Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach": Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. To jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach. | |
− | + | ==Organizator== | |
+ | Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH | ||
− | Międzynarodowy Festiwal | + | ==Przebieg== |
+ | Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017). | ||
− | + | ===PROGRAM 2016=== | |
+ | *3 lipca, godz. 13.00, Olecko | ||
+ | **otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach” | ||
− | + | *3 lipca, godz. 19.00, Olecko | |
+ | **Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
+ | **Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM” | ||
+ | **Darius Klišys – birbyne (Litwa) | ||
+ | **Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa) | ||
+ | **Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa) | ||
+ | **Marek Toporowski – klawesyn (Polska) | ||
+ | **Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska) | ||
− | + | *„Koncert muzyki XVII wieku” | |
− | + | **Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3 | |
+ | **Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro” | ||
+ | **Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.) | ||
+ | **Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo) | ||
+ | **Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2 | ||
+ | **Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 pieces for viola da gamba (ew. with bc.) | ||
+ | **Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes | ||
+ | **Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3 | ||
+ | **Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha | ||
+ | **Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3 | ||
+ | **Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej) | ||
+ | **Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona | ||
− | + | *7 lipca, godz. 19.00, Olecko | |
− | + | **Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego | |
− | + | **„FLORILEGIUM MUSICUM” | |
− | + | **Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska) | |
+ | **Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska) | ||
− | + | **Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156 | |
− | + | **Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87 | |
− | + | **Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706 | |
− | + | Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo | |
− | + | **Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225 | |
− | + | **Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo | |
− | + | **Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur | |
− | + | **Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato | |
+ | **Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin | ||
− | + | *8 lipca, godz. 19.00, Olecko | |
+ | **Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego | ||
+ | **„BAROKOWE KONTRASTY” | ||
+ | **Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja) | ||
+ | **Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja) | ||
+ | **Jakub Stračina – violone grande (Słowacja) | ||
+ | **Ján Krigovský – violone grande (Słowacja) | ||
+ | **Marek Čermák– organy (Słowacja) | ||
− | + | *ORGANY WIELKIE | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | **Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i fuga C dur | |
− | + | **Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce | |
− | + | **Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo | |
− | + | **Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande) | |
− | + | **Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“ | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Georg | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | *ORGANY MAŁE | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | **Joseph Puschmann (1738 – 1794) – Koncert organowy D-dur | |
+ | **Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto | ||
+ | **Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo | ||
− | + | *9 lipca, godz. 19.00, Olecko | |
− | + | **Kościół pw. NMP Królowej Polski | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | **PERGOLESI – „STABAT MATER” | |
− | + | **Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) | |
− | + | **Matej Benda – kontratenor (Słowacja) | |
− | + | **Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja) | |
− | |||
− | + | **Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) – „Battalia” | |
− | + | **Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater” | |
− | |||
− | |||
− | + | *10 lipca, godz. 19.00, Gołdap | |
− | + | **Kościół pw. NMP Matki Kościoła | |
+ | **LOGROSCINO – „STABAT MATER” | ||
+ | **Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) | ||
+ | **Matej Benda – kontratenor (Słowacja) | ||
+ | **Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja) | ||
− | + | **Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur | |
− | + | **Nicola Logroscino (1698-1763) – „Stabat Mater” (polska premiera) | |
− | + | **Collegium Wartberg: | |
− | + | ***Hélène Schmitt – skrzypce barokowe | |
− | + | ***Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe | |
− | Collegium Wartberg | + | ***Wolfram Fortin – viola barokowa |
+ | ***Ján Krigovský – violone grande | ||
+ | ***Jakub Stračina – violone grande | ||
+ | ***Marek Čermák – klawesyn, organy | ||
− | + | ===PROGRAM 2017=== | |
− | + | *KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | *Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań | |
− | + | *25 czerwca, godz. 14:00, Olecko | |
+ | *Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności | ||
+ | *otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej | ||
− | + | *BAROKOWE IMPRESJE | |
− | 25 czerwca, godz. | + | *25 czerwca, godz. 19.00, Olecko |
− | + | *Kościół pw. NMP Królowej Polski | |
− | |||
− | + | *Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna: | |
− | + | *Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe | |
− | + | *Marcin Stefaniuk – altówka barokowa | |
+ | *Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa | ||
+ | *Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy | ||
+ | *Anton Birula – chitarrone | ||
+ | *Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu | ||
− | + | *Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | *Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5 | |
+ | *Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4 | ||
− | + | *W. A. MOZART – REQUIEM | |
− | + | *2 lipca, godz. 14:30, Gołdap | |
+ | *Kościół pw. NMP Matki Kościoła | ||
+ | *2 lipca, godz. 19:00, Olecko | ||
+ | *Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
− | + | *Soliści: | |
− | + | *Olga Siemieńczuk – sopran | |
− | + | *Wanda Franek – mezzosopran | |
− | + | *Rafał Grozdew – tenor | |
− | + | *Paweł Czekała – bas | |
+ | *Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej | ||
+ | *Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej | ||
+ | *Dariusz Zimnicki – dyrygent | ||
− | + | *Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068 | |
− | + | *Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ==Bibliografia== | |
− | + | #www.fundacja-namazurach.pl | |
− | + | [[Category:Festiwale]] | |
− | + | [[Category:Muzyka]] | |
+ | [[Category:1990-]] | ||
+ | [[Category:Powiat olecki]] |
Aktualna wersja na dzień 09:34, 4 lut 2019
Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. To jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach.
