Impresje Olsztyńskie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image:Wol1.jpg|thumb|right|200px| | + | [[Image:Wol1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] [[Image:Wol2.jpg|thumb|right|200px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]][[Image:Wol3.jpg|thumb|right|200px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]][[Image:Wol4.jpg|thumb|right|200px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] |
+ | |||
Projekt artystyczny, realizowany przez artystów polskich i zagranicznych w l. 2008-2010. | Projekt artystyczny, realizowany przez artystów polskich i zagranicznych w l. 2008-2010. | ||
Linia 9: | Linia 10: | ||
==Przebieg== | ==Przebieg== | ||
− | W pojekcie udział wzięło troje artystów: dwoje z woj. warmińsko-mazurskiego ([[Julita Wiench]] i [[Aleksander Wołos]]) oraz malarka z Białorusi (Anastazja | + | W pojekcie udział wzięło troje artystów: dwoje z [[ewim:Województwo warmińsko-mazurskie|woj. warmińsko-mazurskiego]] ([[Julita Wiench]] i [[Aleksander Wołos]]) oraz malarka z Białorusi ([[Anastazja Fietisowa]]). Rezultat projektu stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze szczególnym uwzględnieniem architektury miasta – ulic, placów, zaułków, budynków współczesnych i zabytków). Pokłosiem projektu – prócz dzieł – były również wydawnictwa poprojektowe, czyli katalogi-minialbumy wydane przez Urząd Miasta Olsztyn. |
==Wydawnictwa== | ==Wydawnictwa== | ||
− | *''Impresje Olsztyńskie… anielski Olsztyn według… Anastazji | + | *''Impresje Olsztyńskie… anielski Olsztyn według… [[Anastazja Fietisowa |Anastazji Fietisowej]]''. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2008. |
*''Impresje Olsztyńskie… magiczny Olsztyn według… Julity Wiench''. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009. | *''Impresje Olsztyńskie… magiczny Olsztyn według… Julity Wiench''. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009. | ||
*''Impresje Olsztyńskie… Olsztyn w rysunkach… Julity Wiench''. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009. | *''Impresje Olsztyńskie… Olsztyn w rysunkach… Julity Wiench''. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009. | ||
Linia 18: | Linia 19: | ||
==Twórcy i ich dzieła== | ==Twórcy i ich dzieła== | ||
− | + | ===[[Anastazja Fietisowa]]=== | |
*Charakterystyka cyklu | *Charakterystyka cyklu | ||
− | Kolorystyka obrazów cyklu jest przygaszona, ich dominujące barwy to czerwień, szarość i zieleń. Olsztyn na obrazach | + | Kolorystyka obrazów cyklu jest przygaszona, ich dominujące barwy to czerwień, szarość i zieleń. Olsztyn na obrazach Fietisowej jest deszczowy i zachmurzony: bruki wilgotne, mury parujące. Pory roku się zmieniają, ale nie ma wśród nich zimy. Zagęszczona architektura obrysowana czarnym konturem lśni dobitym światłem kul latarni. Dla kontrastu – postaci aniołów są rozmyte, całe w ruchu, jak postaci z nieostrych, poruszonych zdjęć. Duchy niebieskie są umuzykalnione – niemal zawsze grają lub śpiewają, niekiedy dyrygują. W „Impresjach Olsztyńskich” Fietisowej panuje autentyzm i jednocześnie realizm magiczny. Zabytki miasta (ratusz, Kamienica Naujacka, domy przy ulicy Kościuszki, kasyno) przedstawione są bardzo realistycznie, jednak tak oświetlone lub rozmyte, iż tracą. Dzieła te, mimo iż tak oniryczne, w świetny sposób nawiązują do malarstwa bizantyjskiego (złote niebo nad Olsztynem, Anioł Stróż Miasta jak wzięty z ikony – w cerkiewnej szacie). Fietisowa sięga też do klimatu średniowiecza – ukazując procesję zakapturzonych tajemniczych mnichów z latarniami, czy patrona miasta w tradycyjnym ujęciu – św. Jakuba. |
