Teatr Węgajty: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzył nową stronę „ghf”)
 
Linia 1: Linia 1:
ghf
+
[[Image:Wegajty0uy.jpg|thumb|right|250px|Źródło: http://free.art.pl/teajty/polish.php]]
 +
 
 +
 
 +
Teatr (pod kierownictwem artystycznym [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]]) z siedzibą w Węgajtach k. Jonkowa, aktywny artystycznie od 1986 r.
 +
 
 +
==Adres==
 +
11-042 Jonkowo
 +
Węgajty 18
 +
 
 +
==Historia==
 +
Teatr powstał w 1986 r., w trudnym dla Polski okresie tzw. „długiej nocy”, kiedy to po stanie wojennym wszelkie dokonania artystyczne miały szczególne znaczenie w kontekście politycznym tamtego czasu. Pierwsze wystąpienia artystyczne „Węgajt” (''Historie Vincenza'' oraz ''Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi'' – oba w reżyserii [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]]) odsłaniały maski i stereotypy epoki peerelowskiej, lecz przede wszystkim – przypominały i tworzyły świat tradycji wieloetnicznej i multikulturalnej. W tamtym też okresie Teatr podejmował działania zmierzające ku oficjalnemu uznaniu oraz zapewnieniu sobie niezależnego statusu i w 1990 r. powstało Stowarzyszenie Teatr Węgajty<ref>Obecnie funkcjonuje przy [[Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie]].</ref>.<br>W połowie lat 90-tych miały miejsce przeobrażenia wewnątrz zespołu: od tego momentu działalność „Węgajt” prowadzona jest w dwóch nurtach: [[Schola Teatru Wiejskiego „Węgajty”| Scholi]] pod kierunkiem [[Johann Wolfgang Niklaus| Wolfganga Niklausa]] (praca nad rekonstrukcją dramatu liturgicznego) oraz Projektu Terenowego pod kierunkiem [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]] (praca w obszarze żywych form obrzędowych oraz nawiązań do świata polskiej tradycji).
 +
[[Image:Wegajty0.jpg|thumb|right|250px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
 +
==Opis==
 +
Siedziba Teatru mieści się w dużym budynku gospodarczym na kolonii wsi Węgajty (gm. Jonkowo k. Olsztyna). Tam powstawały pierwsze spektakle grupy, tam też odbywają się warsztaty, biesiady, tańce, spotkania, sesje i seminaria oraz przeglądy i festiwale ( od 2003 r. - lipcowy [[Festiwal „Wioska Teatralna”]]).
 +
[[Image:Wegajty0hg.jpg|thumb|right|250px|]]
 +
==Charakterystyka==
 +
Zespół nie czerpie jedynie z lokalnej, warmińskiej tradycji, ale posługuje się elementami sztuki ludowej z różnych stron Polski, Europy, czy nawet świata – najczęściej tymi, co odchodzą w zapomnienie. Ludowa obrzędowość i tradycyjne wierzenia oraz obyczaje wiejskie są przez Teatr odtwarzane, częstokroć transformowane jako alelujki, zapusty, sobótki oraz kolędowanie.<br>Pierwsze spektakle zespołu wywołały duży oddźwięk na festiwalach teatralnych w kraju i za granicą (jako obraz nowego „wiejskiego” nurtu w polskim teatrze) - tym bardziej, że grupa również prezentowała obok widowisk dokumentacje swoich prac badawczych, prowadzonych m.in. w Macedonii, Słowacji, na Białorusi, Ukrainie – w dziedzinie pieśni ludowej i teatru obrzędowego.
 +
 
