Portret Christiana Dohny z dworu w Karkajmach

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
Źródło: M. Bartoś, K. Wróblewska, Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Olsztyn 1993, s. 56.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z dworu w Karkajmach koło Ornety.

Historia

Portret został namalowany około 1646 roku przez Gerarda van Honthorsta (1590-1656), artystę holenderskiego, który po zdobyciu wykształcenia w rodzinnym Utrechcie i pobycie w Italii, związał się z dworem królewskim w Pradze jako portrecista. W latach 1637-1652 pracował w Hadze realizując zamówienia dla książąt Orańskich oraz związanej z tym dworem szlachty, m.in. rodów van Brederode i Dohna. Z tego okresu pochodzi portret Christiana Dohny. Dzieło z morąskiego oddziału Muzeum Warmii i Mazur jest jedną z identycznych wersji warsztatowych, jakie znajdują się w zbiorach europejskich. Obecnie istnieją bliźniacze portrety w pałacu w Rheydt i w Lich. Niegdyś taki obraz widniał również w pałacu w Słobitach.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 75 x 57 cm. Poddany był zabiegom konserwatorskim w 1985 roku. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretu holenderskiego w zbiorach Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu.

Charakterystyka

Portret przedstawia Christiana Albrechta zu Dohna (ur. w Küstrin w 1621 roku, zm. w Garz w 1677 roku), syna Christopha Dohny i Ursuli zu Solms-Braunfels, brata Krzyszofa Delfikusa Dohny i Fridricha Młodszego oraz Henrietty Amalii. W 1644 roku Christian Dohna poślubił Sophię Dorotheę van Brederode, córkę marszałka holenderskiego Jana Wolferta, przez co został skoligacony z panującą wówczas rodziną książęcą w Niderlandach. Obraz ukazuje młodego mężczyznę, w wieku około dwudziestu pięciu lat, o ciemnej karnacji, szarych oczach i brązowych długich włosach. Christian Albrecht pełnił funkcję pułkownika w służbie niderlandzkiej. Dlatego ubrany jest w nitowaną zbroję, spod której wystaje jasnoszary szal w czerwone paski, związany w kokardę. Na lewym ramieniu widoczny jest także fragment szarfy o czerwonobrązowej barwie. Postać namalowana została do pasa w pozycji en trios quarts, w oliwkowym owalu wtopionym w ciemne tło.

Ciekawostki

Bibliografia

  1. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 15, 56, il. 3.