*Prace | *Prace | ||
** ''Dyrygent na moście przy zamku'' (pastel + akryl) | ** ''Dyrygent na moście przy zamku'' (pastel + akryl) | ||
Linia 40: | Linia 41: | ||
**''Pobudka na Starym Mieście'' (pastel + akryl) | **''Pobudka na Starym Mieście'' (pastel + akryl) | ||
**''Skrzypek nad miastem'' (pastel) | **''Skrzypek nad miastem'' (pastel) | ||
− | + | ===[[Julita Wiench]]=== | |
+ | ====„Olsztyn magiczny”==== | ||
*Charakterystyka cyklu | *Charakterystyka cyklu | ||
Cykl Autorstwa [[Julita Wiench| Wiench]] jest bardzo radosny. Miasto wygląda jak obraz z kalejdoskopu – krąży wokół słońca, jest wszechświatem albo prezentem opasanym złocistą wstążką. Ulubiony motyw cyklu to wir, kula słoneczna, zamki. Powtarza się również scena widoku z okna – krajobrazu przesłoniętego owocami – jabłkami lub gruszkami. Artystka operuje jasnymi, wyraźnymi, czystymi kolorami, preferowane barwy to: niebieski, złoty i biały. Wiench w cyklu nawiązuje do baśni i legend: w jednym z obrazów umieszcza nad miastem złocistego smoka jak wielką latającą salamandrę, w innym – żar-ptaka. Zabytki Olsztyna koegzystują z niczym nieskrępowaną przyrodą, brodzą w jeziorach, wynurzają się z łąk i pól, wirują w tańcu, wznoszą się ku niebu. Nieboskłon nad Olsztynem jest głęboko modry, czasem granatowy nocny z otworkami gwiazd i sierpistym księżycem. Pory roku są nieodmiennie piękne – choć zimą miasto wygląda jak zamknięte w szklanej kuli – samo ze szkła. Dla [[Julita Wiench| Wiench]] Olsztyn jest wieżą Babel, kopcem termitów albo okrętem. | Cykl Autorstwa [[Julita Wiench| Wiench]] jest bardzo radosny. Miasto wygląda jak obraz z kalejdoskopu – krąży wokół słońca, jest wszechświatem albo prezentem opasanym złocistą wstążką. Ulubiony motyw cyklu to wir, kula słoneczna, zamki. Powtarza się również scena widoku z okna – krajobrazu przesłoniętego owocami – jabłkami lub gruszkami. Artystka operuje jasnymi, wyraźnymi, czystymi kolorami, preferowane barwy to: niebieski, złoty i biały. Wiench w cyklu nawiązuje do baśni i legend: w jednym z obrazów umieszcza nad miastem złocistego smoka jak wielką latającą salamandrę, w innym – żar-ptaka. Zabytki Olsztyna koegzystują z niczym nieskrępowaną przyrodą, brodzą w jeziorach, wynurzają się z łąk i pól, wirują w tańcu, wznoszą się ku niebu. Nieboskłon nad Olsztynem jest głęboko modry, czasem granatowy nocny z otworkami gwiazd i sierpistym księżycem. Pory roku są nieodmiennie piękne – choć zimą miasto wygląda jak zamknięte w szklanej kuli – samo ze szkła. Dla [[Julita Wiench| Wiench]] Olsztyn jest wieżą Babel, kopcem termitów albo okrętem. | ||
− | * | + | *Prace |
**''W głowie mi się kręci'' (akryl na płótnie) | **''W głowie mi się kręci'' (akryl na płótnie) | ||
**''Marszałek zgubił wstążkę i guzik (wersja II)'' (akryl na płótnie) | **''Marszałek zgubił wstążkę i guzik (wersja II)'' (akryl na płótnie) | ||
Linia 62: | Linia 64: | ||
**''Pejzaż ze złocieniem'' (akryl na płótnie) | **''Pejzaż ze złocieniem'' (akryl na płótnie) | ||
**''Kwieciszowice'' (akryl na płótnie) | **''Kwieciszowice'' (akryl na płótnie) | ||
− | + | ====„Olsztyn w rysunkach”==== | |
*Charakterystyka cyklu | *Charakterystyka cyklu | ||
