Koncerty Fromborskie 1967: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 24: | Linia 24: | ||
==Recepcja== | ==Recepcja== | ||
− | Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy [Józefowi Chwedczukowi] się za przepiękny dobór głosów w ''Kanonie'' R. Schumana”<ref>Boehm Jan, ''Koncerty fromborskie'', „Warmia i Mazury”, 1967, nr 10, s. 19.</ref>. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również ''Passacaglia d-moll'' Buxtehudego i ''Fantazję chorałową nr 3 a-moll'' Francka<ref> Połom Stefan, ''Fromborskie recitale organowe'', „Głos Olsztyński”, 1967, nr 209, s. 7.</ref>. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - ''Chorału e-moll'', ''Preludium i fugi a-moll'' oraz ''Preludium i fugi B-A-C-H'' Liszta<ref>Tamże.</ref>. [[Jan Boehm]] krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej<ref> Boehm Jan, ''Czwarty w Polsce północnej'', „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1967, nr 38, s. 1.</ref>. | + | Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy [[Józef Chwedczuk|Józefowi Chwedczukowi]]] się za przepiękny dobór głosów w ''Kanonie'' R. Schumana”<ref>Boehm Jan, ''Koncerty fromborskie'', „Warmia i Mazury”, 1967, nr 10, s. 19.</ref>. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również ''Passacaglia d-moll'' Buxtehudego i ''Fantazję chorałową nr 3 a-moll'' Francka<ref> Połom Stefan, ''Fromborskie recitale organowe'', „Głos Olsztyński”, 1967, nr 209, s. 7.</ref>. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - ''Chorału e-moll'', ''Preludium i fugi a-moll'' oraz ''Preludium i fugi B-A-C-H'' Liszta<ref>Tamże.</ref>. [[Jan Boehm]] krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej<ref> Boehm Jan, ''Czwarty w Polsce północnej'', „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1967, nr 38, s. 1.</ref>. |
<br>Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego. | <br>Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego. | ||
Wersja z 13:02, 9 sie 2011
Pierwsze Koncerty Fromborskie – cykl recitali organowych zorganizowany w lipcu i w sierpniu 1967 r.
Spis treści
Opis
Organizatorzy:
- Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Rozgłośnia Polskiego Radia w Olsztynie
W ramach pierwszych koncertów fromborskich odbyły się dwa recitale. Obydwaj wykonawcy zaprezentowali repertuar ułożony według tej samej zasady – prezentacja muzyki trzech epok: wczesnobarokowej, bachowskiej i romantycznej.
Tego samego roku w katedrze fromborskiej występował jeszcze Jan Jargoń (15 sierpnia) – jego koncert zorganizowały władze parafialne.
Program
- Recital Józefa Chwedczuka (6 sierpnia)
- Heinrich Scheideman
- Dietrich Buxtehude
- Jan Sebastian Bach
- Franz Tunder
- Robert Schumann
- César Franck
- Recital Leona Batora (20 sierpnia)
- Nicolaus Bruhns
- François Couperin
- Jan Sebastian Bach
- Franciszek Liszt
- Feliks Nowowiejski
Recepcja
Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy Józefowi Chwedczukowi] się za przepiękny dobór głosów w Kanonie R. Schumana”[1]. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również Passacaglia d-moll Buxtehudego i Fantazję chorałową nr 3 a-moll Francka[2]. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - Chorału e-moll, Preludium i fugi a-moll oraz Preludium i fugi B-A-C-H Liszta[3]. Jan Boehm krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej[4].
Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego.
Bibliografia
- (k): Fromborskie koncerty organowe / (k) // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1967, nr 30, s. 4.
- Boehm, Jan: Koncerty fromborskie / Jan Boehm. – Il. // „Warmia i Mazury”. – 1967, nr 10, s. 19.
- Boehm, Jan: Czwarty w Polsce północnej / Jan Boehm // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1967, nr 38, s. 1.
- Połom, Stefan: Fromborskie recitale organowe / Stefan Połom ; fot. Andrzej Baturo. – Il. // „Głos Olsztyński”. – 1967, nr 209, s. 7.