Daria Jakimiec: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
Linia 7: Linia 7:
 
(1938- ) – nauczycielka, hafciarka, pisankarka
 
(1938- ) – nauczycielka, hafciarka, pisankarka
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Urodziła się w 1938 r. w Kniażycach w okolicach Przemyśla. W 1947 r.  przesiedlona na tereny Polski północno-wschodniej. Zamieszkali w Kandytach k. Górowa Iławeckiego. Pracowała jako nauczycielka w Szkole Podstawowej w Paustrach, następnie po ukończeniu studiów w Instytucie Pedagogiki Specjalnej w Warszawie pracowała do emerytury w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bartoszycach. Mieszka w Bartoszycach.
+
Urodziła się w 1938 r. w Kniażycach w okolicach Przemyśla. W 1947 r.  przesiedlona na tereny Polski północno-wschodniej. Zamieszkali w [[ewim:Kandyty|Kandytach k. Górowa Iławeckiego]]. Pracowała jako nauczycielka w [[ewim:Szkoła Podstawowa w Paustrach|Szkole Podstawowej w Paustrach]], następnie po ukończeniu studiów w Instytucie Pedagogiki Specjalnej w Warszawie pracowała do emerytury w [[ewim:Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Bartoszycach|Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bartoszycach]]. Mieszka w [[ewim:Bartoszyce|Bartoszycach]].
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
 
Haftu oraz pisankarstwa nauczyła się w domu rodzinnym, od mamy. Wyszywa tradycyjne motywy ukraińskie, ale też inspiracje czerpie z książek i czasopism.  „Czasami coś zmienia, wprowadzając inny kolor i inną kompozycję podstawowych elementów. Odchodzi też – zwłaszcza gdy wyszywa dla siebie- od tradycyjnego zgeometryzowanego i o kompozycji pasowej wzornictwa, w kierunku bardziej realistycznych motywów roślinnych i kwiatowych” <ref>Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008, S. 84</ref>. Bardziej niż haft pasjonuje ją pisankarstwo. Stosuje batikową technikę zdobienia jajek. „Aby pisanka była kolorowa, wpierw nanosi woskiem element, który ma pozostać biały, w naturalnym kolorze jaja. Następnie zanurza jajko w kąpieli o barwie, jaką chciałaby uzyskać dla następnego wzoru. Po wyjęciu czeka aż jajko wyschnie i nanosi na nie kolejny element wzoru i tak dalej, w zależności od tego, ile barw chce uzyskać na pisance (…) Stosuje wzornictwo, jakiego nauczyła się w domu, ale wzbogaciła je przez lata twórczości pisankarskiej o inspiracje z albumów o pisance ukraińskiej (….)<ref>Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008, S. 93-94</ref>.
 
Haftu oraz pisankarstwa nauczyła się w domu rodzinnym, od mamy. Wyszywa tradycyjne motywy ukraińskie, ale też inspiracje czerpie z książek i czasopism.  „Czasami coś zmienia, wprowadzając inny kolor i inną kompozycję podstawowych elementów. Odchodzi też – zwłaszcza gdy wyszywa dla siebie- od tradycyjnego zgeometryzowanego i o kompozycji pasowej wzornictwa, w kierunku bardziej realistycznych motywów roślinnych i kwiatowych” <ref>Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008, S. 84</ref>. Bardziej niż haft pasjonuje ją pisankarstwo. Stosuje batikową technikę zdobienia jajek. „Aby pisanka była kolorowa, wpierw nanosi woskiem element, który ma pozostać biały, w naturalnym kolorze jaja. Następnie zanurza jajko w kąpieli o barwie, jaką chciałaby uzyskać dla następnego wzoru. Po wyjęciu czeka aż jajko wyschnie i nanosi na nie kolejny element wzoru i tak dalej, w zależności od tego, ile barw chce uzyskać na pisance (…) Stosuje wzornictwo, jakiego nauczyła się w domu, ale wzbogaciła je przez lata twórczości pisankarskiej o inspiracje z albumów o pisance ukraińskiej (….)<ref>Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008, S. 93-94</ref>.
Linia 28: Linia 28:
  
 
[[Category:Sztuka ludowa|Jakimiec,Daria]]
 