Wszystkie rysunki wykonano techniką tuszu na papierze, ani jeden z nich nie jest pokolorowany. Mimo tego ten biało-czarny cykl przedstawia Olsztyn „niepoważny”, w żadnym wypadku nie-geometryczny, czy industrialny. Charakterystyczne miejsca Olsztyna – jego najpopularniejsze budynki – są rozpoznawalne, jednak nieodmiennie szalone i nieokiełznane, animizowane, istnieją swoim własnym tajemniczym życiem. To nie rysunek techniczny, tylko baśń, z której starto kolor. Najczęstsze motywy obrazów: spirale, kula słoneczna, fale, pochylające się budynki, nielogicznie zakręcona perspektywa. Ogólne wrażenie ruchu wirowego, pochylania się. Olsztyn Wiench w tym cyklu to kalejdoskop czarno-biały. | Wszystkie rysunki wykonano techniką tuszu na papierze, ani jeden z nich nie jest pokolorowany. Mimo tego ten biało-czarny cykl przedstawia Olsztyn „niepoważny”, w żadnym wypadku nie-geometryczny, czy industrialny. Charakterystyczne miejsca Olsztyna – jego najpopularniejsze budynki – są rozpoznawalne, jednak nieodmiennie szalone i nieokiełznane, animizowane, istnieją swoim własnym tajemniczym życiem. To nie rysunek techniczny, tylko baśń, z której starto kolor. Najczęstsze motywy obrazów: spirale, kula słoneczna, fale, pochylające się budynki, nielogicznie zakręcona perspektywa. Ogólne wrażenie ruchu wirowego, pochylania się. Olsztyn Wiench w tym cyklu to kalejdoskop czarno-biały. | ||
− | * | + | *Prace |
**''Katedra św. Jakuba'' | **''Katedra św. Jakuba'' | ||
**''Katedra św. Jakuba II'' | **''Katedra św. Jakuba II'' | ||
Linia 84: | Linia 86: | ||
**''Stary Ratusz II'' | **''Stary Ratusz II'' | ||
**''Stąd do Wysokiej Bramy'' | **''Stąd do Wysokiej Bramy'' | ||
− | + | ===[[Aleksander Wołos]]=== | |
*Charakterystyka cyklu | *Charakterystyka cyklu | ||
− | Cykl pasteli [[Aleksander Wołos|Wołosa]] jaśnieje. Krystaliczne świetliste kolory napełniają miasto optymistyczną czystością i niewinnością. Artysta preferuje barwy soczyste oraz realizm w przedstawianiu obiektów. Nie zawęża swojego cyklu do przedstawiania budynków „wdzięcznych” – zabytków obrosłych patyną historii, ulubionych przez mieszkańców i turystów, uwiecznia też architekturę nowoczesną: [[Hala Widowiskowo-Sportowa „Urania”| Halę „Uranię”]] czy [[Planetarium]]. Wołos nie mitologizuje Olsztyna, nawet nie upiększa, umie jednak przedstawić swoje obiekty w tak korzystnym ujęciu, że wszystkie wydają się piękne, mimo iż wartość dokumentacyjna dzieł jest niewątpliwa. | + | Cykl pasteli [[Aleksander Wołos|Wołosa]] jaśnieje. Krystaliczne świetliste kolory napełniają miasto optymistyczną czystością i niewinnością. Artysta preferuje barwy soczyste oraz realizm w przedstawianiu obiektów. Nie zawęża swojego cyklu do przedstawiania budynków „wdzięcznych” – zabytków obrosłych patyną historii, ulubionych przez mieszkańców i turystów, uwiecznia też architekturę nowoczesną: [[Hala Widowiskowo-Sportowa „Urania”| Halę „Uranię”]] czy [[Planetarium w Olsztynie]]. Wołos nie mitologizuje Olsztyna, nawet nie upiększa, umie jednak przedstawić swoje obiekty w tak korzystnym ujęciu, że wszystkie wydają się piękne, mimo iż wartość dokumentacyjna dzieł jest niewątpliwa. |
− | * | + | *Prace |
**''Dom »Gazety Olsztyńskiej«'' | **''Dom »Gazety Olsztyńskiej«'' | ||
**''Idź za mną'' | **''Idź za mną'' | ||
Linia 107: | Linia 109: | ||
**''Kościół Garnizonowy'' | **''Kościół Garnizonowy'' | ||
− | [[Category:Malarstwo]] [[Category: | + | [[Category:Malarstwo]] [[Category:Grafika i rysunek]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 08:17, 14 lis 2014
Projekt artystyczny, realizowany przez artystów polskich i zagranicznych w l. 2008-2010.