Organizator
Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH
Przebieg
Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017).
PROGRAM 2016
- 3 lipca, godz. 13.00, Olecko
- otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach”
- 3 lipca, godz. 19.00, Olecko
- Kościół pw. NMP Królowej Polski
- Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM”
- Darius Klišys – birbyne (Litwa)
- Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa)
- Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa)
- Marek Toporowski – klawesyn (Polska)
- Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska)
- „Koncert muzyki XVII wieku”
- Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3
- Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro”
- Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.)
- Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo)
- Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2
- Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 pieces for viola da gamba (ew. with bc.)
- Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes
- Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3
- Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha
- Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3
- Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej)
- Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona
- 7 lipca, godz. 19.00, Olecko
- Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
- „FLORILEGIUM MUSICUM”
- Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska)
- Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska)
- Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156
- Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87
- Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706
Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo
- Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225
- Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo
- Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur
- Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato
- Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin
- 8 lipca, godz. 19.00, Olecko
- Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
- „BAROKOWE KONTRASTY”
- Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja)
- Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja)
- Jakub Stračina – violone grande (Słowacja)
- Ján Krigovský – violone grande (Słowacja)
- Marek Čermák– organy (Słowacja)
- ORGANY WIELKIE
- Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i fuga C dur
- Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce
- Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo
- Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande)
- Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“
- ORGANY MAŁE
- Joseph Puschmann (1738 – 1794) – Koncert organowy D-dur
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto
- Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo
- 9 lipca, godz. 19.00, Olecko
- Kościół pw. NMP Królowej Polski
- PERGOLESI – „STABAT MATER”
- Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
- Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
- Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
- Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) – „Battalia”
- Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater”
- 10 lipca, godz. 19.00, Gołdap
- Kościół pw. NMP Matki Kościoła
- LOGROSCINO – „STABAT MATER”
- Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
- Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
- Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
- Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur
- Nicola Logroscino (1698-1763) – „Stabat Mater” (polska premiera)
- Collegium Wartberg:
- Hélène Schmitt – skrzypce barokowe
- Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe
- Wolfram Fortin – viola barokowa
- Ján Krigovský – violone grande
- Jakub Stračina – violone grande
- Marek Čermák – klawesyn, organy
PROGRAM 2017
- KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA
- Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań
- 25 czerwca, godz. 14:00, Olecko
- Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności
- otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej
- BAROKOWE IMPRESJE
- 25 czerwca, godz. 19.00, Olecko
- Kościół pw. NMP Królowej Polski
- Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna:
- Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe
- Marcin Stefaniuk – altówka barokowa
- Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa
- Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy
- Anton Birula – chitarrone
- Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu
- Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767)
- Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5
- Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4
- W. A. MOZART – REQUIEM
- 2 lipca, godz. 14:30, Gołdap
- Kościół pw. NMP Matki Kościoła
- 2 lipca, godz. 19:00, Olecko
- Kościół pw. NMP Królowej Polski
- Soliści:
- Olga Siemieńczuk – sopran
- Wanda Franek – mezzosopran
- Rafał Grozdew – tenor
- Paweł Czekała – bas
- Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej
- Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
- Dariusz Zimnicki – dyrygent
- Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068
- Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626
Bibliografia
- www.fundacja-namazurach.pl