Wieczór Pieśni Pasyjnych Stabat Mater Dolorosa

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 13:13, 20 cze 2011 autorstwa Nimia2 (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „Okolicznościowa jednorazowa impreza muzyczna, zorganizowana w ramach [[XVII Sesja Międzynarodowych Spotkań „Dramat i Liturgia”| XVII Sesji Międzynarodowych Spot…”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Okolicznościowa jednorazowa impreza muzyczna, zorganizowana w ramach XVII Sesji Międzynarodowych Spotkań „Dramat i Liturgia” 18 września 2001 r.

Organizator

Współorganizator

  • Parafia Ewangelicko-Augsburska w Olsztynie

Wykonawcy

  • śpiewacy – Kantaduri ze wsi Vrbani (Wyspa Hvar; Chorwacja)
  • Zespół z parafii św. Michała z Kamen (Chorwacja)
  • Zespół „Pogranicze” z Szypliszk (Suwalszczyzna): Józef Murawski, Henryk Szumski, Edward Grygieńć
  • Zespół ze wsi Długie (Kurpie): Franciszka Kuczyńska, Zofia Kłoskowska, Henryk Kłoskowski, Tadeusz Golon, Eugeniusz Gołaś
  • Zespół „Jarzębina” z Kocudzy (Biłgorajskie): Irena Krawiec, Władysłąwa Dycha, Janina Oleszek, Beata Oleszek, MonikaJUrgiło, Lucyna Jargiło, Bronisława Dyjach, Genowefa Góra

Opis

Opisywany widowiskowy koncert odbył się w olsztyńskim kościele ewangelickim pw. Chrystusa Zbawiciela (ul. Zamkowa) (początek o godz. 19.00). Jako że imprezę zrealizowano w ramach XVII Sesji Międzynarodowych Spotkań „Dramat i Liturgia” o temacie wiodącym „Święto Konfraterni – Spotkanie Bractw Śpiewaczych”, jej program skoncentrował się na tradycyjnych liturgicznych pieśniach chóralnych, wykonanych przez wszystkie zespoły uczestniczące w Sesji. Opisywany koncert nawiązywał zakresem pieśni do wielkotygodniowych tradycji polskich i zagranicznych – wielkoczwartkowej nocnej procesji z krzyżem na Hvarze, wielkopiątkowych procesji stacyjnych na Korsyce, obrzędów Złożenia do Grobu, Dróg Krzyżowych i Gorzkich Żali.
Podczas koncertu wykonano łacińską pieśń Stabat Mater, suwalski hymn różańcowy Stała Matka Boleściwa oraz kurpiowską pieśń pasyjną Witaj, Matko Uwielbiona. Centrum w programie imprezy stanowił wyjątkowy pod względem dramatyzmu Hwarski Lament Maryi pod Krzyżem (Gospin Plać), wykonywany przez pięciu mężczyzn (Kantaduri), postępujących z zapalonymi świecami ku przystrojonemu kwiatami grobowi Jezusa.

Ciekawostki

Wieczór nawiązywał również do obchodzonego cztery dni przed opisywaną imprezą katolickiego liturgicznego wspomnienia Najświętszej Marii Panny Bolesnej. Liturgia przeznaczona na ten dzień przewiduje wykonanie sekwencji Stabat Mater, której autorstwo przypisuje się franciszkaninowi Jacopone da Todi.

Bibliografia

  1. Stabat Mater Dolorosa – Wieczór pieśni Pasyjnych //W: Święto Konfraterni – Spotkanie Bractw Śpiewaczych : XVII Sesja IModaL. – Węgajty: Schola Teatru „Węgajty”, 2001. – S. 46-49.