Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_1.jpg|thumb|right|200px|Wnętrze w kierunku ołtarza głównego. Fot. G. Kumorowicz. 2010 rok.<br>Źródło: ''Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim'', Olsztyn 2010, s. 45.]]
+
[[Image: Kaplica lidzbark.jpg|thumb|right|370px| Kaplica zamkowa<br>Źródło: [https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Castle_chapel_in_Lidzbark_Warmi%C5%84ski#/media/File:Lidzbark_Warminski_zamek_kaplica.jpg Wikimedia Commons]]]
 
 
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_2.jpg|thumb|right|200px|Kaplica w 1929 roku.<br>Źródło: E. Borodij, ''Lidzbark Warmiński na dawnych kartach i fotografiach: [1308-2008]'', Lidzbark Warmiński 2008, s. 72.]]
 
 
 
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_3.jpg|thumb|right|200px|Kaplica w latach 70-tych XX wieku. Widok w stronę empory organowej.<br>Źródło: H. Domańska, ''Rezydencja Lidzbarska'', Olsztyn 1973, s. [10].]]
 
 
 
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_5.jpg|thumb|right|200px|Wspornik z wołem – symbolem św. Łukasza. Fot. H. Ramotowski.<br>Źródło: ''Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim'', Olsztyn 2010, s. 51.]]
 
 
 
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_6.jpg|thumb|right|200px|Wspornik z lwem – symbolem św. Marka.<br>Źródło: A. Bujak, ''Zamki i zamczyska'', Warszawa 1993, s. 32.]]
 
  
 
Zabytek architektury i sztuki sakralnej sięgający XIV wieku, stanowiący część [[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|zamku w Lidzbarku Warmińskim]].
 
Zabytek architektury i sztuki sakralnej sięgający XIV wieku, stanowiący część [[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|zamku w Lidzbarku Warmińskim]].
Linia 23: Linia 15:
 
*fragmenty malowideł gotyckich. Większość prac na ścianach została usunięta podczas prac zarządzonych przez biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski|Adama Stanisława Grabowskiego]]. Zachowały się jednak mocne barwy (złoto, czerwień i błękit) na wspornikach i dolnych odcinkach żeber przy emporze muzycznej oraz za ołtarzami bocznymi. Pozostałości gotyckich fresków widoczne są także w ościeżach wschodniego ostrołukowego okna kaplicy.
 
*fragmenty malowideł gotyckich. Większość prac na ścianach została usunięta podczas prac zarządzonych przez biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski|Adama Stanisława Grabowskiego]]. Zachowały się jednak mocne barwy (złoto, czerwień i błękit) na wspornikach i dolnych odcinkach żeber przy emporze muzycznej oraz za ołtarzami bocznymi. Pozostałości gotyckich fresków widoczne są także w ościeżach wschodniego ostrołukowego okna kaplicy.
 
Obecnie dominujący wystrój kaplicy jest rokokowy i pochodzi głównie z lat 1749-1755 oraz 1760 roku. Fundację biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski |Grabowskiego]] upamiętnia kartusz na sklepieniu z herbem Zbiświcz. Cały wystrój kaplicy przedstawia spójną koncepcję artystyczną, gdzie współgrają formy gotyckie z barokowymi. Główne elementy wystroju to:
 
Obecnie dominujący wystrój kaplicy jest rokokowy i pochodzi głównie z lat 1749-1755 oraz 1760 roku. Fundację biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski |Grabowskiego]] upamiętnia kartusz na sklepieniu z herbem Zbiświcz. Cały wystrój kaplicy przedstawia spójną koncepcję artystyczną, gdzie współgrają formy gotyckie z barokowymi. Główne elementy wystroju to:
*[[Ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej w kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim|ołtarz główny]] z kopią obrazu „Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny Aleksandryjskiej”;
+
*[[Ołtarz_św._Katarzyny_Aleksandryjskiej_w_kaplicy_na_zamku_w_Lidzbarku_Warmińskim|ołtarz główny]] z kopią obrazu „Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny Aleksandryjskiej”;
 
*ołtarze boczne z 1753 roku - [[Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim| ołtarz świętokrzyski]] i [[Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim| ołtarz św. Jerzego]] (z cennym obrazem);  
 
*ołtarze boczne z 1753 roku - [[Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim| ołtarz świętokrzyski]] i [[Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim| ołtarz św. Jerzego]] (z cennym obrazem);  
 
*chór muzyczny i organy z 1760 roku, przebudowane w XIX wieku, zniszczone w 1945 roku, zrekonstruowane w latach 70-tych XX wieku;
 
