Flash Mob Tarcza: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
m (stronę Flash Mob „Tarcza” przeniósł do Flash Mob Tarcza) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[Image:FlashMob2.jpg|thumb|right|150px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] | [[Image:FlashMob2.jpg|thumb|right|150px| Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]] | ||
− | Happening autorstwa [[Wiesław Wachowski| Wiesława Wachowskiego]], zorganizowany 12 sierpnia 2010 r. w Olsztynie. | + | Happening autorstwa [[Wiesław Wachowski| Wiesława Wachowskiego]], zorganizowany 12 sierpnia 2010 r. w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]]. |
==Organizatorzy== | ==Organizatorzy== | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
== Opis == | == Opis == | ||
− | Sama idea flash moba koncetruje się na zgromadzeniu nieznanych sobie ludzi w przestrzeni publicznej, w jednej, wspólnej akcji. Przekaz samego happeningu często jest – i ma być –zaskakujący i niezrozumiały dla przypadkowych widzów. Akcja ma poruszać, zaskakiwać i ubarwiać rzeczywistość. Sedno happeningu „Tarcza” stanowił związek z rocznicą Bitwy pod Grunwaldem w 1410 r. (akcja odbyła się w ramach obchodów [[Rok Grunwaldzki| Roku Grunwaldzkiego]]). Do tej tematyki nawiązywała aranżacja pokazu: przemarsz dwóch grup mężczyzn (po piętnastu), z tarczami, przysłoniętymi twarzami (biała lub czarna kartka) i w całkowitym milczeniu. Jedna z grup symbolizowała rycerzy krzyżackich (tarcza: czarny krzyż na białym polu; trasa [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamek]]-[[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|BWA]]), druga – polskich (tarcza: czerwony symbol graficznym na białym polu; trasa [[ | + | Sama idea flash moba koncetruje się na zgromadzeniu nieznanych sobie ludzi w przestrzeni publicznej, w jednej, wspólnej akcji. Przekaz samego happeningu często jest – i ma być –zaskakujący i niezrozumiały dla przypadkowych widzów. Akcja ma poruszać, zaskakiwać i ubarwiać rzeczywistość. Sedno happeningu „Tarcza” stanowił związek z rocznicą Bitwy pod Grunwaldem w 1410 r. (akcja odbyła się w ramach obchodów [[Rok Grunwaldzki| Roku Grunwaldzkiego]]). Do tej tematyki nawiązywała aranżacja pokazu: przemarsz dwóch grup mężczyzn (po piętnastu), z tarczami, przysłoniętymi twarzami (biała lub czarna kartka) i w całkowitym milczeniu. Jedna z grup symbolizowała rycerzy krzyżackich (tarcza: czarny krzyż na białym polu; trasa [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamek]]-[[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|BWA]]), druga – polskich (tarcza: czerwony symbol graficznym na białym polu; trasa [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|BWA]]-[[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie |zamek]]). „Tarcza” to kolejny projekt artystyczny olsztyńskiego performera [[Wiesław Wachowski| Wiesława Wachowskiego]], który został wyróżniony w [[Konkursie „Grunwald 1410-2010”| Konkursie BWA „Grunwald 1410-2010”]]. |
== Przebieg == | == Przebieg == | ||
Akcję zorganizowano 12 sierpnia 2010 r. od godz. 16.25 na ulicach Olsztyna. Punktami zbornymi były [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] oraz olsztyński [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamek]], czyli siedziba [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie| Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]], dwa miejsca koncentracji sztuki współczesnej i dawnej w Olsztynie. Z tych dwóch biegunów ruszyły dwie grupy aktorów, tworzące pokaz uliczny. Uczestnicy szli z tarczami w ręku oraz osłoniętymi twarzami – w milczeniu, w dwóch przeciwnych kierunkach, trasą wytyczoną pomiędzy [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Biurem Wystaw Artystycznych]] a zamkiem. Sposób poruszania korowodu był specyficzny, a jego rytm wyznaczał prowadzący uderzeniami w tarczę. Grupa, wyruszająca z zamku zatrzymywała się po dwóch krokach, zaś grupa idąca z [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|BWA]] – po trzech. Odgłos uderzenia w tarczę, narzucający rytm poruszania się obowiązywał tylko na odcinku pomiędzy pomnikami [[Pomnik Dawida Gołębiewskiego| Dawida Gołębiewskigo]] i [[Xawerego Dunikowskiego]]. Najistotniejszą w tym pokazie była unifikacja uczestników, którą podkreślała dyscyplina milczenia, jednolity sposób niesienia tarcz, osłanianie twarzy i jednostajność kroków. Trasa Flash Moba wiodła chodnikiem koło aresztu śledczego, wzdłuż al. Piłsudskiego. Do korowodu – zgodnie z ideą akcji – mogli przyłączyć się spontaniczni uczestnicy (znakiem rozpoznawczym była przysłonięta