Teatr Węgajty: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzył nową stronę „ghf”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | [[Image:Wegajty0uy.jpg|thumb|right|250px|Źródło: http://free.art.pl/teajty/polish.php]] | |
+ | |||
+ | |||
+ | Teatr (pod kierownictwem artystycznym [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]]) z siedzibą w Węgajtach k. Jonkowa, aktywny artystycznie od 1986 r. | ||
+ | |||
+ | ==Adres== | ||
+ | 11-042 Jonkowo | ||
+ | Węgajty 18 | ||
+ | |||
+ | ==Historia== | ||
+ | Teatr powstał w 1986 r., w trudnym dla Polski okresie tzw. „długiej nocy”, kiedy to po stanie wojennym wszelkie dokonania artystyczne miały szczególne znaczenie w kontekście politycznym tamtego czasu. Pierwsze wystąpienia artystyczne „Węgajt” (''Historie Vincenza'' oraz ''Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi'' – oba w reżyserii [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]]) odsłaniały maski i stereotypy epoki peerelowskiej, lecz przede wszystkim – przypominały i tworzyły świat tradycji wieloetnicznej i multikulturalnej. W tamtym też okresie Teatr podejmował działania zmierzające ku oficjalnemu uznaniu oraz zapewnieniu sobie niezależnego statusu i w 1990 r. powstało Stowarzyszenie Teatr Węgajty<ref>Obecnie funkcjonuje przy [[Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie]].</ref>.<br>W połowie lat 90-tych miały miejsce przeobrażenia wewnątrz zespołu: od tego momentu działalność „Węgajt” prowadzona jest w dwóch nurtach: [[Schola Teatru Wiejskiego „Węgajty”| Scholi]] pod kierunkiem [[Johann Wolfgang Niklaus| Wolfganga Niklausa]] (praca nad rekonstrukcją dramatu liturgicznego) oraz Projektu Terenowego pod kierunkiem [[Wacław Sobaszek| Wacława Sobaszka]] (praca w obszarze żywych form obrzędowych oraz nawiązań do świata polskiej tradycji). | ||
+ | [[Image:Wegajty0.jpg|thumb|right|250px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] | ||
+ | ==Opis== | ||
+ | Siedziba Teatru mieści się w dużym budynku gospodarczym na kolonii wsi Węgajty (gm. Jonkowo k. Olsztyna). Tam powstawały pierwsze spektakle grupy, tam też odbywają się warsztaty, biesiady, tańce, spotkania, sesje i seminaria oraz przeglądy i festiwale ( od 2003 r. - lipcowy [[Festiwal „Wioska Teatralna”]]). | ||
+ | [[Image:Wegajty0hg.jpg|thumb|right|250px|]] | ||
+ | ==Charakterystyka== | ||
+ | Zespół nie czerpie jedynie z lokalnej, warmińskiej tradycji, ale posługuje się elementami sztuki ludowej z różnych stron Polski, Europy, czy nawet świata – najczęściej tymi, co odchodzą w zapomnienie. Ludowa obrzędowość i tradycyjne wierzenia oraz obyczaje wiejskie są przez Teatr odtwarzane, częstokroć transformowane jako alelujki, zapusty, sobótki oraz kolędowanie.<br>Pierwsze spektakle zespołu wywołały duży oddźwięk na festiwalach teatralnych w kraju i za granicą (jako obraz nowego „wiejskiego” nurtu w polskim teatrze) - tym bardziej, że grupa również prezentowała obok widowisk dokumentacje swoich prac badawczych, prowadzonych m.in. w Macedonii, Słowacji, na Białorusi, Ukrainie – w dziedzinie pieśni ludowej i teatru obrzędowego. | ||
+ | |||
+ | ==Działalność== | ||
+ | Jako że przedmiotem badań artystów z Węgajt jest struktura, geneza i tradycja teatralna, dlatego też zespół kilka razy do roku organizuje sesje naukowe oraz seminaria: „[[Bliższe ojczyzny]]” (1990-1993), „[[Ścieżki tradycji]]” (1994), „[[W stronę tradycji żywej]]” (1995-1996). Zwyczajowo podczas tych imprez wśród warsztatów, wykładów naukowych, pokazów filmowych prezentowane są również spektakle w wykonaniu Teatru, przedstawienia i koncerty zespołów zaproszonych. Zespół organizuje również warsztaty i wyprawy teatralne ph. „Inna szkoła teatralna”, warsztaty wokalno-taneczne czy też połączone z wykładami.<br> | ||
+ | Pełna bibliografia dotycząca działalności Teatru zawierałaby kilkaset tytułów. | ||
+ | [[Image:Stow_Wegajty633.jpg|thumb|right|250px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] | ||
