Międzynarodowe Seminarium Teatralne Bliższe Ojczyzny: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Bibliografia)
Linia 47: Linia 47:
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
*Kornaś, Tadeusz: ''Bliższe ojczyzny w Węgajtach'' / Tadeusz Kornaś // „Dialog”. - 1993, nr 1/2, s. 208-211.
 
*Kornaś, Tadeusz: ''Bliższe ojczyzny w Węgajtach'' / Tadeusz Kornaś // „Dialog”. - 1993, nr 1/2, s. 208-211.
 +
*Łubieński, Tomasz: ''Otwarte ojczyzny'' / Tomasz Łubieński // „Teatr”. - 1993, nr 12, s. 29.
 
*''Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny” : Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r''. – Węgajty: Stowarzyszenie Teatr Wiejski „Wegajty”, 1993.
 
*''Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny” : Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r''. – Węgajty: Stowarzyszenie Teatr Wiejski „Wegajty”, 1993.
  

Wersja z 17:56, 20 cze 2011

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Multidyscyplinarny projekt teatralny, zorganizowany w dniach 5-10 listopada 1993 r. w Węgajtach oraz Olsztynie.

Organizator

Opis

Spotkania seminaryjne prowadzone są w Teatrze „Węgajty” od 1990 r. Kultury lokalne, widziane w perspektywie procesów globalnych nadają tym spotkaniom cechy „zjazdów małych ojczyzn” – nawiązujących do urządzanych kiedyś przez Stanisława Vincenza. Prace prowadzone w okolicy podolsztyńskich Węgajt oraz Olsztynie włączyć w sieć kontaktów i wymiany międzynarodowej. Zasadniczym ich wątkiem były żywe tradycje muzyczne: muzyka jako język kultur. W trakcie seminariów odbywały się zajęcia warsztatowe, a także spektakle i koncerty, projekcje filmowe, wystawy oraz odczyty poświęcone problemom ekologii kultury i nowego regionalizmu.
Wacław Sobaszek, jako jeden z głównych organizatorów opisywanego projektu, określił go jako „spotkanie odmian sztuki ludowej i sztuki kształconej, w różnych odcieniach etnicznych”[1]. Punktem odniesienia całości stała się tradycja obrzędowa – nie tylko regionalna – „jako źródło ożywiającej siły w teatrze”. W ramach seminarium odbyły się również prezentacje z udziałem publiczności.

Przebieg

5 listopada

(piątek)

6 listopada

(sobota)

  • 10.00 – pokazy filmów dokumentalnych:
    • Od Biskupca do Olszynka – cmentarze Warmii i Mazur (reż. Antoni Soduła i Jan Mazur)
    • film dokumentalny o kolędnikach z Macedonii (reż. Vladimir Bocev – Skopje) – projekcja wraz z komentarzem
    • Betlejka jako mikrokosmos (reż. Aleksander Łoś – Mińsk) – projekcja oraz komentarz
  • 16.00 – otwarcie wystaw:
    • Dariusz Korbański (Poznań) – grafiki
    • Asta Veverskytè (Wilno) – wycinanki
    • Jan Olędzki (Gdańsk) – fotografie
  • wieczór – pokaz tańca litewskiego (wykonanie: Eugenia Vemkauskaitè i Ritis Ambrazevičius)

7 listopada

(poniedziałek)

8 listopada

(wtorek)

9 listopada

(środa)

  • 10.00 – warsztat muzyki instrumentalnej i tańca (prowadzenie: Andreás Kecskés) – kontynuacja z poprzedniego dnia
  • 19.00 – pokaz tańca litewskiego (wykonanie: Eugenia Vemkauskaitè i Ritis Ambrazevičius) – Dom Opieki Społecznej w Jonkowie

10 listopada

(czwartek)

  • 10.00 – warsztat muzyki instrumentalnej i tańca (prowadzenie: Andreás Kecskés) – kontynuacja z poprzedniego dnia
  • 18.00 – koncert zespołu „Kecskés Consort” ( zamek w Lidzbarku Warmińskim]]).

Bibliografia

  • Kornaś, Tadeusz: Bliższe ojczyzny w Węgajtach / Tadeusz Kornaś // „Dialog”. - 1993, nr 1/2, s. 208-211.
  • Łubieński, Tomasz: Otwarte ojczyzny / Tomasz Łubieński // „Teatr”. - 1993, nr 12, s. 29.
  • Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny” : Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r. – Węgajty: Stowarzyszenie Teatr Wiejski „Wegajty”, 1993.

Przypisy

  1. Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny”. Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r., Węgajty, 1993.