Kamienny krucyfiks w kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
Linia 18: Linia 18:
 
*''MDCCXXVII''
 
*''MDCCXXVII''
 
U podstawy pionowej belki krzyża widnieje też napis: ''Deuspropitius esto mihi maximo pecćatori M.Z. fieri curavit''. Inicjały M. Z. odnosi się do Mateusza Zachowitza, przedsiębiorcy kamieniarskiego z [[ewim:Królewiec|Królewca]], pracującego dla [[ewim:Święta Lipka |Świętej Lipki]]. Twarz Chrystusa – z charakterystycznymi wystającymi kośćmi policzkowymi, dużymi, głęboko osadzonymi oczami i mocno zaznaczonymi łukami brwiowymi, a także modelunek ciała – są typowe dla twórczości [[ewim:Jan Chrystian Schmidt |Jana Chrystiana Schmidta]] i porównuje się je z jego dziełami poświadczonymi archiwalnie, m.in. z figurami znajdującymi się w [[Ołtarz główny w kościele pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Ornecie |ołtarzu głównym w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Ornecie]].  
 
U podstawy pionowej belki krzyża widnieje też napis: ''Deuspropitius esto mihi maximo pecćatori M.Z. fieri curavit''. Inicjały M. Z. odnosi się do Mateusza Zachowitza, przedsiębiorcy kamieniarskiego z [[ewim:Królewiec|Królewca]], pracującego dla [[ewim:Święta Lipka |Świętej Lipki]]. Twarz Chrystusa – z charakterystycznymi wystającymi kośćmi policzkowymi, dużymi, głęboko osadzonymi oczami i mocno zaznaczonymi łukami brwiowymi, a także modelunek ciała – są typowe dla twórczości [[ewim:Jan Chrystian Schmidt |Jana Chrystiana Schmidta]] i porównuje się je z jego dziełami poświadczonymi archiwalnie, m.in. z figurami znajdującymi się w [[Ołtarz główny w kościele pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Ornecie |ołtarzu głównym w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Ornecie]].  
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Bazylika_Mniejsza_Nawiedzenia_Najświętszej_Maryi_Panny_w_Świętej_Lipce|Bazylika Mniejsza Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Świętej Lipce]]
 +
*[[Rze%C5%BAba_Matki_Bo%C5%BCej_Niepokalanej_w_Bazylice_w_%C5%9Awi%C4%99tej_Lipce|Rzeźba Matki Bożej Niepokalanej w Bazylice w Świętej Lipce]],
 +
*[[Portret Stefana Sadorskiego w Bazylice w Świętej Lipce|Portret Stefana Sadorskiego w Bazylice w Świętej Lipce]],
 +
*[[Figura Matki Bożej na Lipie w Bazylice w Świętej Lipce|Figura Matki Bożej na Lipie w Bazylice w Świętej Lipce]],
 +
*[[ewim:Michał Stefan Radziejowski|Biskup Michał Stefan Radziejowski]],
 +
*[[ewim:Szymon Rudnicki|Biskup Szymon Rudnicki]]
 +
*[[ewim:Święta Lipka|Święta Lipka]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==

Wersja z 13:47, 11 lip 2014

Fot. Gerhard Strauß. Dziedziniec. Widok na krużganki i północno-zachodnią kaplicę narożną. 1938 rok.
Źródło: Prusy Wschodnie - dokumentacja historycznej prowincji, Warszawa IS PAN, 2006, nr 058659 a.
Źródło: M. Smoliński, Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku, Olsztyn 2006, s. 264.

Zabytek sztuki sakralnej z pierwszej połowy XVIII wieku

Lokalizacja

Krucyfiks jest jedną z czterech kamiennych rzeźb znajdujących się na dziedzińcu kościoła pielgrzymkowego w Świętej Lipce. Usytuowano go w północno-zachodnim narożniku dziedzińca, przy głównej fasadzie świątyni.

Historia

Krucyfiks pochodzi z 1727 roku (data wykuta na cokole), a jego powstanie wiąże się z warsztatem Jana Chrystiana Schmidta z Reszla. W latach 1983-1987 przeprowadzono konserwację dzieła. Uzupełniono wówczas ubytki powierzchni figury. W latach wcześniejszych zrekonstruowana została przepaska na biodrach Chrystusa..

Opis

Rzeźbę wykonano z piaskowca, pierwotnie była ona polichromowana. Ustawiono ją na sześciennym cokole, na którym widnieją inskrypcje w języku łacińskim i niemieckim:

  • Effigiem Christi dum cernis pr, honora non tamen Effigiem sed quem designat adora.
  • Gehet heraus und schauet Ihr Tochter Sion [...] Sola [...]
  • Es sey fern von mir, daβ ich mich rühme, als in dem Creutz unseres Herren Jesu Christi. Galat.. 6. V. 14.
  • Ihr alle die Ihr fürüber gehet, schauet und betrach [...] ob Euer Sc [...] meine [...]
  • MDCCXXVII

U podstawy pionowej belki krzyża widnieje też napis: Deuspropitius esto mihi maximo pecćatori M.Z. fieri curavit. Inicjały M. Z. odnosi się do Mateusza Zachowitza, przedsiębiorcy kamieniarskiego z Królewca, pracującego dla Świętej Lipki. Twarz Chrystusa – z charakterystycznymi wystającymi kośćmi policzkowymi, dużymi, głęboko osadzonymi oczami i mocno zaznaczonymi łukami brwiowymi, a także modelunek ciała – są typowe dla twórczości Jana Chrystiana Schmidta i porównuje się je z jego dziełami poświadczonymi archiwalnie, m.in. z figurami znajdującymi się w ołtarzu głównym w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Ornecie.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Paszenda, Jerzy: Święta Lipka : monografia / Jerzy Paszenda. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2008. – S. 128.
  2. Smoliński, Mariusz: Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku / Mariusz Smoliński. - Olsztyn : Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2006. – S. 56, 184-185.