Spis treści
Organizator
- Urząd Miasta Olsztyn
Hasło
„Olsztyn widziany oczami artystów - malarzy, grafików. Miasto takie, jak czują i widzą artyści, z odrobiną fantazji i liryki”
Przebieg
W pojekcie udział wzięło troje artystów: dwoje z woj. warmińsko-mazurskiego (Julita Wiench i Aleksander Wołos) oraz malarka z Białorusi (Anastazja Fietisowa). Rezultat projektu stanowiły cykle obrazów przedstawiających Stolicę Warmii Mazur (ze szczególnym uwzględnieniem architektury miasta – ulic, placów, zaułków, budynków współczesnych i zabytków). Pokłosiem projektu – prócz dzieł – były również wydawnictwa poprojektowe, czyli katalogi-minialbumy wydane przez Urząd Miasta Olsztyn.
Wydawnictwa
- Impresje Olsztyńskie… anielski Olsztyn według… Anastazji Fietisowej. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2008.
- Impresje Olsztyńskie… magiczny Olsztyn według… Julity Wiench. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009.
- Impresje Olsztyńskie… Olsztyn w rysunkach… Julity Wiench. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2009.
- Impresje Olsztyńskie… mój Olsztyn według… Aleksandra Wołosa. - Olsztyn: Urząd Miasta Olsztyn, 2010.
Twórcy i ich dzieła
Anastazja Fietisowa
- Charakterystyka cyklu
Kolorystyka obrazów cyklu jest przygaszona, ich dominujące barwy to czerwień, szarość i zieleń. Olsztyn na obrazach Fietisowej jest deszczowy i zachmurzony: bruki wilgotne, mury parujące. Pory roku się zmieniają, ale nie ma wśród nich zimy. Zagęszczona architektura obrysowana czarnym konturem lśni dobitym światłem kul latarni. Dla kontrastu – postaci aniołów są rozmyte, całe w ruchu, jak postaci z nieostrych, poruszonych zdjęć. Duchy niebieskie są umuzykalnione – niemal zawsze grają lub śpiewają, niekiedy dyrygują. W „Impresjach Olsztyńskich” Fietisowej panuje autentyzm i jednocześnie realizm magiczny. Zabytki miasta (ratusz, Kamienica Naujacka, domy przy ulicy Kościuszki, kasyno) przedstawione są bardzo realistycznie, jednak tak oświetlone lub rozmyte, iż tracą. Dzieła te, mimo iż tak oniryczne, w świetny sposób nawiązują do malarstwa bizantyjskiego (złote niebo nad Olsztynem, Anioł Stróż Miasta jak wzięty z ikony – w cerkiewnej szacie). Fietisowa sięga też do klimatu średniowiecza – ukazując procesję zakapturzonych tajemniczych mnichów z latarniami, czy patrona miasta w tradycyjnym ujęciu – św. Jakuba.
- Prace
- Dyrygent na moście przy zamku (pastel + akryl)
- Dyrygent na ulicy Dąbrowszczaków (pastel + akryl)
- Muzyka przy Wysokiej Bramie (pastel + akryl)
- Melodia przy Starym Ratuszu (pastel + akryl)
- Melodia na Starym Mieście (pastel + akryl)
- Wietrzyk na Placu Bema (pastel)
- Koncert przy zamku (pastel + akryl)
- Na Mochnackiego I (pastel + akryl)
- Na Mochnackiego II (olej)
- Plac Orła Białego (pastel)
- Trzy grające na flecie (pastel)
- Dachy (pastel + akryl)
- Wędrowiec II (pastel)
- Wędrowiec I (pastel)
- Hymn (pastel + akryl)
- Anioł Stróż (olej)
- Pobudka na Starym Mieście (pastel + akryl)
- Skrzypek nad miastem (pastel)
Julita Wiench
„Olsztyn magiczny”
- Charakterystyka cyklu
Cykl Autorstwa Wiench jest bardzo radosny. Miasto wygląda jak obraz z kalejdoskopu – krąży wokół słońca, jest wszechświatem albo prezentem opasanym złocistą wstążką. Ulubiony motyw cyklu to wir, kula słoneczna, zamki. Powtarza się również scena widoku z okna – krajobrazu przesłoniętego owocami – jabłkami lub gruszkami. Artystka operuje jasnymi, wyraźnymi, czystymi kolorami, preferowane barwy to: niebieski, złoty i biały. Wiench w cyklu nawiązuje do baśni i legend: w jednym z obrazów umieszcza nad miastem złocistego smoka jak wielką latającą salamandrę, w innym – żar-ptaka. Zabytki Olsztyna koegzystują z niczym nieskrępowaną przyrodą, brodzą w jeziorach, wynurzają się z łąk i pól, wirują w tańcu, wznoszą się ku niebu. Nieboskłon nad Olsztynem jest głęboko modry, czasem granatowy nocny z otworkami gwiazd i sierpistym księżycem. Pory roku są nieodmiennie piękne – choć zimą miasto wygląda jak zamknięte w szklanej kuli – samo ze szkła. Dla Wiench Olsztyn jest wieżą Babel, kopcem termitów albo okrętem.
