Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego - 1984: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Organizatorzy) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się w dniach 8-14 kwietnia 1984 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się spotkanie kompozytorskie z Romualdem Twardowskim, sześć koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. | + | II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się w dniach 8-14 kwietnia 1984 r. w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], [[ewim:Barczewo|Barczewie]] i [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]]. W ramach imprezy odbyło się spotkanie kompozytorskie z Romualdem Twardowskim, sześć koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. |
<br>W koncertach wystąpiły zespoły olsztyńskie i wykonawcy gościnni. W programie wyróżniły się wyraźnie dwa nurty: muzyka Feliksa Nowowiejskiego i muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Festiwalowi poświęcono sporo uwagi w mediach, jednak koncerty nie doczekały się jednak fachowych recenzji muzycznych w prasie – podawano przede wszystkim informacje i zapowiedzi dotyczące występów. Natomiast w radiu emitowano liczne audycje poświęcone festiwalowi i samemu Feliksowi Nowowiejskiemu. | <br>W koncertach wystąpiły zespoły olsztyńskie i wykonawcy gościnni. W programie wyróżniły się wyraźnie dwa nurty: muzyka Feliksa Nowowiejskiego i muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Festiwalowi poświęcono sporo uwagi w mediach, jednak koncerty nie doczekały się jednak fachowych recenzji muzycznych w prasie – podawano przede wszystkim informacje i zapowiedzi dotyczące występów. Natomiast w radiu emitowano liczne audycje poświęcone festiwalowi i samemu Feliksowi Nowowiejskiemu. | ||
<br>II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego miały bardziej elitarny charakter niż pierwsze. Z największym zainteresowaniem spotkał się koncert olsztyńskich zespołów wokalnych, który odbył się 10 kwietnia. Jako nieudany określono koncert finałowy w wykonaniu olsztyńskiej orkiestry. Organizatorzy otrzymali wiele wypowiedzi ze środowiska muzycznego całej Polski przedstawiających Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego jako wydarzenie potrzebne, udane i sprawnie zorganizowane. | <br>II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego miały bardziej elitarny charakter niż pierwsze. Z największym zainteresowaniem spotkał się koncert olsztyńskich zespołów wokalnych, który odbył się 10 kwietnia. Jako nieudany określono koncert finałowy w wykonaniu olsztyńskiej orkiestry. Organizatorzy otrzymali wiele wypowiedzi ze środowiska muzycznego całej Polski przedstawiających Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego jako wydarzenie potrzebne, udane i sprawnie zorganizowane. | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
Instytucje organizujące: | Instytucje organizujące: | ||
*[[Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie]] | *[[Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie]] | ||
− | *Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie | + | *[[ewim:Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie|Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie]] |
*[[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie]] | *[[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie]] | ||
− | *[[Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie|Państwowa Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego]] | + | *[[Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie|Państwowa Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie]] |
*Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie | *Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie | ||
W skład komitetu honorowego weszli: | W skład komitetu honorowego weszli: | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
W skład komitetu organizacyjnego weszli: | W skład komitetu organizacyjnego weszli: | ||
*[[Janusz Bogdan Lewandowski]] – kierownik artystyczny | *[[Janusz Bogdan Lewandowski]] – kierownik artystyczny | ||
− | *[[Daniel Dramowicz]] – kierownik organizacyjny | + | *[[ewim:Daniel Dramowicz|Daniel Dramowicz]] – kierownik organizacyjny |
*[[Marzena Bieńkuńska]] | *[[Marzena Bieńkuńska]] | ||
*[[Jan Boehm]] | *[[Jan Boehm]] | ||
Linia 70: | Linia 70: | ||
#Lewandowski, Janusz Bogdan: ''Postscriptum'' / Janusz Bogdan Lewandowski // „Gazeta Olsztyńska”. – 1984, nr 119, s. 1, 5. | #Lewandowski, Janusz Bogdan: ''Postscriptum'' / Janusz Bogdan Lewandowski // „Gazeta Olsztyńska”. – 1984, nr 119, s. 1, 5. | ||
− | [[Category:Muzyka]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:Powiat lidzbarski]] [[Category: | + | [[Category:Muzyka]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Olsztyn]][[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:Barczewo (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category:Powiat lidzbarski]] [[Category:Lidzbark Warmiński]] [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 08:03, 30 wrz 2014
Druga edycja cyklicznego wydarzenia muzycznego Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego, która odbyła się w 1984 r.