*chór muzyczny i organy z 1760 roku, przebudowane w XIX wieku, zniszczone w 1945 roku, zrekonstruowane w latach 70-tych XX wieku;
 
*cenne [[Freski z kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim|freski]] z 1755 roku, autorstwa [[ewim:Józef Korzeniewski|Józefa Korzeniewskiego]] z [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarka Warmińskiego]], nadwornego malarza biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski |Grabowskiego]];
 
*cenne [[Freski z kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim|freski]] z 1755 roku, autorstwa [[ewim:Józef Korzeniewski|Józefa Korzeniewskiego]] z [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarka Warmińskiego]], nadwornego malarza biskupa [[ewim:Adam Stanisław Grabowski |Grabowskiego]];
*portal nad wejściem do kaplicy i kartusz fundatora biskupa [[ewim:Michał Stefan Radziejowski|Michała Stefana Radziejowskiego]] z końca XVIII wieku;
+
*portal nad wejściem do kaplicy i kartusz fundatora biskupa [[ewim:Michał Radziejowski|Michała Stefana Radziejowskiego]] z końca XVIII wieku;
 
*rokokowa marmurowa posadzka;
 
*rokokowa marmurowa posadzka;
* rokokowa kazalnica;
+
*rokokowa kazalnica;
 
*ambona;
 
*ambona;
 
*relikwiarz św. Benedykta z 1755 roku, autorstwa wybitnego rzeźbiarza [[ewim:Jan Jerzy Plersch|Jana Jerzego Plerscha]] (Plersza).
 
*relikwiarz św. Benedykta z 1755 roku, autorstwa wybitnego rzeźbiarza [[ewim:Jan Jerzy Plersch|Jana Jerzego Plerscha]] (Plersza).
Linia 37: Linia 29:
 
*Kaplica i sala obrad ogrzewane były prawdopodobnie przez podłogę (jak w Malborku). Świadczyć o tym mogą zachowane w piwnicy pod salą obrad fragmenty pieca.
 
*Kaplica i sala obrad ogrzewane były prawdopodobnie przez podłogę (jak w Malborku). Świadczyć o tym mogą zachowane w piwnicy pod salą obrad fragmenty pieca.
 
*Do charakterystycznego wystroju kościoła należą okładziny ścienne, wykonane z ozdobnych, często cennych tkanin.  
 
*Do charakterystycznego wystroju kościoła należą okładziny ścienne, wykonane z ozdobnych, często cennych tkanin.  
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|Zamek w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[ewim:Henryk III Sorbom|Henryk III Sorbom]]
 +
*[[ewim:Adam Stanisław Grabowski|Adam Stanisław Grabowski]]
 +
*[[ewim:Józef Korzeniewski|Józef Korzeniewski]]
 +
*[[ewim:Michał Radziejowski|Michał Stefan Radziejowski]]
 +
*[[ewim:Jan Jerzy Plersch|Jan Jerzy Plersch]]
 +
*[[Ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Freski z kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 48: Linia 52:
 
#''Rezydencja Lidzbarska'' / [aut. Hanna Domańska [et al.] ; red. Roman Marchwiński] ; Muzeum Mazurskie w Olsztynie ; Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej w Olsztynie. - Olsztyn : 1973, s. [34].
 
#''Rezydencja Lidzbarska'' / [aut. Hanna Domańska [et al.] ; red. Roman Marchwiński] ; Muzeum Mazurskie w Olsztynie ; Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej w Olsztynie. - Olsztyn : 1973, s. [34].
  
[[Category:Obiekty architektury]]
+
 
[[Category:Historia kultury]]
+
 
 +
[[Category:Kościoły i kaplice]]
 
[[Category:Powiat lidzbarski]]  
 
[[Category:Powiat lidzbarski]]  
 +
[[Category:Lidzbark Warmiński]]
 
[[Category:1301-1400]]
 
[[Category:1301-1400]]

Aktualna wersja na dzień 10:45, 19 cze 2015

Kaplica zamkowa
Źródło: Wikimedia Commons

Zabytek architektury i sztuki sakralnej sięgający XIV wieku, stanowiący część zamku w Lidzbarku Warmińskim.

Historia

Kaplica już w trakcie budowy zamku w Lidzbarku Warmińskim stanowiła punkt wyjścia dla całego architektonicznego założenia budowli, jednak w przeciwieństwie do kaplic w zamkach krzyżackich, pełniła funkcję świątyni otwartej, co również wpłynęło na jej kształt i utytułowanie. Wikaria św. Katarzyny przy ołtarzu głównym erygowana została przez biskupa warmińskiego Henryka III Sorboma w 1392 roku. W późniejszych latach ustanowiono jeszcze dwie: przy ołtarzu św. Jerzego i św. Eufemii (przemianowanym na świętokrzyski w połowie XVII wieku). W XVIII wieku w kaplicy istniały łącznie cztery ołtarze, w tym czarny pw. św. Franciszka Ksawerego. W kaplicy prowadzono prace konserwatorskie w latach 1928-1930 (odtworzono wówczas średniowieczne okna) oraz w latach 1972-1973 (kompleksowa rekonstrukcja). W 2010 roku konserwacji poddano ołtarze boczne i portale.

