Koncerty Fromborskie 1969: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 46: | Linia 46: | ||
<references/> | <references/> | ||
− | [[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Powiat braniewski]] [[Category: | + | [[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Powiat braniewski]][[Category:Frombork (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 08:42, 8 wrz 2014
Trzecie Koncerty Fromborskie – cykl recitali organowych zorganizowany w lipcu i w sierpniu 1969 r.
Spis treści
Opis
Organizatorzy:
- Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Rozgłośnia Polskiego Radia w Olsztynie
Recitale organowe odbywały się co dwa tygodnie we fromborskiej katedrze – w sumie cztery koncerty wychowanków krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej.
Program
- Recital Wacława Kłaputa (13 lipca)
- Girolamo Frescobaldi – Toccata e canzona
- Jan Sebastian Bach – Passacaglia c-moll
- François Couperin – Offertoire G-dur
- César Franck – Fantazja chorałowa nr 3 a-moll
- Olivier Messiaen – Dieu parmi nous
- Recital Leszka Wernera (27 lipca)
- Dietrich Buxtehude – Preludium i fuga D-dur
- Louis-Nicolas Clérambault – Suita nr 1
- Jan Sebastian Bach – Preludium chorałowe Werde munter, mein Gemuethe
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur
- Tadeusz Machl – Kompozycja w pięciu częściach
- Robert Schumann – Kanon h-moll
- Max Reger – Gloria in excelsis
- Recital Joachima Grubicha (17 sierpnia)
- Vincent Lübeck – Preludium i fuga E-dur
- François Couperin – Offertoire sur les grandes jeux
- Jan Sebastian Bach – Preludium chorałowe Nun komm, der Heiden Heiland
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga D-dur
- Felix Mendelssohn-Bartholdy – Sonata nr l f-moll
- Recital Jacka Kuliga (31 sierpnia)
- Dietrich Buxtehude – Preludium i fuga g-moll
- Louis-Claude Daquin – Noel avec variations
- Jan Sebastian Bach – Toccata i fuga F-dur
- Paul Hindemith – Sonata nr 1
- Petr Eben – Laudes IV
Recepcja
Zainteresowanie publiczności było większe niż w latach poprzednich, przy czym „znaczną część audytorium (...) stanowiła młodzież”[1]. Zauważono jednak, że wśród słuchaczy przeważali przyjezdni. Jan Boehm sugerował nawet zwiększenie częstotliwości recitali, tak by odbywały się one w każdą niedzielę. W wykonywanym repertuarze nie dominował żaden określony styl, ani epoka, nie wyróżniano też żadnego kręgu kompozytorskiego, co sprawiało wrażenie, że „dobór programu był przypadkowy”[2]. Wykonawcy reprezentowali jednak wysoki poziom artystyczny, tak pod względem technicznym jak i muzycznym, i choć pierwszy z nich, „Wacław Kłaput miał (...) pewne kłopoty z organami, których klawisze i kombinacje rejestrowe zacinały się”[3], koncerty te były „prawdziwą ucztą duchową”[4]. Krytykowano organizację festiwalu – głównie reklamę imprezy i przygotowanie instrumentu oraz brak środków transportu publicznego z Olsztyna do Fromborka.
Bibliografia
- Boehm, Jan: Bez motywu wiodącego : koncerty fromborskie 69 / Jan Boehm // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1969, nr 38, s. 2.
- Jaroszewicz, Jerzy: W niedzielę we Fromborku / Jerzy Jaroszewicz // „Głos Olsztyński”. – 1969, nr 170, s. 4.
- Połom, Stefan: Koncert fromborskie 1969 / Stefan Połom ; fot. Janusz Połom. – Il. // „Warmia i Mazury”. – 1970, nr 1, s. 9-10.