Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego - 1987: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
m (stronę V Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego przeniósł do Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego - 1987) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego zorganizowano w terminie 6-11 kwietnia 1987 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie oraz goście z Polski i z zagranicy. Przedstawili referaty dotyczące twórczości Feliksa Nowowiejskiego, działalności na rzecz muzyki i rozwoju życia muzycznego [[Jan Boehm|Jana Boehma]], [[Izabella Garglinowicz|Izabelli Garglinowicz]] i Franciszka Piotrowskiego, oraz organizacji życia muzycznego w powojennym Olsztynie. Podczas sesji odczytano również referat zmarłego nagle [[Jan Boehm|Jana Boehma]] pt. ''Prezentacja twórczości muzycznej Feliksa Nowowiejskiego we Frankfurcie nad Menem (1905) i w Ustii nad Łabą (1907)''. | + | V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego zorganizowano w terminie 6-11 kwietnia 1987 r. w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], [[ewim:Barczewo|Barczewie]] i [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]]. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie oraz goście z Polski i z zagranicy. Przedstawili referaty dotyczące twórczości Feliksa Nowowiejskiego, działalności na rzecz muzyki i rozwoju życia muzycznego [[Jan Boehm|Jana Boehma]], [[Izabella Garglinowicz|Izabelli Garglinowicz]] i Franciszka Piotrowskiego, oraz organizacji życia muzycznego w powojennym Olsztynie. Podczas sesji odczytano również referat zmarłego nagle [[Jan Boehm|Jana Boehma]] pt. ''Prezentacja twórczości muzycznej Feliksa Nowowiejskiego we Frankfurcie nad Menem (1905) i w Ustii nad Łabą (1907)''. |
<br>Największym sukcesem artystycznym, recenzowanym na łamach prasy, były trzy prawykonania utworów skomponowanych na zamówienie festiwalu, w tym dedykowanego [[Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego|Dniom Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego]] utworu Andrzeja Koszewskiego ''Inwokacja i Strofy Trubadura''. | <br>Największym sukcesem artystycznym, recenzowanym na łamach prasy, były trzy prawykonania utworów skomponowanych na zamówienie festiwalu, w tym dedykowanego [[Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego|Dniom Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego]] utworu Andrzeja Koszewskiego ''Inwokacja i Strofy Trubadura''. | ||
<br>V Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności. Koncerty wykonywano przy pełnych salach, a na koncert inauguracyjny przyszła rekordowa liczba słuchaczy. | <br>V Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności. Koncerty wykonywano przy pełnych salach, a na koncert inauguracyjny przyszła rekordowa liczba słuchaczy. |
Wersja z 14:49, 30 sty 2014
Piąta edycja cyklicznego wydarzenia muzycznego Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego, która odbyła się w 1987 r.
Spis treści
Opis
V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego zorganizowano w terminie 6-11 kwietnia 1987 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie oraz goście z Polski i z zagranicy. Przedstawili referaty dotyczące twórczości Feliksa Nowowiejskiego, działalności na rzecz muzyki i rozwoju życia muzycznego Jana Boehma, Izabelli Garglinowicz i Franciszka Piotrowskiego, oraz organizacji życia muzycznego w powojennym Olsztynie. Podczas sesji odczytano również referat zmarłego nagle Jana Boehma pt. Prezentacja twórczości muzycznej Feliksa Nowowiejskiego we Frankfurcie nad Menem (1905) i w Ustii nad Łabą (1907).
Największym sukcesem artystycznym, recenzowanym na łamach prasy, były trzy prawykonania utworów skomponowanych na zamówienie festiwalu, w tym dedykowanego Dniom Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego utworu Andrzeja Koszewskiego Inwokacja i Strofy Trubadura.
V Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności. Koncerty wykonywano przy pełnych salach, a na koncert inauguracyjny przyszła rekordowa liczba słuchaczy.
Organizatorzy
Instytucje organizujące:
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie
- Stowarzyszenie Muzyków Rozrywkowych „STOMUR” w Olsztynie
- Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie
- Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
- Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
- Państwowa Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
W skład komitetu organizacyjnego weszli:
- Janusz Bogdan Lewandowski – kierownik artystyczny
- Zbigniew Ostrowski – kierownik organizacyjny
- Marzena Bieńkuńska
- Renata Pugowska
- Zenona Rondomańska
- Krzysztof Dariusz Szatrawski
- Ryszard Wolski
Program
- Koncert inauguracyjny (6 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Nina Sapiejewska (fortepian), Monika Swarowska-Walawska (sopran), Maria Seremet-Dziewięcka (mezzosopran), Andrzej Jurkiewicz (tenor), Bogusław Szynalski (baryton), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Olsztyńskiej, chór Akademii Medycznej z Gdańska, Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie).
- Dyrygent: Krzysztof Dziewięcki.
- Program: Uwertura koncertowa Król Wichrów Feliksa Nowowiejskiego, Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego.
