Cecylia Wiśniewska-Maćkiewicz

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 13:13, 9 kwi 2011 autorstwa Arom2001 (dyskusja | edycje) (Added tag: 'Graficy i rysownicy')
Skocz do: nawigacja, szukaj

(1928-1999) – rysowniczka, bibliotekarka

Biografia

Urodziła się 14 września 1928 r. w Grudziądzu w rodzinie wojskowej, jako córka Leonarda i Pauliny z domu Schmidt. Tam też spędziła dzieciństwo i młodość. W 1948 r. ukończyła Liceum Humanistyczne w Grudziądzu, zaś w 1953 r. studia artystyczne na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (w pracowni grafiki pod kierunkiem profesora Jerzego Hoppena i Edwarda Kuczyńskiego). Osiadła w Toruniu na stałe. Do 1974 r. intensywnie rozwijała swoje pasje artystyczne. Następnie poświęciła się życiu rodzinnemu. Na początku lat 90-tych ponownie wróciła do twórczych zainteresowań biorąc udział w wystawach i spotkaniach. Zmarła w 1999 r.

Działalność

Po ukończeniu studiów podjęła pracę jako dekorator w firmie MHD. Od 1954 r. związała się z Biblioteką Uniwersytecką w Toruniu, gdzie pracowała w Gabinecie Sztuki (od 1975 r. do przejścia na emeryturę z końcem 1988 r., jako kierownik działu).

Twórczość

Jako młody grafik włączyła się aktywnie w nurt toruńskiego życia artystycznego. Odbywała częste podróże artystyczne. Wędrowała po Polsce szukając motywów do swoich prac – zamykanych najczęściej w serie tematyczne. Jej główne cykle to „Pomorze”, „Grudziądz”, „Toruń”, „Pomorski szlak kopernikowski”. W latach 1960-1961 brała udział w rejsach po Morzu Śródziemnym rumuńskim statkiem „Transylwania” oraz statkiem handlowym „Toruń” do Afryki Zachodniej, co zaowocowało serią grafik z Turcji, Egiptu, Libii, Tunisu, Grecji, Włoch. Od 1961 r. tworzyła cykl graficzny zabytków Warmii i Mazur, obejmujący Olsztyn, Lidzbark Warmiński, Pasym, Świętą Lipkę, Kętrzyn, Reszel, Morąg, Frombork, Ostródę. W 1957 r. odwiedziła natomiast Elbląg. Łącznie powstało niemal 60 grafik i rysunków związanych z tym regionem. Każdy z cyklów liczy około 20 prac wykonanych różnymi technikami. Często wracała do akwaforty, stosowała metodę tzw. odprysku i inne techniki „trawione”. Poszukiwała też nowych technik, eksperymentując m.in. z obróbką kliszy metalowej. Koloryzowała swoje ryciny w sposób oszczędny, jakby „wtarty” w strukturę rysunku. W późniejszych pracach stosowała linoryt. Jej twórczość, jako realistyczna wyraźnie odcinała się od awangardowej grafiki toruńskiej jej pokolenia. Tematycznie skupiała się na pejzażu architektonicznym i architekturze zabytkowej. Jak sama podkreślała – w architekturze interesowała ją detal, poszczególne obiekty, podwórka. Unikała natomiast zespołów budynków. Częstym motywem jej prac są krużganki, wieże i bramy średniowiecznych budowli Warmii i Mazur. Obok rycin i rysunków tworzyła także grafikę użytkową (projekty ilustracji, okładek do książek, w tym dziecięcych, plakaty)

Wystawy

W latach 953-1961 brała udział w licznych wystawach grafiki i rysunku polskiego (indywidualnych, środowiskowych i ogólnokrajowych) w kraju i za granicą, m.in.: w Warszawie, Toruniu, Aleksandrowie Kujawskim, Inowrocławiu, Bydgoszczy, Krakowie, Grudziądzu, Kielcach, Radomiu, a także na Węgrzech, w Niemczech, Austrii, ZSRR, Włoszech, Czechosłowacji, Szwecji, Anglii, Francji. W regionie warmińsko-mazurskim prezentowała swoje prace od 1962 r.:

  • Warmia i Mazury w Plastyce Polskiej - Centrum Biura Wystaw Artystycznych - Zamek, Olsztyn (1962)
  • Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Olsztyn (1970)
  • Muzeum w Nowym Mieście Lubawskim (1970, 1977)
  • wystawy objazdowe po województwie olsztyńskim (1972-1974, 1976-1977)

Jej prace znajdują się w zbiorach Ministerstwa Kultury i Sztuki w Warszawie oraz w wielu bibliotekach krajowych, zbiorach prywatnych, szkołach, także w zasobach bibliotek narodowych we Francji, Anglii, Niemczech, Szwecji, Chile, USA, Kanady, Rosji.

Udział w organizacjach

  • Związek Polskich Artystów Plastyków (od 1954 r.) – pełniła kolejno funkcje sekretarza Sekcji Grafiki, członka Komisji Rewizyjnej, członka Rady Artystycznej Sekcji Grafiki.

Nagrody i wyróżnienia

  • wyróżnienie w konkursie „Pomorze w grafice” (1957)
  • Srebrny Medal Kopernika (1972)

Bibliografia

  1. Kotłowski, Jan: Cecylia Wiśniewska-Maćkiewcz: grafika i rysunek. Katalog monograficzny z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej. – Toruń : Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, Muzeum w Grudziądzu, 1994, materiał na stronie Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej kpbc.umk.pl
  2. Cecylia Wiśniewska : grafika. – Olsztyn ; Związek polskich artystów Plastyków ; Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 1962. – Folder wystawy. Z archiwum WBP w Olsztynie.