- Prace
- W głowie mi się kręci (akryl na płótnie)
- Marszałek zgubił wstążkę i guzik (wersja II) (akryl na płótnie)
- Sześć wież (akryl na płótnie)
- Miasto nad jeziorem (akryl na płótnie)
- Trzy i pół jabłka, światło i cień (akryl na płótnie)
- Sen Marysi (akryl na płótnie)
- Tryptyk – Lato (akryl na płótnie)
- Tryptyk – Jesień (akryl na płótnie)
- Tryptyk – Zima (akryl na płótnie)
- Pomarańczowe miasteczko (akryl na płótnie)
- Miasto deszczowe i cztery gruszki (akryl na płótnie)
- Okręt w zbożu i łące (akryl na płótnie)
- Marszałek zgubił kanarkową wstążkę (akryl na płótnie)
- Dmuchawce (akryl na płótnie)
- Olsztyńska wieża Babel (akryl na płótnie)
- Złapiemy ognistego ptaka (akryl na płótnie)
- Pejzaż ze złocieniem (akryl na płótnie)
- Kwieciszowice (akryl na płótnie)
„Olsztyn w rysunkach”
- Charakterystyka cyklu
Wszystkie rysunki wykonano techniką tuszu na papierze, ani jeden z nich nie jest pokolorowany. Mimo tego ten biało-czarny cykl przedstawia Olsztyn „niepoważny”, w żadnym wypadku nie-geometryczny, czy industrialny. Charakterystyczne miejsca Olsztyna – jego najpopularniejsze budynki – są rozpoznawalne, jednak nieodmiennie szalone i nieokiełznane, animizowane, istnieją swoim własnym tajemniczym życiem. To nie rysunek techniczny, tylko baśń, z której starto kolor. Najczęstsze motywy obrazów: spirale, kula słoneczna, fale, pochylające się budynki, nielogicznie zakręcona perspektywa. Ogólne wrażenie ruchu wirowego, pochylania się. Olsztyn Wiench w tym cyklu to kalejdoskop czarno-biały.
- Prace
- Katedra św. Jakuba
- Katedra św. Jakuba II
- Katedra św. Jakuba III
- Ulubione kamieniczki
- Ulubione kamieniczki II
- Ulica Staromiejska
- Most Jana – Olsztyńska panorama
- Olsztyńska panorama
- Olsztyński zamek
- Stare Miasto
- Ratusz
- Trzy wieże
- Kamieniczki tu i tam rysunek
- Marszałek zgubił wstążkę
- Na huśtawce
- Stary Ratusz
- Stary Ratusz II
- Stąd do Wysokiej Bramy
Aleksander Wołos
- Charakterystyka cyklu
Cykl pasteli Wołosa jaśnieje. Krystaliczne świetliste kolory napełniają miasto optymistyczną czystością i niewinnością. Artysta preferuje barwy soczyste oraz realizm w przedstawianiu obiektów. Nie zawęża swojego cyklu do przedstawiania budynków „wdzięcznych” – zabytków obrosłych patyną historii, ulubionych przez mieszkańców i turystów, uwiecznia też architekturę nowoczesną: Halę „Uranię” czy Planetarium w Olsztynie. Wołos nie mitologizuje Olsztyna, nawet nie upiększa, umie jednak przedstawić swoje obiekty w tak korzystnym ujęciu, że wszystkie wydają się piękne, mimo iż wartość dokumentacyjna dzieł jest niewątpliwa.
- Prace
- Dom »Gazety Olsztyńskiej«
- Idź za mną
- Obserwatorium Astronomiczne
- Pomnik żaby
- Hala »Urania«
- Panorama z Ratuszem
- Zamek
- Koszary i nenufary
- Pomnik św. Jakuba
- Planetarium
- Panorama z katedrą
- Pomnik Kopernika (2003)
- Most na Łynie u stóp zamku
- Most-wiadukt
- Plac »Solidarności«
- Fontanna
- Pomnik Kopernika (1916)
- Kościół Garnizonowy