Spis treści
Opis
II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się w dniach 8-14 kwietnia 1984 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się spotkanie kompozytorskie z Romualdem Twardowskim, sześć koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa.
W koncertach wystąpiły zespoły olsztyńskie i wykonawcy gościnni. W programie wyróżniły się wyraźnie dwa nurty: muzyka Feliksa Nowowiejskiego i muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Festiwalowi poświęcono sporo uwagi w mediach, jednak koncerty nie doczekały się jednak fachowych recenzji muzycznych w prasie – podawano przede wszystkim informacje i zapowiedzi dotyczące występów. Natomiast w radiu emitowano liczne audycje poświęcone festiwalowi i samemu Feliksowi Nowowiejskiemu.
II Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego miały bardziej elitarny charakter niż pierwsze. Z największym zainteresowaniem spotkał się koncert olsztyńskich zespołów wokalnych, który odbył się 10 kwietnia. Jako nieudany określono koncert finałowy w wykonaniu olsztyńskiej orkiestry. Organizatorzy otrzymali wiele wypowiedzi ze środowiska muzycznego całej Polski przedstawiających Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego jako wydarzenie potrzebne, udane i sprawnie zorganizowane.
Organizatorzy
Instytucje organizujące:
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie
- Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie
- Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
- Państwowa Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
W skład komitetu honorowego weszli:
- Jan Chudy – przewodniczący
- Bolesław Karpowicz
- Mieczysław Nowakowski
- Paweł Podejko
- Mieczysław Porzuczek
- Jan Sikora
- Jerzy Sikorski
- Roman Suchecki
W skład komitetu organizacyjnego weszli:
- Janusz Bogdan Lewandowski – kierownik artystyczny
- Daniel Dramowicz – kierownik organizacyjny
- Marzena Bieńkuńska
- Jan Boehm
- Ilona Dworecka
- Elżbieta Kotlińska
- Zbigniew Ostrowski
Program
- Spotkanie kompozytorskie z Romualdem Twardowski, prowadzenie Jan Boehm (8 kwietnia, Olsztyn)
- Koncert inauguracyjny (8 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Mariusz Cierplikowski (organy), Jan Łukaszewski (dyrygent), Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Janusz Bogdan Lewandowski (prowadzenie).
- Program: Missa Stella Maris op. 49 nr 4 na chór mieszany i organy oraz Teka Białowieska Feliksa Nowowiejskiego, Nicolao Copernico dedicatum Andrzeja Koszewskiego.
- Koncert kompozytorski Romualda Twardowskiego (9 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Małgorzata Armanowska (sopran), Maria Korecka-Soszkowska (fortepian), Barbara Standziak (fortepian), Roman Lasocki (skrzypce), Romuald Twardowski (fortepian), Chór Akademicki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie – dyrygent Lechosław Ragan, Kazimierz Sturmowski (prowadzenie).
- Program: Mała sonata na fortepian, 7 Pieśni ludowych na głos i fortepian, Sonata breve na fortepian, Erotyki – cykl pieśni i interludiów na sopran i fortepian (prawykonanie), Capriccio in blue – Gershwin in memoriam na skrzypce i fortepian, Oberek na skrzypce i fortepian, Suita warmińska na chór mieszany.
- Koncert (10 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Olga Szwajgier (sopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), Krzysztof Olczak (reżyseria dźwięku), Zbigniew Ostrowski (akordeon), Anna Dramowicz (organy), Jan Niemaszek (recytacja), Jacek Jasłowski (instrumenty perkusyjne), Karol Jurczak (instrumenty perkusyjne), Zespół Wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Olsztynie – dyrygent Benedykt Błoński, Chór Państwowej Szkoły Muzycznej II St. w Olsztynie – dyrygent Andrzej Borkowski, Chór Akademicki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie – dyrygent Benedykt Błoński, Krystyna Kwahs (prowadzenie).