twarz białą lub czarną kartką trzymaną w prawej ręce oraz/ewentualnie otwarty biały, czerwony, czarny, żółty, lub biało-czerwony parasol). | Akcję zorganizowano 12 sierpnia 2010 r. od godz. 16.25 na ulicach Olsztyna. Punktami zbornymi były [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] oraz olsztyński [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamek]], czyli siedziba [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie| Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]], dwa miejsca koncentracji sztuki współczesnej i dawnej w Olsztynie. Z tych dwóch biegunów ruszyły dwie grupy aktorów, tworzące pokaz uliczny. Uczestnicy szli z tarczami w ręku oraz osłoniętymi twarzami – w milczeniu, w dwóch przeciwnych kierunkach, trasą wytyczoną pomiędzy [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Biurem Wystaw Artystycznych]] a zamkiem. Sposób poruszania korowodu był specyficzny, a jego rytm wyznaczał prowadzący uderzeniami w tarczę. Grupa, wyruszająca z zamku zatrzymywała się po dwóch krokach, zaś grupa idąca z [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|BWA]] – po trzech. Odgłos uderzenia w tarczę, narzucający rytm poruszania się obowiązywał tylko na odcinku pomiędzy pomnikami [[Pomnik Dawida Gołębiewskiego| Dawida Gołębiewskigo]] i [[Xawerego Dunikowskiego]]. Najistotniejszą w tym pokazie była unifikacja uczestników, którą podkreślała dyscyplina milczenia, jednolity sposób niesienia tarcz, osłanianie twarzy i jednostajność kroków. Trasa Flash Moba wiodła chodnikiem koło aresztu śledczego, wzdłuż al. Piłsudskiego. Do korowodu – zgodnie z ideą akcji – mogli przyłączyć się spontaniczni uczestnicy (znakiem rozpoznawczym była przysłonięta twarz białą lub czarną kartką trzymaną w prawej ręce oraz/ewentualnie otwarty biały, czerwony, czarny, żółty, lub biało-czerwony parasol). | ||
− | [[Category:Imprezy plenerowe]] [[Category:Performance]] [[Category:Olsztyn]] [[Category: | + | [[Category:Imprezy plenerowe]] [[Category:Performance]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 07:39, 13 paź 2014
Happening autorstwa Wiesława Wachowskiego, zorganizowany 12 sierpnia 2010 r. w Olsztynie.
Organizatorzy
Opis
Sama idea flash moba koncetruje się na zgromadzeniu nieznanych sobie ludzi w przestrzeni publicznej, w jednej, wspólnej akcji. Przekaz samego happeningu często jest – i ma być –zaskakujący i niezrozumiały dla przypadkowych widzów. Akcja ma poruszać, zaskakiwać i ubarwiać rzeczywistość. Sedno happeningu „Tarcza” stanowił związek z rocznicą Bitwy pod Grunwaldem w 1410 r. (akcja odbyła się w ramach obchodów Roku Grunwaldzkiego). Do tej tematyki nawiązywała aranżacja pokazu: przemarsz dwóch grup mężczyzn (po piętnastu), z tarczami, przysłoniętymi twarzami (biała lub czarna kartka) i w całkowitym milczeniu. Jedna z grup symbolizowała rycerzy krzyżackich (tarcza: czarny krzyż na białym polu; trasa zamek-BWA), druga – polskich (tarcza: czerwony symbol graficznym na białym polu; trasa BWA-zamek). „Tarcza” to kolejny projekt artystyczny olsztyńskiego performera Wiesława Wachowskiego, który został wyróżniony w Konkursie BWA „Grunwald 1410-2010”.
Przebieg
Akcję zorganizowano 12 sierpnia 2010 r. od godz. 16.25 na ulicach Olsztyna. Punktami zbornymi były Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie oraz olsztyński zamek, czyli siedziba Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, dwa miejsca koncentracji sztuki współczesnej i dawnej w Olsztynie. Z tych dwóch biegunów ruszyły dwie grupy aktorów, tworzące pokaz uliczny. Uczestnicy szli z tarczami w ręku oraz osłoniętymi twarzami – w milczeniu, w dwóch przeciwnych kierunkach, trasą wytyczoną pomiędzy Biurem Wystaw Artystycznych a zamkiem. Sposób poruszania korowodu był specyficzny, a jego rytm wyznaczał prowadzący uderzeniami w tarczę. Grupa, wyruszająca z zamku zatrzymywała się po dwóch krokach, zaś grupa idąca z BWA – po trzech. Odgłos uderzenia w tarczę, narzucający rytm poruszania się obowiązywał tylko na odcinku pomiędzy pomnikami Dawida Gołębiewskigo i Xawerego Dunikowskiego. Najistotniejszą w tym pokazie była unifikacja uczestników, którą podkreślała dyscyplina milczenia, jednolity sposób niesienia tarcz, osłanianie twarzy i jednostajność kroków. Trasa Flash Moba wiodła chodnikiem koło aresztu śledczego, wzdłuż al. Piłsudskiego. Do korowodu – zgodnie z ideą akcji – mogli przyłączyć się spontaniczni uczestnicy (znakiem rozpoznawczym była przysłonięta twarz białą lub czarną kartką trzymaną w prawej ręce oraz/ewentualnie otwarty biały, czerwony, czarny, żółty, lub biało-czerwony parasol).