 +
==Działalność==
 +
Jako że przedmiotem badań artystów z Węgajt jest struktura, geneza i tradycja teatralna, dlatego też zespół kilka razy do roku organizuje sesje naukowe oraz seminaria: „[[Bliższe ojczyzny]]” (1990-1993), „[[Ścieżki tradycji]]” (1994), „[[W stronę tradycji żywej]]” (1995-1996). Zwyczajowo podczas tych imprez wśród warsztatów, wykładów naukowych, pokazów filmowych prezentowane są również spektakle w wykonaniu Teatru, przedstawienia i koncerty zespołów zaproszonych. Zespół organizuje również warsztaty i wyprawy teatralne ph. „Inna szkoła teatralna”, warsztaty wokalno-taneczne czy też połączone z wykładami.<br>
 +
Pełna bibliografia dotycząca działalności Teatru zawierałaby kilkaset tytułów.
 +
[[Image:Stow_Wegajty633.jpg|thumb|right|250px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
 +
==Repertuar==
 +
*''Historie Vincenza o prawdziwym Żydzie, Antychryście i Preoswiaszczennym Metropolicie'' (1988) wg Stanisława Vincenza (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi'' (1992) wg historii Magdaleny z ''Doliny Issy'' Czesława Miłosza (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Opowieści kanterberyjskie'' (1996) wg Geoffrey’a Chaucera (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Kalevala'' – fragmenty niepisane (2000) (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Upiorny całun'' (2001) - widowisko plenerowe wg ''Dziadów'' Adama Mickiewicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Synczyzna'' (2004) na podstawie ''Ślubu'' i ''Trans-Atlantyku'' Witolda Gombrowicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Prolog komedii'' – „sceny pomiędzy poezją i dokumentem” na podstawie poezji Wisławy Szymborskiej oraz Anny Wojtyniak (pomysł i realizacja: [[Zofia Bartoszewicz]], [[Erdmute Sobaszek]])
 +
*''Woda 2030'' na podstawie Ewangelii oraz twórczości: Ryszarda Kapuścińskiego, Gao Xingjian, Paula Celana, Frederico Garcia Lorci, Johannesa Bobrowskiego, Krzysztofa Dziemiana i Justyny Wielgus (inscenizacja: [[Wacław Sobaszek]])
 +
*''Iwona poślubiona'' na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]])
 +
 
 +
==Nagrody==
 +
*1993 r. – główna nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Cieszynie
 +
*1996 r. - nagroda w [[Plebiscycie „Złota Dziesiątka” Gazety Olsztyńskiej|Plebiscycie „Złota Dziesiątka” Gazety Olsztyńskiej]]
 +
*[[Nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego]]
 +
*[[Nagroda im. Ignacego Krasickiego]]
 +
*2006 r. - Nagroda Ministra Kultury
 +
*2007 r. - Nagroda australijskiej fundacji Polcul
 +
*2008 r. - Nagroda Fundacji „Pro Publico Bono”
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
#Bartnik, Magdalena: ''10 lat Projektu Terenowego Teatru Węgajty'' / Magdalena Bartnik // „Borussia”. - R. 15[16], nr 40 [(2006)], s. 129-134
 +
#Poprzeczko, Jacek: ''Czarowna noc : Węgajty : śpiewy, tańce i łamańce'' / Jacek Poprzeczko // „Polityka”. – 1993, nr 48, s. 9.
 +
#Rychcik, Agata: ''Wędrowanie z Węgajtami'' / Agata Rychcik // „Scena”. – 1998, nr 11/12, s. 2-3.
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
<references/>
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
*http://free.art.pl/teajty/polish.php
 +
 
 +
[[Category:Teatr]] [[Category:Teatry]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1981-1990]] [[Category:1991-2000]] [[Category:2001-2010]] [[Category:2011-2020]]

Wersja z 14:03, 25 mar 2011


Teatr (pod kierownictwem artystycznym Wacława Sobaszka) z siedzibą w Węgajtach k. Jonkowa, aktywny artystycznie od 1986 r.

Adres

11-042 Jonkowo Węgajty 18

Historia

Teatr powstał w 1986 r., w trudnym dla Polski okresie tzw. „długiej nocy”, kiedy to po stanie wojennym wszelkie dokonania artystyczne miały szczególne znaczenie w kontekście politycznym tamtego czasu. Pierwsze wystąpienia artystyczne „Węgajt” (Historie Vincenza oraz Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi – oba w reżyserii Wacława Sobaszka) odsłaniały maski i stereotypy epoki peerelowskiej, lecz przede wszystkim – przypominały i tworzyły świat tradycji wieloetnicznej i multikulturalnej. W tamtym też okresie Teatr podejmował działania zmierzające ku oficjalnemu uznaniu oraz zapewnieniu sobie niezależnego statusu i w 1990 r. powstało Stowarzyszenie Teatr Węgajty[1].
W połowie lat 90-tych miały miejsce przeobrażenia wewnątrz zespołu: od tego momentu działalność „Węgajt” prowadzona jest w dwóch nurtach: Scholi pod kierunkiem Wolfganga Niklausa (praca nad rekonstrukcją dramatu liturgicznego) oraz Projektu Terenowego pod kierunkiem Wacława Sobaszka (praca w obszarze żywych form obrzędowych oraz nawiązań do świata polskiej tradycji).

