Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 20:43, 26 lut 2014 autorstwa Arom2001 (dyskusja | edycje) (Charakterystyka)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Źródło: Portret holenderski, Olsztyn 1993, s. 73.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie.

Historia

Obraz wykonany został około 1630 roku przez nieznanego malarza holenderskiego. Pochodzi z pałacu w Markowie, a po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów Muzeum im. G. Herdera w Morągu.

Opis

Portret wykonany został na płótnie techniką olejną. Wymiary dzieła to: 57 x 47 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Ursula Gr: Zu Dohna Gb Gf Z: Solms”. W XIX wieku dzieło zostało przemalowane i przemyte. Zabiegi konserwatorskie prowadzone w latach 1969-1970 (przez J. Bursze, A. Marconi, M. Bursze-Chełchowską) z inicjatywy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie, podobnie jak w przypadku portretu Krzysztofa Dohny, męża Urszuli, tylko częściowo przywróciły autentyczny wygląd obrazu. Portret Urszuli i jej małżonka znajdował się w pałacu w Słobitach.

Charakterystyka

Portret ukazuje hrabinę Ursulę zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1594 roku, zmarłą w 1637 roku. Kobieta z obrazu to małżonka Christopha zu Dohna (od 1620 roku), ukazanego na portrecie z pałacu w Markowie, a także matka Krzysztofa Delfikusa Dohny, Christiana Albrechta i Friedricha oraz babka trojga dzieci z obrazu Pietera Nasona z pałacu w Gładyszach. Urszula Dohna była rodzoną siostrą Amalii zu Solms-Braunfels, małżonki księcia Orańskiego, co wskazywało na wysoką pozycję familii zu Dohna wśród rodów XVII-wiecznej Europy.
Dzieło ukazuje na ciemnym tle kobietę o jasnoróżowej karnacji i bladoczerwonych ustach. Pogodną twarz o ciemnych oczach okalają brązowe włosy upięte po bokach, ozdobione sznurem pereł. Zamożny stan przedstawianej postaci podkreśla także bogato tkana koronka przezroczystego kołnierza, perłowy naszyjnik i kolczyki oraz brosza z kamieni szlachetnych. Postać namalowana została w pozycji en trios quarier. Urszula Dohna ubrana jest w czarnogranatową suknię o głębokim dekolcie.

Bibliografia

  1. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 26.
  2. Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego / [oprac. katalogu Elżbieta Celińska et al.] - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie. 1971. – S. 34 il. 35.