Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1969: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:IIIbiennale 1.jpg|thumb|right|250px|Paweł Freisler, Jerzy Soszyński, Ryszard Tomczyk podczas III Biennle. Fot. Ryszard Tomczyk. Źródło: <ref>Tomczyk Ryszard, ''Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi'', „Tygiel”, 2005, nr 2/3, s. 12.</ref>]]
+
[[Image:pf.jpg|thumb|right|250px|W Biennale uczestniczył m.in. artysta Paweł Freisler - autor sztuk wizualnych, rzeźb, obiektów i neoawangardowych akcji.<br> Źródło:[http://culture.pl/pl/tworca/pawel-freisler http://culture.pl/]]]
Trzecia edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w Elblągu.
+
 
 +
Trzecia edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w [[ewim:Elbląg|Elblągu]].
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Linia 13: Linia 14:
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi.  
 
Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi.  
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 27: Linia 25:
 
[[Category:Plenery]]
 
[[Category:Plenery]]
 
[[Category:Wystawy]]
 
[[Category:Wystawy]]
[[Category:1961-1970]]
+
[[Category:1945-1989]]

Aktualna wersja na dzień 08:56, 17 lut 2015

W Biennale uczestniczył m.in. artysta Paweł Freisler - autor sztuk wizualnych, rzeźb, obiektów i neoawangardowych akcji.
Źródło:http://culture.pl/

Trzecia edycja Biennale Form Przestrzennych zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w Elblągu.

Opis

Podczas III elbląskiego Biennale, zorganizowanego jako przedsięwzięcie o charakterze studyjnym, zaproponowano wyjście poza schemat artystyczny przyjęty dla dotychczasowych edycji Biennale Form Przestrzennych. Pozostawiono uczestnikom pełną swobodę wyboru koncepcji i tworzywa, pozyskiwanego nadal w elbląskich zakładach przemysłowych. Obok prac rzeźbiarskich, wykonanych z metalu dla przestrzeni plenerowych (jak ta Zbigniewa Książkiewicza), powstały dzieła będące efektem poszukiwań synkretycznych i działań angażujących światło, barwę oraz dźwięk.

Organizatorzy

W skład komitetu organizacyjnego III Biennale weszło 18 elbląskich działaczy kultury, reprezentujących Zakłady Mechaniczne „Zamech” jako instytucję patronującą imprezie, Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Truso” i władze kulturalne. Na komisarza imprezy powołano Gerarda Kwiatkowskiego. Do prezydium komitetu organizacyjnego weszli: Mirosław Dymczak (przewodniczący), Wincenty Pańko (sekretarz) oraz Włodzimierz Sak, Gerard Kwiatkowski i Ryszard Tomczyk.

Uczestnicy

W stosunku do lat poprzednich znacząco ograniczono liczbę uczestników imprezy, zapraszając tylko pięciu twórców w charakterze stypendystów: Kazimierę Szymańską (Warszawa), Włodzimierza Borowskiego (Warszawa), Piotra Perepłysia (Warszawa), Pawła Freislera (Warszawa) i Zbigniewa Książkiewicza (Elbląg).

Ciekawostki

Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi.

Bibliografia

  1. Tomczyk, Ryszard: Elbląskie Laboratorium Sztuki w latach 1969-1971 / Ryszard Tomczyk // „Rocznik Elbląski”. – 1973, t. 6, s. 256-269.

Zobacz też