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Opis

Siedziba Teatru mieści się w dużym budynku gospodarczym na kolonii wsi Węgajty (gm. Jonkowo k. Olsztyna). Tam powstawały pierwsze spektakle grupy, tam też odbywają się warsztaty, biesiady, tańce, spotkania, sesje i seminaria oraz przeglądy i festiwale ( od 2003 r. - lipcowy Festiwal „Wioska Teatralna”).

Wegajty0hg.jpg

Charakterystyka

Zespół nie czerpie jedynie z lokalnej, warmińskiej tradycji, ale posługuje się elementami sztuki ludowej z różnych stron Polski, Europy, czy nawet świata – najczęściej tymi, co odchodzą w zapomnienie. Ludowa obrzędowość i tradycyjne wierzenia oraz obyczaje wiejskie są przez Teatr odtwarzane, częstokroć transformowane jako alelujki, zapusty, sobótki oraz kolędowanie.
Pierwsze spektakle zespołu wywołały duży oddźwięk na festiwalach teatralnych w kraju i za granicą (jako obraz nowego „wiejskiego” nurtu w polskim teatrze) - tym bardziej, że grupa również prezentowała obok widowisk dokumentacje swoich prac badawczych, prowadzonych m.in. w Macedonii, Słowacji, na Białorusi, Ukrainie – w dziedzinie pieśni ludowej i teatru obrzędowego.

Działalność

Jako że przedmiotem badań artystów z Węgajt jest struktura, geneza i tradycja teatralna, dlatego też zespół kilka razy do roku organizuje sesje naukowe oraz seminaria: „Bliższe ojczyzny” (1990-1993), „Ścieżki tradycji” (1994), „W stronę tradycji żywej” (1995-1996). Zwyczajowo podczas tych imprez wśród warsztatów, wykładów naukowych, pokazów filmowych prezentowane są również spektakle w wykonaniu Teatru, przedstawienia i koncerty zespołów zaproszonych. Zespół organizuje również warsztaty i wyprawy teatralne ph. „Inna szkoła teatralna”, warsztaty wokalno-taneczne czy też połączone z wykładami.
Pełna bibliografia dotycząca działalności Teatru zawierałaby kilkaset tytułów.

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Repertuar

  • Historie Vincenza o prawdziwym Żydzie, Antychryście i Preoswiaszczennym Metropolicie (1988) wg Stanisława Vincenza (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi (1992) wg historii Magdaleny z Doliny Issy Czesława Miłosza (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Opowieści kanterberyjskie (1996) wg Geoffrey’a Chaucera (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Kalevala – fragmenty niepisane (2000) (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Upiorny całun (2001) - widowisko plenerowe wg Dziadów Adama Mickiewicza (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Synczyzna (2004) na podstawie Ślubu i Trans-Atlantyku Witolda Gombrowicza (reż.: Wacław Sobaszek)
  • Prolog komedii – „sceny pomiędzy poezją i dokumentem” na podstawie poezji Wisławy Szymborskiej oraz Anny Wojtyniak (pomysł i realizacja: Zofia Bartoszewicz, Erdmute Sobaszek)
  • Woda 2030 na podstawie Ewangelii oraz twórczości: Ryszarda Kapuścińskiego, Gao Xingjian, Paula Celana, Frederico Garcia Lorci, Johannesa Bobrowskiego, Krzysztofa Dziemiana i Justyny Wielgus (inscenizacja: Wacław Sobaszek)
  • Iwona poślubiona na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza (reż.: Wacław Sobaszek)

Nagrody

Bibliografia

  1. Bartnik, Magdalena: 10 lat Projektu Terenowego Teatru Węgajty / Magdalena Bartnik // „Borussia”. - R. 15[16], nr 40 [(2006)], s. 129-134
  2. Poprzeczko, Jacek: Czarowna noc : Węgajty : śpiewy, tańce i łamańce / Jacek Poprzeczko // „Polityka”. – 1993, nr 48, s. 9.
  3. Rychcik, Agata: Wędrowanie z Węgajtami / Agata Rychcik // „Scena”. – 1998, nr 11/12, s. 2-3.

Przypisy

Zobacz też