Lech Brywczyński

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
Źródło: archiwum autora
Źródło: archiwum autora
Źródło: archiwum autora

(1959- ) – elbląski dziennikarz, poeta i dramatopisarz

Biografia

Urodził się 28 stycznia 1959 r. w Elblągu, gdzie mieszka do dziś. Jest absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu (matura w 1978 r.). W latach 1986-1991 studiował historię na Uniwersytecie Warszawskim (absolutorium w 1991 r.).
Członek SEKA (Stowarzyszenie Elbląski Klub Autorów).

Działalność

  • Pisze wiersze i dramaty. Utwory literackie publikował w „Akancie”, „Pograniczach”, „Res Humana”, „Aspektach”, „Parnasiku”, „Ciechanowskich Zeszytach Literackich”, „Latarni Morskiej” oraz pismach regionalnych: „Tyglu” i „VariArcie”. Na początku lat 90-tych zajmował się przekładami, tłumacząc m.in. powieści fantasy.


Przedstawienia sceniczne dramatów jednoaktowych Lecha Brywczyńskiego:

    • Polakatolik – realizacja Teatralnego Koła Naukowego „Katharsis” Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (nagrodzona w 2003 r. nagrodą specjalną na sesji kół naukowych)
    • Artemida na łowach – realizacja Teatru Działań Twórczych BIS, działającego przy Białołęckim Ośrodku Kultury w Warszawie, reżyseria – Dominik Wendołowski (premiera 13 czerwca 2008 r.)
    • Folwark królewski (na podstawie dramatu Herold) – spektakl TEATRU BEZPOŚREDNIKuff, działającego w gdańskim Pałacu Młodzieży, scenariusz i reżyseria – Agnieszka Grewling-Stolc (spektakl wyróżniony I Nagrodą oraz Nagrodą Publiczności na Salezjańskim Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym SOFFT w Szczecinie w czerwcu 2008 r., II Nagrodą w Konkursie Teatrów Szkolnych o Nagrodę Bursztynowej Maski w Gdańsku, oraz Nagrodą za najlepszą rolę męską na Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form Teatralnych ARLEKINADA w Inowrocławiu).
  • Na Uniwersytecie Pedagogicznym Krakowie powstała praca magisterska Joanny Bień pt. Dramaturgia Lecha Brywczyńskiego na tle konceptualizmu literackiego w utworach Karola Irzykowskiego (obrona 1 lipca 2011 r.).
  • Spektakl "Brzemię" w wykonaniu grupy teatralnej "Trumniaki" z Pucka zdobył I nagrodę w IX Otwartym Amatorskim Turnieju Teatralno-Kabaretowym "Wieżowisko" w Gniewinie.Scenariusz - Lech Brywczyński, Reżyseria - Kuba Mielewczyk, Obsada: Julia Roraf, Dominika Orzeł, Ola Czajkowska, Dominika Dutkiewicz, Klaudia Tarnowska, Jan Szopa, Bartosz Boniecki, Filip Jasina, Michał Miler, Jan Dias.


Publikacje

  • Dramaty jednoaktowe (2002)
  • A jak Ajakos. Dramaty jednoaktowe - wybór (2011)

Nagrody i wyróżnienia

  1. IX Ogólnopolski Konkurs Poetycki O „Laur Zielonego Liścia” im. Michała Kajki (2000)
    • II nagroda
  2. Turniej Jednego Wiersza o Laur Dojrzały (podczas VII Elbląskich Spotkań z Poezją – 2003)
    • I miejsce
  3. Tytuł Elbląska Książka Roku 2011 dla zbioru dramatów A jak Ajakos (2012)

Ciekawostki

  • Prowadzi blog poświęcony m.in. rozgrywkom piłkarskim w Brazylii.
  • PROTIMLUV, magazyn literacki z Ostrawy (Republika Czeska), opublikował (nr 1-2/2014) dramat jednoaktowy „Ajakos” w przekładzie na język czeski Jana Kępska.
  • Dramat jednoaktowy "Sezon płaskich dowcipów" został opublikowany w magazynie literacko-kryminalnym POCISK Nr 7-8/2016.
  • W 2014 r. wydawnictwo Peter Lang opublikowało książkę "Ancient Myths in the Making of Culture", pod redakcją Małgorzaty Budzowskiej i Jadwigi Czerwińskiej, będącą pokłosiem konferencji naukowej "Reception of Ancient Myths in Ancient, Modern and Postmodern Culture", zorganizowanej na Uniwersytecie Łódzkim w 2013 r. W książce znalazł się m.in. referat prof. Joanny Ślósarskiej "Polish Reception of the Myth of Artemis and Acteon based on Selected Examples", a w nim rozdział, będący analizą dramatu jednoaktowego "Artemida na łowach", zatytułowany: "L. Brywczyński, ‘Artemis Hunting. A Drama in One Act’ – the function of a clash of various aesthetic conventions, leading to an oscillation between the comedy and the tragedy, the ritualization and profanation of an archaic myth".

Bibliografia

  1. Tomczyk, Ryszard: Recenzje literackie / Ryszard Tomczyk. – Elbląg : Stowarzyszenie Elbląski Klub Autorów, 2002. – S. 8-28.

Zobacz też