+ | ==Repertuar== | ||
+ | *''Historie Vincenza o prawdziwym Żydzie, Antychryście i Preoswiaszczennym Metropolicie'' (1988) wg Stanisława Vincenza (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi'' (1992) wg historii Magdaleny z ''Doliny Issy'' Czesława Miłosza (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Opowieści kanterberyjskie'' (1996) wg Geoffrey’a Chaucera (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Kalevala'' – fragmenty niepisane (2000) (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Upiorny całun'' (2001) - widowisko plenerowe wg ''Dziadów'' Adama Mickiewicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Synczyzna'' (2004) na podstawie ''Ślubu'' i ''Trans-Atlantyku'' Witolda Gombrowicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Prolog komedii'' – „sceny pomiędzy poezją i dokumentem” na podstawie poezji Wisławy Szymborskiej oraz Anny Wojtyniak (pomysł i realizacja: [[Zofia Bartoszewicz]], [[Erdmute Sobaszek]]) | ||
+ | *''Woda 2030'' na podstawie Ewangelii oraz twórczości: Ryszarda Kapuścińskiego, Gao Xingjian, Paula Celana, Frederico Garcia Lorci, Johannesa Bobrowskiego, Krzysztofa Dziemiana i Justyny Wielgus (inscenizacja: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | *''Iwona poślubiona'' na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza (reż.: [[Wacław Sobaszek]]) | ||
+ | |||
+ | ==Nagrody== | ||
+ | *1993 r. – główna nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Cieszynie | ||
+ | *1996 r. - nagroda w [[Plebiscycie „Złota Dziesiątka” Gazety Olsztyńskiej|Plebiscycie „Złota Dziesiątka” Gazety Olsztyńskiej]] | ||
+ | *[[Nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego]] | ||
+ | *[[Nagroda im. Ignacego Krasickiego]] | ||
+ | *2006 r. - Nagroda Ministra Kultury | ||
+ | *2007 r. - Nagroda australijskiej fundacji Polcul | ||
+ | *2008 r. - Nagroda Fundacji „Pro Publico Bono” | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | #Bartnik, Magdalena: ''10 lat Projektu Terenowego Teatru Węgajty'' / Magdalena Bartnik // „Borussia”. - R. 15[16], nr 40 [(2006)], s. 129-134 | ||
+ | #Poprzeczko, Jacek: ''Czarowna noc : Węgajty : śpiewy, tańce i łamańce'' / Jacek Poprzeczko // „Polityka”. – 1993, nr 48, s. 9. | ||
+ | #Rychcik, Agata: ''Wędrowanie z Węgajtami'' / Agata Rychcik // „Scena”. – 1998, nr 11/12, s. 2-3. | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | <references/> | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | *http://free.art.pl/teajty/polish.php | ||
+ | |||
+ | [[Category:Teatr]] [[Category:Teatry]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1981-1990]] [[Category:1991-2000]] [[Category:2001-2010]] [[Category:2011-2020]] |
Wersja z 14:03, 25 mar 2011
Teatr (pod kierownictwem artystycznym Wacława Sobaszka) z siedzibą w Węgajtach k. Jonkowa, aktywny artystycznie od 1986 r.
Spis treści
Adres
11-042 Jonkowo Węgajty 18
Historia
Teatr powstał w 1986 r., w trudnym dla Polski okresie tzw. „długiej nocy”, kiedy to po stanie wojennym wszelkie dokonania artystyczne miały szczególne znaczenie w kontekście politycznym tamtego czasu. Pierwsze wystąpienia artystyczne „Węgajt” (Historie Vincenza oraz Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi – oba w reżyserii Wacława Sobaszka) odsłaniały maski i stereotypy epoki peerelowskiej, lecz przede wszystkim – przypominały i tworzyły świat tradycji wieloetnicznej i multikulturalnej. W tamtym też okresie Teatr podejmował działania zmierzające ku oficjalnemu uznaniu oraz zapewnieniu sobie niezależnego statusu i w 1990 r. powstało Stowarzyszenie Teatr Węgajty[1].
W połowie lat 90-tych miały miejsce przeobrażenia wewnątrz zespołu: od tego momentu działalność „Węgajt” prowadzona jest w dwóch nurtach: Scholi pod kierunkiem Wolfganga Niklausa (praca nad rekonstrukcją dramatu liturgicznego) oraz Projektu Terenowego pod kierunkiem Wacława Sobaszka (praca w obszarze żywych form obrzędowych oraz nawiązań do świata polskiej tradycji).
