Klub Młodej Inteligencji Czerwona Oberża w Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
[[Image:oberza.jpg|thumb|right|250px|Kazimierz Rudzki wśród członków klubu "Czerwona oberża". Z prawej Mirosław Dymczak, 1959 r.<br>Źródło: Tomczyk Ryszard, ''Bedeker elbląski'', Gdańsk, Oskar, 2000, s. 25.]]
 
 
Klub zrzeszający młodych ludzi zainteresowanych rozwojem życia kulturalnego w Elblągu, działający w latach 1958-1964.
 
Klub zrzeszający młodych ludzi zainteresowanych rozwojem życia kulturalnego w Elblągu, działający w latach 1958-1964.
  
Linia 6: Linia 5:
  
 
==Działalność==
 
==Działalność==
 +
[[Image:oberza.jpg|thumb|right|250px|Kazimierz Rudzki wśród członków klubu "Czerwona oberża". Z prawej Mirosław Dymczak, 1959 r.<br>Źródło: Tomczyk Ryszard, ''Bedeker elbląski'', Gdańsk, Oskar, 2000, s. 25.]]
 
Początki Klubu związane są z Dyskusyjnym Klubem Filmowym, którego działalność obejmowała cykle programowo-repertuarowe, prezentujące dzieła filmowe zarówno znane, jak i niedostępne widzom. Korzystano przy tym ze zbiorów archiwalnych oraz wypożyczano filmy z placówek konsularnych krajów zachodnich. Głównym jednak celem działalności popularyzującej arcydzieła filmu światowego było kontaktowanie środowiskowej społeczności ze znaczącymi dziedzinami współczesnej kultury i sztuki. Zapraszano przy tym wybitnych krytyków i teoretyków sztuki filmowej. Wkrótce formułę klubu poszerzono o kontakty z innymi dyscyplinami kultury i sztuki współczesnej. Upatrując ludzi ciekawych i dysponujących najlepszymi kontaktami zaproszono do Elbląga m.in. Kazimierza Rudzkiego, Jerzego Waldorffa, [[Melchior Wańkowicz |Melchiora Wańkowicza]], Jana Drohojewskiego, Stefana Kisielewsłdego. Kolejną inicjatywą było nawiązanie stałych kontaktów z Filharmonią Narodową, która 21 marca 1959 r. zainaugurowała swój długoletni patronat nad Elblągiem koncertem kilkudziesięcioosobowej orkiestry pod batutą Bohdana Wodiczki. W ramach tego patronatu Elbląg odwiedziło wiele znakomitych zespołów muzycznych i solistów światowej sławy. Muzeum Narodowe w Warszawie przeprowadziło tu cykl odczytowy pt. ''Od piramid do Picassa'', zakończony pierwszą w powojennym Elblągu wystawą dzieł wybitnych malarzy polskich. Zorganizowano dziesiątki innych ciekawych imprez, spotkań z interesującymi ludźmi, występów popularnych zespołów polskich, m. in. studenckiego teatru „CO TO” z Gdańska itp. W klubie tym rozpoczął też działalność jeden z pierwszych w Polsce klubów jazzowych – [[EL Klub Jazzu Tradycyjnego]], skupiający młodą inteligencję techniczną związaną z Zakładami Zamech. Działalność „Czerwonej Oberży” stanowiła również zachętę dla innych grup środowiskowych. Była impulsem do utworzenia przez [[Gerard Kwiatkowski |Gerarda Kwiatkowskiego]] w 1962 r. [[Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu |Galerii EL]] służącej kontaktom i konfrontacjom sztuki awangardowej.  
 