- Program: Kantata na sopran i dwa akordeony (prawykonanie) Krzysztofa Olczaka, Variant VI na akordeon solo Zbigniewa Koźlika, Audycja IV na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i taśmy do słów Zbigniewa Doleckiego, Motety kopernikowskie, Chcecie by zjawił się już władca, Najszczęśliwsza z dziewic i Przyznaje duch Tadeusza Kasserna, Psalm 43 op. 29 nr 3, Zwiastowanie op. 54 nr 3, Litania i Ojczyzna – Psalm 136 „Jeruzalem” Feliksa Nowowiejskiego.
- Recital organowy Ilony Dworeckiej (11 kwietnia, Olsztyn)
- Program: Sonata d-moll Carlosa Saixesa, IV Koncert organowy Feliksa Nowowiejskiego, Koncert d-moll BWV 596 i chorał Vater unser in Himmelreich BWV 682 Bacha-Vivaldiego, Variations sur un noël Marcela Dupré.
- Sesja naukowa (12 i 13 kwietnia, Olsztyn) – referaty:
- Uwagi na temat rękopisów muzycznych kapeli wokalno-instrumentalnej w Barczewie w XVIII i XIX wieku, Tadeusz Maciejewski
- Kontakty kulturalne Prus Wschodnich i Wielkopolski w okresie międzywojennym, Jan Boehm
- Technika wiolonczelowa w koncercie op. 55 Feliksa Nowowiejskiego, Roman Suchecki
- Problem interpretacji „Róż dla Safo” Feliksa Nowowiejskiego, Alicja Legieć-Matosiuk
- Utwory Feliksa Nowowiejskiego w repertuarze wileńskiego chóru „Echo”, Maria Anna Ankudowicz
- Polskie tańce i pieśni z Warmii i Mazur w źródłach muzycznych XVI do początku XVIII wieku, Zofia Stęszewska
- Muzyka a tradycja według Ignacego Kraszewskiego, Janusz Bogdan Lewandowski
- Nauka śpiewu w szkołach powiatu olsztyńskiego w 1825 roku, Zenona Rondomańska
- Struktura organizacyjna, system dydaktyczny i działalność koncertowa Szkoły Muzycznej w Szczytnie w latach 1948-1951, Ryszard Myśliwiec
- Koncert wokalny (12 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Alicja Legieć-Matosiuk (sopran), Krystyna Wawryków (fortepian), Olsztyński Chór Kameralny Collegium Musicum – dyrygent Jan Mroczka, Krystyna Kwahs (prowadzenie).
- Program: pieśni Feliksa Nowowiejskiego
- Koncert symfoniczny (13 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Jerzy Romaniuk (fortepian), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Olsztyńskiej.
- Dyrygent: Andrzej Kisielewski
- Program: Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis, Taniec zbójnicki z opery Ondraszek, Pożegnanie Ellenai i Legenda Bałtyki Feliksa Nowowiejskiego.
- Koncert wokalny (13 kwietnia, Lidzbark Warmiński, 14 kwietnia, Barczewo)
- Wykonawcy: Alicja Legieć-Matosiuk (sopran), Krystyna Wawryków (fortepian), Chór Państwowej Szkoły Muzycznej II St. w Olsztynie – dyrygent Andrzej Borkowski, Krystyna Kwahs (prowadzenie).
- Program: pieśni Feliksa Nowowiejskiego, Magnum nomen Domini Bartłomieja Pękiela, Gry-Kotek Andrzeja Koszewskiego, Motety kopernikowskie Tadeusza Kasserna, Święta miłości kochanej ojczyzny Władysława Sowińskiego.
Bibliografia
- II Dni Muzyki Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego : informator koncertowy / oprac. Wiesław Bieńkuński, Janusz Bogdan Lewandowski. – Olsztyn, 1984.
- Lewandowski, Janusz Bogdan: Postscriptum / Janusz Bogdan Lewandowski // „Gazeta Olsztyńska”. – 1984, nr 119, s. 1, 5.