Opis
Siedziba Teatru mieści się w dużym budynku gospodarczym na kolonii wsi Węgajty (gm. Jonkowo k. Olsztyna). Tam powstawały pierwsze spektakle grupy, tam też odbywają się warsztaty, biesiady, tańce, spotkania, sesje i seminaria oraz przeglądy i festiwale ( od 2003 r. - lipcowy Festiwal „Wioska Teatralna”).
Charakterystyka
Zespół nie czerpie jedynie z lokalnej, warmińskiej tradycji, ale posługuje się elementami sztuki ludowej z różnych stron Polski, Europy, czy nawet świata – najczęściej tymi, co odchodzą w zapomnienie. Ludowa obrzędowość i tradycyjne wierzenia oraz obyczaje wiejskie są przez Teatr odtwarzane, częstokroć transformowane jako alelujki, zapusty, sobótki oraz kolędowanie.
Pierwsze spektakle zespołu wywołały duży oddźwięk na festiwalach teatralnych w kraju i za granicą (jako obraz nowego „wiejskiego” nurtu w polskim teatrze) - tym bardziej, że grupa również prezentowała obok widowisk dokumentacje swoich prac badawczych, prowadzonych m.in. w Macedonii, Słowacji, na Białorusi, Ukrainie – w dziedzinie pieśni ludowej i teatru obrzędowego.
Działalność
Jako że przedmiotem badań artystów z Węgajt jest struktura, geneza i tradycja teatralna, dlatego też zespół kilka razy do roku organizuje sesje naukowe oraz seminaria: „Bliższe ojczyzny” (1990-1993), „Ścieżki tradycji” (1994), „W stronę tradycji żywej” (1995-1996). Zwyczajowo podczas tych imprez wśród warsztatów, wykładów naukowych, pokazów filmowych prezentowane są również spektakle w wykonaniu Teatru, przedstawienia i koncerty zespołów zaproszonych. Zespół organizuje również warsztaty i wyprawy teatralne ph. „Inna szkoła teatralna”, warsztaty wokalno-taneczne czy też połączone z wykładami.
Pełna bibliografia dotycząca działalności Teatru zawierałaby kilkaset tytułów.
Repertuar
- Historie Vincenza o prawdziwym Żydzie, Antychryście i Preoswiaszczennym Metropolicie (1988) wg Stanisława Vincenza (reż.: Wacław Sobaszek)
- Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi (1992) wg historii Magdaleny z Doliny Issy Czesława Miłosza (reż.: Wacław Sobaszek)
- Opowieści kanterberyjskie (1996) wg Geoffrey’a Chaucera (reż.: Wacław Sobaszek)
- Kalevala – fragmenty niepisane (2000) (reż.: Wacław Sobaszek)
- Upiorny całun (2001) - widowisko plenerowe wg Dziadów Adama Mickiewicza (reż.: Wacław Sobaszek)
- Synczyzna (2004) na podstawie Ślubu i Trans-Atlantyku Witolda Gombrowicza (reż.: Wacław Sobaszek)
- Prolog komedii – „sceny pomiędzy poezją i dokumentem” na podstawie poezji Wisławy Szymborskiej oraz Anny Wojtyniak (pomysł i realizacja: Zofia Bartoszewicz, Erdmute Sobaszek)
- Woda 2030 na podstawie Ewangelii oraz twórczości: Ryszarda Kapuścińskiego, Gao Xingjian, Paula Celana, Frederico Garcia Lorci, Johannesa Bobrowskiego, Krzysztofa Dziemiana i Justyny Wielgus (inscenizacja: Wacław Sobaszek)
- Iwona poślubiona na podstawie twórczości Witolda Gombrowicza (reż.: Wacław Sobaszek)
Nagrody
- 1993 r. – główna nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Cieszynie
- 1996 r. - nagroda w Plebiscycie „Złota Dziesiątka” Gazety Olsztyńskiej
- Nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego
- Nagroda im. Ignacego Krasickiego
- 2006 r. - Nagroda Ministra Kultury
- 2007 r. - Nagroda australijskiej fundacji Polcul
- 2008 r. - Nagroda Fundacji „Pro Publico Bono”
Bibliografia
- Bartnik, Magdalena: 10 lat Projektu Terenowego Teatru Węgajty / Magdalena Bartnik // „Borussia”. - R. 15[16], nr 40 [(2006)], s. 129-134
- Poprzeczko, Jacek: Czarowna noc : Węgajty : śpiewy, tańce i łamańce / Jacek Poprzeczko // „Polityka”. – 1993, nr 48, s. 9.
- Rychcik, Agata: Wędrowanie z Węgajtami / Agata Rychcik // „Scena”. – 1998, nr 11/12, s. 2-3.
Przypisy
- ↑ Obecnie funkcjonuje przy Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.