Międzynarodowe Seminarium Teatralne Bliższe Ojczyzny: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Organizator) |
(→Opis) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | Spotkania seminaryjne prowadzone są w [[Teatr | + | Spotkania seminaryjne prowadzone są w [[Teatr „Węgajty”| Teatrze „Węgajty”]] od 1990 r. Kultury lokalne, widziane w perspektywie procesów globalnych nadają tym spotkaniom cechy „zjazdów małych ojczyzn” – nawiązujących do urządzanych kiedyś przez Stanisława Vincenza. Prace prowadzone w okolicy podolsztyńskich Węgajt oraz Olsztynie włączyć w sieć kontaktów i wymiany międzynarodowej. Zasadniczym ich wątkiem były żywe tradycje muzyczne: muzyka jako język kultur. W trakcie seminariów odbywały się zajęcia warsztatowe, a także spektakle i koncerty, projekcje filmowe, wystawy oraz odczyty poświęcone problemom ekologii kultury i nowego regionalizmu.<br>[[Wacław Sobaszek]], jako jeden z głównych organizatorów opisywanego projektu, określił go jako „spotkanie odmian sztuki ludowej i sztuki kształconej, w różnych odcieniach etnicznych”<ref>''Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny”. Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r.'', Węgajty, 1993.</ref>. Punktem odniesienia całości stała się tradycja obrzędowa – nie tylko regionalna – „jako źródło ożywiającej siły w teatrze”. W ramach seminarium odbyły się również prezentacje z udziałem publiczności. |
==Przebieg== | ==Przebieg== |
Wersja z 21:51, 25 mar 2011
Multidyscyplinarny projekt teatralny, zorganizowany w dniach 5-10 listopada 1993 r. w Węgajtach oraz Olsztynie.
Spis treści
Organizator
Opis
Spotkania seminaryjne prowadzone są w Teatrze „Węgajty” od 1990 r. Kultury lokalne, widziane w perspektywie procesów globalnych nadają tym spotkaniom cechy „zjazdów małych ojczyzn” – nawiązujących do urządzanych kiedyś przez Stanisława Vincenza. Prace prowadzone w okolicy podolsztyńskich Węgajt oraz Olsztynie włączyć w sieć kontaktów i wymiany międzynarodowej. Zasadniczym ich wątkiem były żywe tradycje muzyczne: muzyka jako język kultur. W trakcie seminariów odbywały się zajęcia warsztatowe, a także spektakle i koncerty, projekcje filmowe, wystawy oraz odczyty poświęcone problemom ekologii kultury i nowego regionalizmu.
Wacław Sobaszek, jako jeden z głównych organizatorów opisywanego projektu, określił go jako „spotkanie odmian sztuki ludowej i sztuki kształconej, w różnych odcieniach etnicznych”[1]. Punktem odniesienia całości stała się tradycja obrzędowa – nie tylko regionalna – „jako źródło ożywiającej siły w teatrze”. W ramach seminarium odbyły się również prezentacje z udziałem publiczności.
Przebieg
5 listopada
(piątek)
- 21.30 – spektakl Teatru Wiejskiego „Węgajty” pt. Gospoda ku Wiecznemu Pokojowi
6 listopada
(sobota)
- 10.00 – pokazy filmów dokumentalnych:
- Od Biskupca do Olszynka – cmentarze Warmii i Mazur (reż. Antoni Soduła i Jan Mazur)
- film dokumentalny o kolędnikach z Macedonii (reż. Vladimir Bocev – Skopje) – projekcja wraz z komentarzem
- Betlejka jako mikrokosmos (reż. Aleksander Łoś – Mińsk) – projekcja oraz komentarz
- 16.00 – otwarcie wystaw:
- Dariusz Korbański (Poznań) – grafiki
- Asta Veverskytè (Wilno) – wycinanki
- Jan Olędzki (Gdańsk) – fotografie
- wieczór – pokaz tańca litewskiego (wykonanie: Eugenia Vemkauskaitè i Ritis Ambrazevičius)
7 listopada
(poniedziałek)
- 10.00 – warsztat teatralny (prowadzenie: Wacław Sobaszek)
- 18.00 – spektakl Turlajgroszek Towarzystwa Teatralnego „Wierszalin” (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie)
8 listopada
(wtorek)
- 11.00 – spotkanie z Andreásem Kecskésem i zespołem „Kecskés Consort”
- wykład o tradycji ludowej i dworskiej, węgierskiej i tureckiej
- warsztat muzyki instrumentalnej i tańca (prowadzenie: Andreás Kecskés)
- 19.00 – spektakl Merlin Towarzystwa Teatralnego „Wierszalin” (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie)
9 listopada
(środa)
- 10.00 – warsztat muzyki instrumentalnej i tańca (prowadzenie: Andreás Kecskés) – kontynuacja z poprzedniego dnia
- 19.00 – pokaz tańca litewskiego (wykonanie: Eugenia Vemkauskaitè i Ritis Ambrazevičius) – Dom Opieki Społecznej w Jonkowie
- warsztat pn. Czastuszki (prowadzenie: Swietłana Bucka (Moskwa)
10 listopada
(czwartek)
- 10.00 – warsztat muzyki instrumentalnej i tańca (prowadzenie: Andreás Kecskés) – kontynuacja z poprzedniego dnia
- 18.00 – koncert zespołu „Kecskés Consort” ( zamek w Lidzbarku Warmińskim]]).
Bibliografia
- Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny” : Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r. – Węgajty: Stowarzyszenie Teatr Wiejski „Wegajty”, 1993.
Przypisy
- ↑ Międzynarodowe Seminarium Teatralne „Bliższe Ojczyzny”. Teatr Wiejski „Węgajty” 5-11 listopada 1993 r., Węgajty, 1993.