Portret Teodora Dönhoffa z pałacu w Drogoszach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Portret datuje się na pierwszą ćwierć XVII wieku, około 1615 lub 1620 roku. Autorem pracy jest twórca nieznany z nazwiska. Obraz namalowany został najprawdopodobniej przez jednego z nadwornych malarzy Zygmunta III Wazy, z którym Teodor Donhoff utrzymywał kontakty. Monochromatyczny portret przypomina bowiem wizerunki polskiego króla. Zdaniem badaczy widoczny jest wpływ warsztatu gdańskiego artysty Hermana Hahna. Dzieło pochodzi z [[Pałac w Drogoszach|pałacu w Drogoszach]] koło [[ewim:Kętrzyn|Kętrzyna]]. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretów rodu Denhoffów w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]].   
+
Portret datuje się na pierwszą ćwierć XVII wieku, około 1615 lub 1620 roku. Autorem pracy jest twórca nieznany z nazwiska. Obraz namalowany został najprawdopodobniej przez jednego z nadwornych malarzy Zygmunta III Wazy, z którym Teodor Dönhoff utrzymywał kontakty. Monochromatyczny portret przypomina bowiem wizerunki polskiego króla. Zdaniem badaczy widoczny jest wpływ warsztatu gdańskiego artysty Hermana Hahna. Dzieło pochodzi z [[Pałac w Drogoszach|pałacu w Drogoszach]] koło [[ewim:Kętrzyn|Kętrzyna]]. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretów rodu Dönhoffów w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]].   
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 108 x 78 cm. Obraz poddany był zabiegom konserwatorskim w 1966 roku. W lewym górnym rogu widnieje herb rodowy Denhoffów (z symbolem głowy dzika w tarczy). Na odwrocie obrazu zachował się napis w języku niemieckim: „Dietrich Dönhoff Woywod v. Wenden Ohne Erben Sohn Herman zu Illen und von Joeden”.  
+
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 108 x 78 cm. Obraz poddany był zabiegom konserwatorskim w 1966 roku. W lewym górnym rogu widnieje herb rodowy Dönhoffów (z symbolem głowy dzika w tarczy). Na odwrocie obrazu zachował się napis w języku niemieckim: „Dietrich Dönhoff Woywod v. Wenden Ohne Erben Sohn Herman zu Illen und von Joeden”.  
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret przedstawia hrabiego Teodora (Dietricha) Denhoffa, urodzonego około 1570 roku, zmarłego 8 listopada 1622 roku, pułkownika wojsk koronnych, stronnika Zygmunta III Wazy, naczelnego dowódcę piechoty niemieckiej, od 1617 roku wojewodę parnawskiego, od 1620 roku - wendeńskigo. Postać z obrazu to syn Hermanna von Dönhoff  (ur. około 1520 lub 1530 - zm. około 1559 po 1567), pułkownika wojsk polskich oraz Anny von Jöden (ur. około 1530 roku),<ref>Brat Ottona, Elisabeth, Gerarda Denhoffa (zm. po 1592 około 1598 roku), Heinricha.</ref> wuj  [[Portret Ernesta Magnusa Denhoffa z pałacu w Drogoszach| Magnusa Ernesta Denhoffa]].
+
Portret przedstawia hrabiego Teodora (Dietricha) Dönhoffa, urodzonego około 1570 roku, zmarłego 8 listopada 1622 roku, pułkownika wojsk koronnych, stronnika Zygmunta III Wazy, naczelnego dowódcę piechoty niemieckiej, od 1617 roku wojewodę parnawskiego, od 1620 roku - wendeńskigo. Postać z obrazu to syn Hermanna von Dönhoff  (ur. około 1520 lub 1530 - zm. około 1559 po 1567), pułkownika wojsk polskich oraz Anny von Jöden (ur. około 1530 roku),<ref>Brat Ottona, Elisabeth, Gerarda Dönhoffa (zm. po 1592 około 1598 roku), Heinricha.</ref> wuj  [[Portret Ernesta Magnusa Dönhoffa z pałacu w Drogoszach| Magnusa Ernesta Dönhoffa]].
 
Malowidło ukazuje mężczyznę o jasnej karnacji, ciemnych włosach i brodzie, ubranego w czarny strój z białym usztywnionym kołnierzem oraz mankietami. Tors przepasany jest drobno plecionym, okazałym łańcuchem, na którym zawieszony jest złoty medalion. Na nim natomiast widoczny miniaturowy wizerunek mężczyzny w hełmie i białej kryzie Postać namalowana została w reprezentacyjnej pozie do kolan, w pozycji ''en trios quarts'' na brunatno-złotym tle. Arystokrata wspiera prawą dłoń na biodrze, lewą natomiast podtrzymuje ozdobny pas. Z lewej strony kadru widoczny jest stolik przykryty czerwonym suknem oraz ułożone na nim szabla i hełm.  
 