Opis

Kaplica usytuowana jest na pierwszym piętrze skrzydła południowego, które dzieli razem z Salą obrad (Salą rady). Jej wymiary to: długość - 17, 35 m, szerokość - 8,45, wysokość - 8,70 m. Jest jedną z nielicznych sal zamkowych, która, poza zmianą sklepienia i wyposażeniem nie uległy większym przeobrażeniom. Wskazywana przez część badaczy data powstania czteroosiowego sklepienia to około 1442 rok, a ponownego przesklepienia, na wielogwiaździste – po 1497 roku.[1]

Charakterystyka

W kaplicy, poza sklepieniem, zachowały się inne elementy wyposażenia gotyckiego:

  • cztery narożne wsporniki sklepienia ze sztucznego kamienia, pochodzące z czwartej ćwierci XIV wieku. Wyróżniają się wśród innych tego typu prac w Prusach wysokim poziomem artystycznym. Wsporniki zakończone są symbolami Ewangelistów – od zachodu lew (św. Marek) i wół (św. Łukasz), od wschodu – Anioł (św. Mateusz) i orzeł (św. Jan) – obecnie zakryte rokokową boazerią i chórem muzycznym;
  • klatka schodowa osadzona w grubości muru dzielącego skrzydło południowe od wschodniego. Spiralne schody, podobnie jak schody Sali obrad, prowadziły na poddasze. Dostępne one były zarówno od strony kaplicy, jak i małej zakrystii mieszczącej się w skrzydle wschodnim;
  • fragmenty malowideł gotyckich. Większość prac na ścianach została usunięta podczas prac zarządzonych przez biskupa Adama Stanisława Grabowskiego. Zachowały się jednak mocne barwy (złoto, czerwień i błękit) na wspornikach i dolnych odcinkach żeber przy emporze muzycznej oraz za ołtarzami bocznymi. Pozostałości gotyckich fresków widoczne są także w ościeżach wschodniego ostrołukowego okna kaplicy.

Obecnie dominujący wystrój kaplicy jest rokokowy i pochodzi głównie z lat 1749-1755 oraz 1760 roku. Fundację biskupa Grabowskiego upamiętnia kartusz na sklepieniu z herbem Zbiświcz. Cały wystrój kaplicy przedstawia spójną koncepcję artystyczną, gdzie współgrają formy gotyckie z barokowymi. Główne elementy wystroju to:

Do 1930 roku nad ołtarzem głównym znajdował się gotycki witraż z wizerunkiem św. Józefa z Dzieciątkiem i barankiem. W 2010 roku został odtworzony.

Ciekawostki

  • Kaplica i sala obrad ogrzewane były prawdopodobnie przez podłogę (jak w Malborku). Świadczyć o tym mogą zachowane w piwnicy pod salą obrad fragmenty pieca.
  • Do charakterystycznego wystroju kościoła należą okładziny ścienne, wykonane z ozdobnych, często cennych tkanin.

Zobacz też

Przypisy

  1. Zdaniem współczesnych historyków, sklepienie kaplicy nosi cechy sklepień XIV-wiecznych sal zamku w Malborku: refektarza i kapitularza. Por. Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim, pod red. Andrzeja Rzempołucha, Olsztyn 2010, s. 50.

Bibliografia

  1. Borodij, Eugeniusz: Lidzbark Warmiński na dawnych kartach i fotografiach : [1308-2008] / Eugeniusz Borodij. - Lidzbark Warmiński : Oficyna Poligraficzna, 2008. – S. 72-73.
  2. Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim. Dzieje - Architektura - Fundacje artystyczne - Konserwacja i restauracja / pod red. Andrzeja Rzempołucha. - Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur, 2010. – S. 49-64.
  3. Radtke, Edward: Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145.
  4. Rzempołuch, Andrzej: Lidzbark Warmiński / Andrzej Rzempołuch. - Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 1989.
  5. Rezydencja Lidzbarska / [aut. Hanna Domańska [et al.] ; red. Roman Marchwiński] ; Muzeum Mazurskie w Olsztynie ; Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej w Olsztynie. - Olsztyn : 1973, s. [34].