Portret Amalii Margarethy van Brederode z pałacu w Gładyszach

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 19:51, 13 mar 2014 autorstwa Arom2001 (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Gładyszach. [[Image: portret_amalia_margaretha_brederode_gladysze.jpg|thumb|right|250…”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Gładyszach.

Portret holenderski, Olsztyn 1993, [okł. s. 1.]

Historia

Obraz został namalowany około 1655 roku prawdopodobnie przez Abrahama van Tempela (1622/1623-1672), holenderskiego malarza z warsztatem w Leydzie i Amsterdamie. Do 1945 roku portret znajdował się w pałacu w Gładyszach. Obecnie jest dziełem należącym do kolekcji portretu holenderskiego w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, na co dzień eksponowanym w morąskim oddziale.

Opis

Obraz został wykonany techniką olejną na płótnie. Jego wymiary to: 114 x 88 cm. Portret był poddany pełnej konserwacji w 1969 roku. W opracowaniach sprzed lat 90-tych XX wieku został błędnie zidentyfikowany, jako portret Amalii Cornelii Brederode.[1]

Charakterystyka

Portret przedstawia Amalię Margarethę van Brederode (urodzoną około 1626 roku, zmarłą w 1663 lub 1665 roku), jedną z córek hrabiny Anny Joanny van Nassau, pierwszej żony holenderskiego hrabiego Jana Wolferta van Brederode.[2] Od 1645 roku była żoną czeskiego szlachcica i barona Albrechta Henryka von Slavata. Jej drugim mężem był poseł cesarski z Hagi, Gotlieb Amadeusz von Windischgratz. Kobieta została namalowana do kolan, w pozycji en trois quarts, na tle krajobrazu z zielenią i skałami oraz z fontanną parkową z prawej strony kadru. W prawej wysuniętej dłoni trzyma muszlę wypełnioną wodą, która wraz ze spływającym strumieniem w fontannie ma symbolizować płodność. Postać ubrana jest w czerwoną suknię z błyszczącymi srebrzystymi mankietami, mocno marszczonymi, a także przezroczystym woalem wokół szerokiego dekoltu i pasa. Twarz dziewczyny, o jasnej, lekko zaróżowionej karnacji i ciemnobrązowych oczach otaczają jasne włosy upięte z tyłu głowy i opadające lokami. Fryzurę oraz szyję zdobią sznury pereł. Na sukni widnieje błyszcząca brosza.

Przypisy

  1. K. Wróblewska, Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku, Olsztyn 1978, s. 35, il. 47.
  2. Amalia Margaretha była siostrą Sophii Dorothei Dohny z domu Brederode (1620-1678), Juliany (1622-1675), Florentyny (1624-1698), Anny Trajektyny (1625-1672).

Bibliografia

  1. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 42, 100, il. 47.
  2. Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego. - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków, 1971. - S. 35.