Malowidło ukazuje mężczyznę o jasnej karnacji, ciemnych włosach i brodzie, ubranego w czarny strój z białym usztywnionym kołnierzem oraz mankietami. Tors przepasany jest drobno plecionym, okazałym łańcuchem, na którym zawieszony jest złoty medalion. Na nim natomiast widoczny miniaturowy wizerunek mężczyzny w hełmie i białej kryzie Postać namalowana została w reprezentacyjnej pozie do kolan, w pozycji ''en trios quarts'' na brunatno-złotym tle. Arystokrata wspiera prawą dłoń na biodrze, lewą natomiast podtrzymuje ozdobny pas. Z lewej strony kadru widoczny jest stolik przykryty czerwonym suknem oraz ułożone na nim szabla i hełm.  
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
<references/>
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Pałac w Drogoszach]]
 +
*[[Marion Dönhoff]]
 +
*[[Portret Ernesta Magnusa Dönhoffa z pałacu w Drogoszach]]
 +
*[[Portret Krzysztofa Dönhoffa z pałacu w Drogoszach]]
 +
*[[Portret Agnieszki Dönhoff z pałacu w Drogoszach]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 21: Linia 28:
  
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
[[Category:Powiat kętrzyński]]  
+
[[Category:Powiat kętrzyński]] [[Category:Barciany (gmina wiejska)]]
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:13, 18 mar 2015

K. Wróblewska, Malarstwo Warmii i Mazur, Olsztyn 1978, il. 37.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Drogoszach koło Kętrzyna.

Historia

Portret datuje się na pierwszą ćwierć XVII wieku, około 1615 lub 1620 roku. Autorem pracy jest twórca nieznany z nazwiska. Obraz namalowany został najprawdopodobniej przez jednego z nadwornych malarzy Zygmunta III Wazy, z którym Teodor Dönhoff utrzymywał kontakty. Monochromatyczny portret przypomina bowiem wizerunki polskiego króla. Zdaniem badaczy widoczny jest wpływ warsztatu gdańskiego artysty Hermana Hahna. Dzieło pochodzi z pałacu w Drogoszach koło Kętrzyna. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretów rodu Dönhoffów w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 108 x 78 cm. Obraz poddany był zabiegom konserwatorskim w 1966 roku. W lewym górnym rogu widnieje herb rodowy Dönhoffów (z symbolem głowy dzika w tarczy). Na odwrocie obrazu zachował się napis w języku niemieckim: „Dietrich Dönhoff Woywod v. Wenden Ohne Erben Sohn Herman zu Illen und von Joeden”.

Charakterystyka

Portret przedstawia hrabiego Teodora (Dietricha) Dönhoffa, urodzonego około 1570 roku, zmarłego 8 listopada 1622 roku, pułkownika wojsk koronnych, stronnika Zygmunta III Wazy, naczelnego dowódcę piechoty niemieckiej, od 1617 roku wojewodę parnawskiego, od 1620 roku - wendeńskigo. Postać z obrazu to syn Hermanna von Dönhoff (ur. około 1520 lub 1530 - zm. około 1559 po 1567), pułkownika wojsk polskich oraz Anny von Jöden (ur. około 1530 roku),[1] wuj Magnusa Ernesta Dönhoffa. Malowidło ukazuje mężczyznę o jasnej karnacji, ciemnych włosach i brodzie, ubranego w czarny strój z białym usztywnionym kołnierzem oraz mankietami. Tors przepasany jest drobno plecionym, okazałym łańcuchem, na którym zawieszony jest złoty medalion. Na nim natomiast widoczny miniaturowy wizerunek mężczyzny w hełmie i białej kryzie Postać namalowana została w reprezentacyjnej pozie do kolan, w pozycji en trios quarts na brunatno-złotym tle. Arystokrata wspiera prawą dłoń na biodrze, lewą natomiast podtrzymuje ozdobny pas. Z lewej strony kadru widoczny jest stolik przykryty czerwonym suknem oraz ułożone na nim szabla i hełm.

Przypisy

  1. Brat Ottona, Elisabeth, Gerarda Dönhoffa (zm. po 1592 około 1598 roku), Heinricha.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / oprac. K. Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 36, il. 3.
  2. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XVIII wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 14, 33, il. 37.