Portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie.

Historia

Obraz wykonany został około 1630 roku przez nieznanego malarza holenderskiego. Pochodzi z pałacu w Markowie, a po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów Muzeum im. G. Herdera w Morągu.

Opis

Portret wykonany został na płótnie techniką olejną. Wymiary dzieła to: 61 x 48 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Christoph Gr. Z Dona”. W XIX wieku dzieło zostało przemalowane i przemyte. Zabiegi konserwatorskie prowadzone w latach 1969-1970 (przez J. Bursze i M. Chełchowską) z inicjatywy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie, tylko częściowo przywróciły pierwotny wygląd.

Charakterystyka

Portret ukazuje pierwszego z rodu Dohnów (niem. zu Dohna) – Christopha (Krzysztofa Dohnę), urodzonego w 1583 roku w Morągu, zmarłego w Hadze w 1637 roku, ojca Krzysztofa Delfikusa Dohny, ukazanego na portrecie z pałacu w Gładyszach oraz Krystiana Albrechta z obrazu z dworu w Karkajmach i Friedricha. Mężczyzna był synem Achtiusa Dohny i Barbary von Vernsdorf. Pełnił funkcję kapitana w służbie czeskiej. Był także dyplomatą z ramienia Unii protestanckiej na dworach europejskich. W 1630 roku osiadł w Hadze jako namiestnik księstwa Oranii. Od 1620 roku był mężem Ursuli zu Solms-Braunfels, której wizerunek znajdował się również w pałacu w Markowie. Portret pary małżeńskiej był też w pałacu w Słobitach.
Dzieło ukazuje na ciemnym tle mężczyznę o jasnej karnacji i bladoróżowych ustach. Spokojną twarz o dużych brązowych oczach i wydatnym nosie okalają ciemne włosy oraz szpiczasta broda charakterystyczna dla danej epoki. Postać namalowana została w pozycji en trios quarier, niemal do pasa. Krzysztof Dohna ubrany jest w strój typowy dla mody XVII-wiecznej z obszaru Niderlandów. Spod ciemnoszarego kaftana (lub płaszcza), w rozcięciach na rękawach wystaje biała koszula. Całość dopełnia okazały, usztywniony kołnierz opadający na ramiona, obwiedziony bogatą koronką.

Bibliografia

  1. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 25-26.
  2. Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego / [oprac. katalogu Elżbieta Celińska et al.] - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie. 1971. – S. 34 il. 36.