Plener Malarski Frombork

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 13:11, 21 wrz 2011 autorstwa Nimia2 (dyskusja | edycje) (Cele projektu)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany od 1971 r. we Fromborku.

Organizatorzy

  • Związek Polskich Artystów Plastyków
  • Wydział Kultury Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie
  • Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Elblągu
  • Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Braniewie

Cele projektu

  • upamiętnienie krajobrazu regionu Warmii
  • popularyzacja Warmii – zarówno jako krainy historycznej, jak i atrakcyjnej pod względem turystycznym – w kraju i zagranicą
  • zapoznanie uczestników pleneru z tradycjami kulturalnymi regionu Warmii
  • próba zainspirowania artystów, uczestników Pleneru, osiągnięciami nauk ścisłych (przede wszystkim różnych dziedzin astronomii: mechaniką nieba, kosmologią, astrofizyką)
  • propagowanie pleneru jako formy pracy twórczej
  • utworzenie lokalnej galerii
  • integracja lokalnego środowiska artystycznego
  • inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami twórców z całego kraju oraz z zagranicy

Opis

Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji - pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” [1].
Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków na zamku, siedzibie Muzeum Warmii i Mazur, czy w Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego).

Edycje

Bibliografia

  1. Plener Frombork ’74 / red. Anna Samulowska. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
  2. Frombork ’77. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1977.

Przypisy

  1. Wstęp //W: Plener Frombork ’74, red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.