[[Category:Sztuka ludowa|Jakimiec,Daria]]
 +
[[Category:Twórcy ludowi|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Etnografia|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Etnografia|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Rzemiosło artystyczne|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Rzemiosło artystyczne|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Powiat bartoszycki|Jakimiec,Daria]]
 
  [[Category:Powiat bartoszycki|Jakimiec,Daria]]
[[Category:1945-1960|Jakimiec,Daria]]
+
[[Category:Bartoszyce]]
  [[Category:1961-1970|Jakimiec,Daria]]
+
  [[Category:1945-1989|Jakimiec,Daria]]
[[Category:1971-1980|Jakimiec,Daria]]
+
  [[Category:1990-|Jakimiec,Daria]]
  [[Category:1981-1990|Jakimiec,Daria]]
 
[[Category:1991-2000|Jakimiec,Daria]]
 
[[Category:2001-2010|Jakimiec,Daria]]
 
[[Category:2011-2020|Jakimiec,Daria]]
 

Wersja z 08:38, 14 sie 2014

Źródło: Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008.
Źródło: Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008.
Źródło: Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008.


(1938- ) – nauczycielka, hafciarka, pisankarka

Biografia

Urodziła się w 1938 r. w Kniażycach w okolicach Przemyśla. W 1947 r. przesiedlona na tereny Polski północno-wschodniej. Zamieszkali w Kandytach k. Górowa Iławeckiego. Pracowała jako nauczycielka w Szkole Podstawowej w Paustrach, następnie po ukończeniu studiów w Instytucie Pedagogiki Specjalnej w Warszawie pracowała do emerytury w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bartoszycach. Mieszka w Bartoszycach.

Twórczość

Haftu oraz pisankarstwa nauczyła się w domu rodzinnym, od mamy. Wyszywa tradycyjne motywy ukraińskie, ale też inspiracje czerpie z książek i czasopism. „Czasami coś zmienia, wprowadzając inny kolor i inną kompozycję podstawowych elementów. Odchodzi też – zwłaszcza gdy wyszywa dla siebie- od tradycyjnego zgeometryzowanego i o kompozycji pasowej wzornictwa, w kierunku bardziej realistycznych motywów roślinnych i kwiatowych” [1]. Bardziej niż haft pasjonuje ją pisankarstwo. Stosuje batikową technikę zdobienia jajek. „Aby pisanka była kolorowa, wpierw nanosi woskiem element, który ma pozostać biały, w naturalnym kolorze jaja. Następnie zanurza jajko w kąpieli o barwie, jaką chciałaby uzyskać dla następnego wzoru. Po wyjęciu czeka aż jajko wyschnie i nanosi na nie kolejny element wzoru i tak dalej, w zależności od tego, ile barw chce uzyskać na pisance (…) Stosuje wzornictwo, jakiego nauczyła się w domu, ale wzbogaciła je przez lata twórczości pisankarskiej o inspiracje z albumów o pisance ukraińskiej (….)[2].

Działalność

Nauki haftu nie uczyła innych, ale przekazuje swoje umiejętności pisankarskie. Uczyła dzieci w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym oraz w szkołach podstawowych w Żydowie, Górowie Iławeckim, Lidzbarku Warmińskim, Bartoszycach, Kandytach, Olsztynie, domu kultury w Talkach.

Konkursy i wystawy

Wielokrotnie wystawiała swoje hafty i pisanki w konkursach i przeglądach organizowanych w Bartoszyckim Domu Kultury, Olsztyńskich Dniach Folkloru. Nagradzana m.in.:

(1986) – wyróżnienie

Daria Jakimiec jest członkiem i działaczem Stowarzyszenia Integracji Osób Niepełnosprawnych SION w Bartoszycach. W 1999 r. otrzymała podziękowanie od Burmistrza Bartoszyc za całokształt pracy na rzecz miasta.

Bibliografia

  • Beba, Bożena: Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach / Bożena Beba. – Olsztyn : Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2008. – S. 83-84, 88, 93-95.

Przypisy

  1. Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008, S. 84
  2. Beba, Bożena, Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach, Olsztyn, 2008, S. 93-94