Międzynarodowy Plener Malarski Grunwald ‘88: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Uczestnicy)
Linia 27: Linia 27:
 
*Antoni Fałat (Warszawa)
 
*Antoni Fałat (Warszawa)
 
*Piet Hodiamond (RFN)
 
*Piet Hodiamond (RFN)
*[[Izabela Janiszewska Obarek]] (Olsztyn)
+
*[[Izabella Janiszewska Obarek]] (Olsztyn)
 
*[[Bożena Jankowska]] (Olsztyn)
 
*[[Bożena Jankowska]] (Olsztyn)
 
*Beate Jochims (RFN)
 
*Beate Jochims (RFN)

Wersja z 13:49, 12 lis 2010

Źródło: Grunwald ’88 : VI Ogólnopolski Plener Malarski / oprac. i red. Kazimierz Brakoniecki, fot. Wacław Kapusto, oprac. graf. Tadeusz Burniewicz. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1988.

Szósta edycja międzynarodowego projektu pn. Międzynarodowy Plener Malarski „Grunwald”, zorganizowana w czerwcu 1988 r. w ośrodku olsztyńskiego Funduszu Wczasowego w Mielnie.

Organizatorzy

Komisarz

z ramienia BWA w Olsztynie Krystyna Rutkowska

Przebieg

Coroczna impreza zgromadziła artystów z kraju (w tym z regionalnych) oraz z zagranicy. Podczas Pleneru powstały liczne dzieła sztuki o wysokim poziomie artystycznym i warsztatowym. Miejsce oraz nazwa imprezy bynajmniej nie narzucały artystom tematyki obrazów – Plener raczej stanowił formę kultywacji tak ważnego w dziejach Polski wydarzenia jak zwycięska bitwa z 1410 r. Tak więc związki obrazów z owym faktem historycznym oraz określono jako „szczególne, potraktowane swobodnie, z dystansem (…). Obrazy pozostałych uczestników pleneru, jeśli odnoszą się do rzeczywistości i faktów, czynią to w sposób metaforyczny lub symboliczny, na zasadzie operowania analogiami dość trudnymi często do rozszyfrowania” [1]

Cele projektu

  • wkład „w zbiory współczesnych dzieł sztuki, wzbogacające wojewódzki program zagospodarowania Pola Bitwy i Tras Grunwaldzkich

„upamiętnienie zarówno krajobrazu jak też faktu historycznego wielkiej Viktorii odniesionej w ówczesnych czasach przez wojska polskie nad zakonem krzyżackim

  • zapoznanie uczestników pleneru z tradycjami kulturalnymi regionu Warmii i Mazur, jego przeszłości i teraźniejszości” [2]
  • integracja lokalnego środowiska artystycznego

Uczestnicy

Dzieła powstałe w trakcie Pleneru zaprezentowano na wystawie poplenerowej w Galerii Sztuki Współczesnej olsztyńskiego Biura Wystaw Artystycznych (wernisaż – 8 grudnia 1988 r.). Czas ekspozycji: grudzień 1988.

Bibliografia

  1. Grunwald ’88 : VI Ogólnopolski Plener Malarski / oprac. i red. Kazimierz Brakoniecki, fot. Wacław Kapusto, oprac. graf. Tadeusz Burniewicz. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1988.

Przypisy

  1. Sztabiński Grzegorz, [Przedmowa] // W: Grunwald ’88 : VI Ogólnopolski Plener Malarski, oprac. i red. Kazimierz Brakoniecki, fot. Wacław Kapusto, oprac. graf. Tadeusz Burniewicz, Olsztyn, Biuro Wystaw Artystycznych, 1988, s. 5.
  2. Cele imprezy są tożsame z wyszczególnionymi w katalogu wystawy poplenerowej Pleneru inicjującego cykl imprez – „Grunwaldu ’83”: Grunwald ’83, wstęp Jan Chudy, oprac. graf. Janusz Wierzyński, fot. Wacław Kapusto, Ryszard Czerwiński, Janusz Wierzyński, Olsztyn, Biuro Wystaw Artystycznych, 1983, s. [3].