Koncerty Fromborskie 1969: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
Linia 46: Linia 46:
 
<references/>
 
<references/>
  
[[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Powiat braniewski]] [[Category:1961-1970]]
+
[[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Powiat braniewski]][[Category:Frombork (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category:1945-1989]]

Aktualna wersja na dzień 08:42, 8 wrz 2014

Trzecie Koncerty Fromborskie – cykl recitali organowych zorganizowany w lipcu i w sierpniu 1969 r.

Opis

Organizatorzy:

Recitale organowe odbywały się co dwa tygodnie we fromborskiej katedrze – w sumie cztery koncerty wychowanków krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej.

Program

  • Recital Wacława Kłaputa (13 lipca)
    • Girolamo Frescobaldi – Toccata e canzona
    • Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll
    • François Couperin – Offertoire G-dur
    • César Franck – Fantazja chorałowa nr 3 a-moll
    • Olivier Messiaen – Dieu parmi nous
  • Recital Leszka Wernera (27 lipca)
    • Dietrich Buxtehude – Preludium i fuga D-dur
    • Louis-Nicolas Clérambault – Suita nr 1
    • Jan Sebastian Bach – Preludium chorałowe Werde munter, mein Gemuethe
    • Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur
    • Tadeusz Machl – Kompozycja w pięciu częściach
    • Robert Schumann – Kanon h-moll
    • Max Reger – Gloria in excelsis
  • Recital Joachima Grubicha (17 sierpnia)
    • Vincent Lübeck – Preludium i fuga E-dur
    • François Couperin – Offertoire sur les grandes jeux
    • Jan Sebastian Bach – Preludium chorałowe Nun komm, der Heiden Heiland
    • Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga D-dur
    • Felix Mendelssohn-Bartholdy – Sonata nr l f-moll
  • Recital Jacka Kuliga (31 sierpnia)
    • Dietrich Buxtehude – Preludium i fuga g-moll
    • Louis-Claude Daquin – Noel avec variations
    • Jan Sebastian Bach – Toccata i fuga F-dur
    • Paul Hindemith – Sonata nr 1
    • Petr Eben – Laudes IV

Recepcja

Zainteresowanie publiczności było większe niż w latach poprzednich, przy czym „znaczną część audytorium (...) stanowiła młodzież”[1]. Zauważono jednak, że wśród słuchaczy przeważali przyjezdni. Jan Boehm sugerował nawet zwiększenie częstotliwości recitali, tak by odbywały się one w każdą niedzielę. W wykonywanym repertuarze nie dominował żaden określony styl, ani epoka, nie wyróżniano też żadnego kręgu kompozytorskiego, co sprawiało wrażenie, że „dobór programu był przypadkowy”[2]. Wykonawcy reprezentowali jednak wysoki poziom artystyczny, tak pod względem technicznym jak i muzycznym, i choć pierwszy z nich, „Wacław Kłaput miał (...) pewne kłopoty z organami, których klawisze i kombinacje rejestrowe zacinały się”[3], koncerty te były „prawdziwą ucztą duchową”[4]. Krytykowano organizację festiwalu – głównie reklamę imprezy i przygotowanie instrumentu oraz brak środków transportu publicznego z Olsztyna do Fromborka.

Bibliografia

  1. Boehm, Jan: Bez motywu wiodącego : koncerty fromborskie 69 / Jan Boehm // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1969, nr 38, s. 2.
  2. Jaroszewicz, Jerzy: W niedzielę we Fromborku / Jerzy Jaroszewicz // „Głos Olsztyński”. – 1969, nr 170, s. 4.
  3. Połom, Stefan: Koncert fromborskie 1969 / Stefan Połom ; fot. Janusz Połom. – Il. // „Warmia i Mazury”. – 1970, nr 1, s. 9-10.

Przypisy

  1. Jaroszewicz Jerzy, W niedzielę we Fromborku, „Głos Olsztyński”, 1969, nr 170, s. 4.
  2. Boehm Jan, Bez motywu wiodącego. Koncerty fromborskie 69, „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1969, nr 38, s. 2.
  3. Tamże.
  4. Tamże.