Początki Klubu związane są z Dyskusyjnym Klubem Filmowym, którego działalność obejmowała cykle programowo-repertuarowe, prezentujące dzieła filmowe zarówno znane, jak i niedostępne widzom. Korzystano przy tym ze zbiorów archiwalnych oraz wypożyczano filmy z placówek konsularnych krajów zachodnich. Głównym jednak celem działalności popularyzującej arcydzieła filmu światowego było kontaktowanie środowiskowej społeczności ze znaczącymi dziedzinami współczesnej kultury i sztuki. Zapraszano przy tym wybitnych krytyków i teoretyków sztuki filmowej. Wkrótce formułę klubu poszerzono o kontakty z innymi dyscyplinami kultury i sztuki współczesnej. Upatrując ludzi ciekawych i dysponujących najlepszymi kontaktami zaproszono do Elbląga m.in. Kazimierza Rudzkiego, Jerzego Waldorffa, [[Melchior Wańkowicz |Melchiora Wańkowicza]], Jana Drohojewskiego, Stefana Kisielewsłdego. Kolejną inicjatywą było nawiązanie stałych kontaktów z Filharmonią Narodową, która 21 marca 1959 r. zainaugurowała swój długoletni patronat nad Elblągiem koncertem kilkudziesięcioosobowej orkiestry pod batutą Bohdana Wodiczki. W ramach tego patronatu Elbląg odwiedziło wiele znakomitych zespołów muzycznych i solistów światowej sławy. Muzeum Narodowe w Warszawie przeprowadziło tu cykl odczytowy pt. ''Od piramid do Picassa'', zakończony pierwszą w powojennym Elblągu wystawą dzieł wybitnych malarzy polskich. Zorganizowano dziesiątki innych ciekawych imprez, spotkań z interesującymi ludźmi, występów popularnych zespołów polskich, m. in. studenckiego teatru „CO TO” z Gdańska itp. W klubie tym rozpoczął też działalność jeden z pierwszych w Polsce klubów jazzowych – [[EL Klub Jazzu Tradycyjnego]], skupiający młodą inteligencję techniczną związaną z Zakładami Zamech. Działalność „Czerwonej Oberży” stanowiła również zachętę dla innych grup środowiskowych. Była impulsem do utworzenia przez [[Gerard Kwiatkowski |Gerarda Kwiatkowskiego]] w 1962 r. [[Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu |Galerii EL]] służącej kontaktom i konfrontacjom sztuki awangardowej.  
  

Wersja z 19:22, 16 wrz 2010

Klub zrzeszający młodych ludzi zainteresowanych rozwojem życia kulturalnego w Elblągu, działający w latach 1958-1964.

Opis

Założycielem klubu i jego głównym działaczem był Mirosław Dymczak, ówczesny pracownik Zakładów Mechanicznych Zamech w Elblągu, a jego członkami młodzi, wykształceni pracownicy tego zakładu. Siedzibą był lokal znajdujący się na parterze byłego hotelu robotniczego przy pl. Słowiańskim w Elblągu.

Działalność

Kazimierz Rudzki wśród członków klubu "Czerwona oberża". Z prawej Mirosław Dymczak, 1959 r.
Źródło: Tomczyk Ryszard, Bedeker elbląski, Gdańsk, Oskar, 2000, s. 25.

Początki Klubu związane są z Dyskusyjnym Klubem Filmowym, którego działalność obejmowała cykle programowo-repertuarowe, prezentujące dzieła filmowe zarówno znane, jak i niedostępne widzom. Korzystano przy tym ze zbiorów archiwalnych oraz wypożyczano filmy z placówek konsularnych krajów zachodnich. Głównym jednak celem działalności popularyzującej arcydzieła filmu światowego było kontaktowanie środowiskowej społeczności ze znaczącymi dziedzinami współczesnej kultury i sztuki. Zapraszano przy tym wybitnych krytyków i teoretyków sztuki filmowej. Wkrótce formułę klubu poszerzono o kontakty z innymi dyscyplinami kultury i sztuki współczesnej. Upatrując ludzi ciekawych i dysponujących najlepszymi kontaktami zaproszono do Elbląga m.in. Kazimierza Rudzkiego, Jerzego Waldorffa, Melchiora Wańkowicza, Jana Drohojewskiego, Stefana Kisielewsłdego. Kolejną inicjatywą było nawiązanie stałych kontaktów z Filharmonią Narodową, która 21 marca 1959 r. zainaugurowała swój długoletni patronat nad Elblągiem koncertem kilkudziesięcioosobowej orkiestry pod batutą Bohdana Wodiczki. W ramach tego patronatu Elbląg odwiedziło wiele znakomitych zespołów muzycznych i solistów światowej sławy. Muzeum Narodowe w Warszawie przeprowadziło tu cykl odczytowy pt. Od piramid do Picassa, zakończony pierwszą w powojennym Elblągu wystawą dzieł wybitnych malarzy polskich. Zorganizowano dziesiątki innych ciekawych imprez, spotkań z interesującymi ludźmi, występów popularnych zespołów polskich, m. in. studenckiego teatru „CO TO” z Gdańska itp. W klubie tym rozpoczął też działalność jeden z pierwszych w Polsce klubów jazzowych – EL Klub Jazzu Tradycyjnego, skupiający młodą inteligencję techniczną związaną z Zakładami Zamech. Działalność „Czerwonej Oberży” stanowiła również zachętę dla innych grup środowiskowych. Była impulsem do utworzenia przez Gerarda Kwiatkowskiego w 1962 r. Galerii EL służącej kontaktom i konfrontacjom sztuki awangardowej.

Bibliografia

  1. Tomczyk, Ryszard: Bedeker elbląski. – Gdańsk : Wydawnictwo Oskar, 2000. - S. 25-26.