- Koncert kameralny (7 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Grażyna Sacewicz (mezzosopran), Leszek Szarzyński (flet), Anna Jundziłł (flet), Regina Milczarek (flet), Zbigniew Ostrowski (akordeon), olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, olsztyński chór kameralny Collegium Novum, Janusz Bogdan Lewandowski (prowadzenie).
- Dyrygent: Lechosław Ragan.
- Program: cykl pieśni „...rosa z bosych stóp...” Marcina Błażewicza (prawykonanie), Inwokacja i Strofy Trubadura na 4-głosowy chór mieszany Andrzeja Koszewskiego (prawykonanie), Reportaż z lasku wiedeńskiego Zbigniewa Bargielskiego (prawykonanie), Salve Regina Petera Ebena, Ode Henka Badingsa.
- Koncert oratoryjny (8 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Anna Dramowicz (organy), Chór im. prof. Wiktora Wawrzyczka Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, Chór Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, Zespół Wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie, zespół smyczkowy Filharmonii olsztyńskiej im. Feliksa Nowowiejskiego, Janusz Bogdan Lewandowski (prowadzenie).
- Dyrygent: Benedykt Błoński.
- Program:Ave Maria i Per illud ave Josquina des Pres, Ipsate cogat i Domine Deus Orlando di Lasso, Vere languores nostres Alessandro Lottiego, Avey Johna Wilbye'a, Now ist the summer springing Johna Hiltona, Though Philomela i I go before Michaela Praetoriusa, utwór Johanna H. Scheina, In virtute tua na chór, orkiestrę i organy Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Credo na chór i orkiestrę Antonio Vivaldiego, Msza C-dur KV 115 na chór i organy Wolfganga Amadeusa Mozarta.
- Koncert kameralny (8 kwietnia, Barczewo)
- Wykonawcy: olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, Małgorzata Armanowska (sopran), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), Zbigniew Ostrowski (akordeon), Zbigniew Olczak (akordeon), Mirosław Zdunek (prowadzenie).
- Program: utwory polskich kompozytorów współczesnych.
- Sesja naukowa (9-10 kwietnia, Olsztyn)
- Referenci: Izabela Szatrawska, Jacek Jadacki, Krzysztof Rottermund, Mariusz Dubaj, Jerzy Erdman, Roman Berger, Maria Anna Ankudowicz, Helena Martyniak, Zenona Rondomańska, Krzysztof Dariusz Szatrawski, Wojciech Muzyka, Ryszard Myśliwiec.
- Koncert muzyki nowej (9 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Małgorzata Armanowska (sopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), Zbigniew Ostrowski (akordeon), Stanisław Moryto (organy), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), Stanisław Skoczyński (perkusja), Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie).
- Program: Conductus na 2 akordeony i organy Stanisława Moryto (prawykonanie), Spektra na perkusję Mariana Borkowskiego, Form II na sopran, saksofon, akordeon i perskusję Piotra Mossa, Dwie pieśni do słów A. Patey-Grabowskiej Zbigniewa Bargielskiego, Dwie pieśni do słów F. Villon Zbigniewa Wiszniewskiego.
- Koncert kameralny (9 kwietnia, Lidzbark Warmiński)
- Wykonawcy: Anna Dramowicz (organy), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, olsztyński chór kameralny Collegium Novum, Mirosław Zdunek (prowadzenie).
- Dyrygent: Lechosław Ragan.
- Koncert kompozytorski Zbigniewa Penherskiego (10 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Warszawska Grupa Perkusyjna, Małgorzata Armanowska (sopran), Ryszard Matecki (fortepian), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie).
- Program: Incantationi I dla sześciu perkusistów, Kolorowe etiudy na fortepian.
- Koncert chóralny (10 kwietnia, Barczewo)
- Wykonawcy: olsztyński chór kameralny Collegium Novum - dyrygent Lechosław Ragan, Mirosław Zdunek (prowadzenie).
- Program: utwory najwybitniejszych kompozytorów komponujących w stylu a capella.
- Recital organowy Jerzego Kukli (11 kwietnia, Olsztyn)
- Program: Lauks Imantsa Zemzarisa, Toccata i fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha, Choral A Cesara Francka, IV Koncert organowy op. 56 i VIII Symfonia op. 45 Feliksa Nowowiejskiego.
- Prowadzenie: Daniel Dramowicz.
Bibliografia
- V Dni Muzyki Muzyki Feliksa Nowowiejskiego : informator koncertowy / oprac. Janusz B. Lewandowski. – Olsztyn, 1987.
- Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Festiwal w wielkim stylu / Krzysztof Dariusz Szatrawski // „Warmia i Mazury”. – 1987, nr 10, s. 12.
- JS: Muzyka naszych czasów / JS // „Gazeta Olsztyńska”. – 1987, nr 84, s. 3.
- Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Olsztyńskie święto muzyki / Krzysztof Dariusz Szatrawski // „Gazeta Olsztyńska”. – 1987, nr 96, s. 5.