] | ||
+ | *[[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 21: | Linia 26: | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat ostródzki]] | [[Category:Powiat ostródzki]] | ||
+ | [[Category:Ostróda (gmina wiejska)]] | ||
[[Category:1701-1800]] | [[Category:1701-1800]] |
Wersja z 11:02, 25 sie 2014
XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z kościoła w Kraplewie koło Ostródy.
Spis treści
Historia
Portret o charakterze epitafijnym, przedstawiający pastora Radzkiego powstał w XVIII wieku. Jego anonimowy twórca zaliczany jest do artystów miejscowego pochodzenia. Malarz ten jest jednocześnie autorem pochodzącego z tego samego kościoła portretu epitafijnego pastora Jana Popławskiego. Wizerunek pierwotnie znajdował się w kościele ewangelickim w Kraplewie, będących współcześnie kościołem metodystycznym pw. św. Trójcy. Obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i jest eksponowany w jego morąskim oddziale w ramach kolekcji portretów i epitafiów z terenów Prus Książęcych.
Opis
Portret wykonano techniką olejną na desce. W 1899 roku został przemalowany. Wymiary dzieła to: 160 x 70 cm. W lewym górnym rogu widnieje napis epitafijny o treści: „Jacob Ratzki adiuntus anno 1721 et denatus anno 1734”.
Charakterystyka
Portret przedstawia Jakuba Radzkiego, duchownego ewangelickiego z Kraplewa, zmarłego w 1734 roku. Mężczyzna został namalowany w całej postaci, z szeroko rozstawionymi stopami, w pozycji en trios quarts, na gładkim ciemnoszarym tle. Postać ubrana jest w czarną togę z białymi mankietami i befkami oraz w długą ciemną pelerynę do kolan. Czarne trzewiki zdobią srebrne klamry. Na pełnej, okrągłej twarzy pastora w kolorze różowo-ugrowym, uwagę skupiają fragmenty, niejako przerysowane, mające podkreślić cechy wyglądu osoby portretowanej. Mężczyzna ma wydatne usta i długi nos oraz drobne, nieco zezujące oczy. Uderza brak urody mężczyzny wynikający z prymitywnego ujęcia malowidła. Twarz pastora okalają ciemne włosy peruki sięgającej do ramion. Cała postać skomponowana została w pozie lekko przygarbionej, ale swobodnej, co podkreśla lewa dłoń wsunięta częściowo za ubranie. W prawej dłoni duchowny trzyma książkę, najprawdopodobniej Biblię, zgodnie z kanonem portretów epitafijnych z mazurskiego kręgu. Płaskie i dość prymitywistycznie ujęty wizerunek pastora zdradza pochodzenie anonimowego autora portretu, który, jak wielu twórców tego typu dzieł, wywodził się najprawdopodobniej z ludu.
Zobacz też
- Kościół ewangelicko-metodystyczny w Kraplewie
- Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu
- Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Bibliografia
- Celińska Elżbieta, Wróblewska Kamila: Nad ikonografią polskich pastorów ewangelickich z terenu Mazur / E. Celińska, K. Wróblewska // „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”. - 1969, nr 4, s. 493.
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XVIII wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 19, 48, il. 99.