Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1969: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image:IIIbiennale 1.jpg|thumb|right|200px|Paweł Freisler, Jerzy Soszyński, Ryszard Tomczyk podczas III Biennle. Fot. Ryszard Tomczyk.<br>Źródło: Tomczyk Ryszard, Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi, „Tygiel”, 2005, nr 2 | + | [[Image:IIIbiennale 1.jpg|thumb|right|200px|Paweł Freisler, Jerzy Soszyński, Ryszard Tomczyk podczas III Biennle. Fot. Ryszard Tomczyk.<br>Źródło: <ref>Tomczyk Ryszard, ''Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi'', „Tygiel”, 2005, nr 2/3, s. 12.</ref>]] |
Trzecia edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w Elblągu. | Trzecia edycja [[Biennale Form Przestrzennych w Elblągu | Biennale Form Przestrzennych]] zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w Elblągu. | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi. | Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi. | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | <references/> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 21:30, 16 wrz 2010
Trzecia edycja Biennale Form Przestrzennych zorganizowana w okresie od 1 marca do 31 sierpnia 1969 r. w Elblągu.
Spis treści
Opis
Podczas III elbląskiego Biennale, zorganizowanego jako przedsięwzięcie o charakterze studyjnym, zaproponowano wyjście poza schemat artystyczny przyjęty dla dotychczasowych edycji Biennale Form Przestrzennych. Pozostawiono uczestnikom pełną swobodę wyboru koncepcji i tworzywa, pozyskiwanego nadal w elbląskich zakładach przemysłowych. Obok prac rzeźbiarskich, wykonanych z metalu dla przestrzeni plenerowych (jak ta Zbigniewa Książkiewicza), powstały dzieła będące efektem poszukiwań synkretycznych i działań angażujących światło, barwę oraz dźwięk.
Organizatorzy
W skład komitetu organizacyjnego III Biennale weszło 18 elbląskich działaczy kultury, reprezentujących Zakłady Mechaniczne „Zamech” jako instytucję patronującą imprezie, Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Truso” i władze kulturalne. Na komisarza imprezy powołano Gerarda Kwiatkowskiego. Do prezydium komitetu organizacyjnego weszli: Mirosław Dymczak (przewodniczący), Wincenty Pańko (sekretarz) oraz Włodzimierz Sak, Gerard Kwiatkowski i Ryszard Tomczyk.
Uczestnicy
W stosunku do lat poprzednich znacząco ograniczono liczbę uczestników imprezy, zapraszając tylko pięciu twórców w charakterze stypendystów: Kazimierę Szymańską (Warszawa), Włodzimierza Borowskiego (Warszawa), Piotra Perepłysia (Warszawa), Pawła Freislera (Warszawa) i Zbigniewa Książkiewicza (Elbląg).
Ciekawostki
Ze względu na braki materiałowe i inwestycyjne nie wszystkie prace zostały zrealizowane. Decyzja, by pozostawić niedokończone dzieła na poziomie udokumentowanych projektów wymogła narodziny protokonceptualizmu, w którym pomysły twórcze są samodzielnymi wartościami artystycznymi.
Przypisy
- ↑ Tomczyk Ryszard, Obszar Galerii El i początki aliansu ze sztukami plastycznymi, „Tygiel”, 2005, nr 2/3, s. 12.
Bibliografia
- Tomczyk, Ryszard: Elbląskie Laboratorium Sztuki w latach 1969-1971 / Ryszard Tomczyk // „Rocznik Elbląski”. – 1973, t. 6, s. 256-269.
Zobacz też
- Strona internetowa Galerii El w Elblągu