Wieczór Pieśni Pasyjnych Stabat Mater Dolorosa
Okolicznościowa jednorazowa impreza muzyczna, zorganizowana w ramach XVII Sesji Międzynarodowych Spotkań „Dramat i Liturgia” 18 września 2001 r. w Olsztynie.
Organizator
- Stowarzyszenie Teatr „Węgajty”
- Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
- Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie
Współorganizator
- Parafia Ewangelicko-Augsburska w Olsztynie
Wykonawcy
- śpiewacy – Kantaduri ze wsi Vrbani (Wyspa Hvar; Chorwacja)
- Zespół z parafii św. Michała z Kamen (Chorwacja)
- Zespół „Pogranicze” z Szypliszk (Suwalszczyzna): Józef Murawski, Henryk Szumski, Edward Grygieńć
- Zespół ze wsi Długie (Kurpie): Franciszka Kuczyńska, Zofia Kłoskowska, Henryk Kłoskowski, Tadeusz Golon, Eugeniusz Gołaś
- Zespół „Jarzębina” z Kocudzy (Biłgorajskie): Irena Krawiec, Władysława Dycha, Janina Oleszek, Beata Oleszek, MonikaJUrgiło, Lucyna Jargiło, Bronisława Dyjach, Genowefa Góra
Opis
Opisywany widowiskowy koncert odbył się w olsztyńskim kościele ewangelickim pw. Chrystusa Zbawiciela (ul. Zamkowa) (początek o godz. 19.00). Jako że imprezę zrealizowano w ramach XVII Sesji Międzynarodowych Spotkań „Dramat i Liturgia” o temacie wiodącym „Święto Konfraterni – Spotkanie Bractw Śpiewaczych”, jej program skoncentrował się na tradycyjnych liturgicznych pieśniach chóralnych, wykonanych przez wszystkie zespoły uczestniczące w Sesji. Opisywany koncert nawiązywał zakresem pieśni do wielkotygodniowych tradycji polskich i zagranicznych – wielkoczwartkowej nocnej procesji z krzyżem na Hvarze, wielkopiątkowych procesji stacyjnych na Korsyce, obrzędów Złożenia do Grobu, Dróg Krzyżowych i Gorzkich Żali.
Podczas koncertu wykonano łacińską pieśń Stabat Mater, suwalski hymn różańcowy Stała Matka Boleściwa oraz kurpiowską pieśń pasyjną Witaj, Matko Uwielbiona. Centrum w programie imprezy stanowił wyjątkowy pod względem dramatyzmu Hwarski Lament Maryi pod Krzyżem (Gospin Plać), wykonywany przez pięciu mężczyzn (Kantaduri), postępujących z zapalonymi świecami ku przystrojonemu kwiatami grobowi Jezusa.
Ciekawostki
Wieczór nawiązywał również do obchodzonego cztery dni przed opisywaną imprezą katolickiego liturgicznego wspomnienia Najświętszej Marii Panny Bolesnej. Liturgia przeznaczona na ten dzień przewiduje wykonanie sekwencji Stabat Mater, której autorstwo przypisuje się franciszkaninowi Jacopone da Todi.
Bibliografia
- Stabat Mater Dolorosa – Wieczór pieśni Pasyjnych //W: Święto Konfraterni – Spotkanie Bractw Śpiewaczych : XVII Sesja IModaL. – Węgajty: Schola Teatru „Węgajty”, 2001. – S. 46-49.