Plener Malarski Frombork: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzył nową stronę „Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany od 1971 r. we Fromborku. ==Organizatorzy== *[[Związek Polskich Artystów Plastyków Oddział Olsztyn| Związek Polskic…”)
 
(Cele projektu)
Linia 14: Linia 14:
 
*utworzenie lokalnej galerii
 
*utworzenie lokalnej galerii
 
*integracja lokalnego środowiska artystycznego
 
*integracja lokalnego środowiska artystycznego
*inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami  
+
*inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami twórców z całego kraju oraz z zagranicy
twórców z całego kraju oraz z zagranicy
+
 
 
==Opis==
 
==Opis==
 
Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” <ref>Wstęp //W: ''Plener Frombork ’74'', red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.</ref>. <br>Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim [[Salon Związku Polskich Artystów Plastyków w Olsztynie| Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków]] na [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamku]], siedzibie [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur]], czy w [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego).
 
Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” <ref>Wstęp //W: ''Plener Frombork ’74'', red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.</ref>. <br>Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim [[Salon Związku Polskich Artystów Plastyków w Olsztynie| Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków]] na [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamku]], siedzibie [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur]], czy w [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego).

Wersja z 13:32, 25 sie 2011

Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany od 1971 r. we Fromborku.

Organizatorzy

  • Związek Polskich Artystów Plastyków
  • Wydział Kultury Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie
  • Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Elblągu
  • Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Braniewie

Cele projektu

  • upamiętnienie krajobrazu regionu Warmii
  • popularyzacja Warmii – zarówno jako krainy historycznej, jak i atrakcyjnej pod względem turystycznym – w kraju i zagranicą
  • zapoznanie uczestników pleneru z tradycjami kulturalnymi regionu Warmii
  • próba zainspirowania artystów, uczestników Pleneru, osiągnięciami nauk ścisłych (przede wszystkim różnych dziedzin astronomii: mechaniką nieba, kosmologią, astrofizyką)
  • konfrontacja wyobraźni plastycznej z problematyką literatury typu science-fiction
  • propagowanie pleneru jako formy pracy twórczej
  • utworzenie lokalnej galerii
  • integracja lokalnego środowiska artystycznego
  • inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami twórców z całego kraju oraz z zagranicy

Opis

Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” [1].
Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków na zamku, siedzibie Muzeum Warmii i Mazur, czy w Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego).

Edycje

Bibliografia

  1. Plener Frombork ’74 / red. Anna Samulowska. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
  2. Frombork ’77. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1977.

Przypisy

  1. Wstęp //W: Plener Frombork ’74, red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.