Danuta Krajewska: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
m (aktualizacja i uzupełnienie informacji dot. wykształcenia, warsztatu, członkostwa w stowarzyszeniu i odsyłaczy do aktualnych stron) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image: | + | [[Image:danutakrajewska.jpg|thumb|right|200px|Źródło: ze zbiorów artysty / fot. Aniela Janikowska]] |
− | (1965- ) - artystka malarka | + | [[Image:nowanieskonczonosc.jpg|thumb|right|200px| ''Nowa nieskończoność'', olej na płótnie <br> Źródło: ze zbiorów artysty / Olsztyn: [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”]], 2007.]] |
+ | [[Image:arras.jpeg|thumb|right|200px| ''Arras'', grafika komputerowa <br> Źródło: ze zbiorów artysty]] | ||
+ | |||
+ | (1965- ) - artystka malarka, pedagog sztuki | ||
== Biografia == | == Biografia == | ||
− | Urodzona 16 maja 1965 r. w Dolistowie na Podlasiu. W 1985 r. ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu | + | Urodzona 16 maja 1965 r. w Dolistowie Nowym na Podlasiu. W 1985 r. ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu. |
+ | W 2010 r. uzyskała dyplom z pedagogiki sztuki na Wydziale Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu. Z [[ewim:Olsztyn|Olsztynem]] związana jest od 1985. W 1995 r. miał miejsce debiut artystyczny malarki - kiedy to jej pierwsze obrazy pojawiły się w olsztyńskich galeriach. Od 1999 r. artystka aktywnie włączyła się w działalność lokalnego środowiska plastyków, wstępując w skład nowo powstałej w mieście [[Grupa Artystyczna OKO| artystycznej formacji „OKO”]]. Wtedy też w olsztyńskiej [[Galeria „Bakałarz”| Galerii „Bakałarz”]] odbyła się pierwsza wystawa indywidualna Krajewskiej. Kolejne, liczne działania plastyczno-estradowe, warsztatowe, wystawiennicze oraz udział w plenerach malarskich artystka połączyła z pracą wśród dzieci i młodzieży. | ||
+ | Od 2015r. należy do Warmińsko - Mazurskiego Stowarzyszenia Areszt Sztuki, a skupiającego artystów i ludzi kultury. | ||
==Twórczość== | ==Twórczość== | ||
− | Uprawia głównie malarstwo olejne, | + | Uprawia głównie malarstwo akrylowe, olejne, fotomontaże, rysunek, mixmedia i grafikę. |
− | Mimo mocnych, soczystych kolorów – swoistej gry barw - całokształt jej prac określić można mianem „emocji przyprószonych”. Chłodna paleta koloru buduje nastrój nostalgii, tęsknoty i melancholii. Zamglona tonacja obrazów, zimna, okraszona powagą i zachmurzeniem epatuje świadomą powściągliwością ciepłoty barw Strukturę dzieł tworzą plamy, śmiałe pociągnięcia pędzlem, przecierki i przemalowania. | + | Mimo mocnych, soczystych kolorów – swoistej gry barw - całokształt jej prac określić można mianem „emocji przyprószonych”. Chłodna paleta koloru buduje nastrój nostalgii, tęsknoty i melancholii. Zamglona tonacja obrazów, zimna, okraszona powagą i zachmurzeniem epatuje świadomą powściągliwością ciepłoty barw Strukturę dzieł tworzą plamy, śmiałe pociągnięcia pędzlem, przecierki i przemalowania. Większość dzieł cechuje więc wielowarstwowość i struktura wielopłaszczyznowa. Ostatnie prace wykonywane są przy użyciu minimalnych środków wyrazu, także na niegruntowanych, zwiewnych tkaninach. |
Malarka prezentuje w swoich pracach głębokie odczuwanie natury. Jarosław Purczel określił wrażliwość Krajewskiej mianem „panteistycznego odczucia przyrody”, natomiast jej twórczość jako „osadzone w tradycji specyficznie polskiego koloryzmu, na czele ze Stanisławskim” Puczel, Jarosław: Na spotkanie koloru w:// Danuta Krajeńska. Olsztyn: [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”]] ; ZG, 2007. – S. [5]. Jedynie krajobrazy z Podlasia, czyli krainy dzieciństwa, cechuje jasność, optymistyczna świetlistość, ale jest ich stosunkowo niewiele. | Malarka prezentuje w swoich pracach głębokie odczuwanie natury. Jarosław Purczel określił wrażliwość Krajewskiej mianem „panteistycznego odczucia przyrody”, natomiast jej twórczość jako „osadzone w tradycji specyficznie polskiego koloryzmu, na czele ze Stanisławskim” Puczel, Jarosław: Na spotkanie koloru w:// Danuta Krajeńska. Olsztyn: [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”]] ; ZG, 2007. – S. [5]. Jedynie krajobrazy z Podlasia, czyli krainy dzieciństwa, cechuje jasność, optymistyczna świetlistość, ale jest ich stosunkowo niewiele. | ||
− | Mimo różnorodności tematyki prac artystki jej centrum zainteresowania stanowi człowiek, stąd też zrąb główny jej twórczości stanowią portrety – w tym autoportrety. Są ekspresyjne, lekkie, metafizyczne, z jednoczesnym zachowaniem rysów podobieństwa. Malarka kładzie w nich nacisk na wizerunek psychologiczny modela. | + | Mimo różnorodności tematyki prac artystki jej centrum zainteresowania stanowi człowiek, stąd też zrąb główny jej twórczości stanowią portrety – w tym autoportrety. Są ekspresyjne, lekkie, metafizyczne, z jednoczesnym zachowaniem rysów podobieństwa. Malarka kładzie w nich nacisk na wizerunek psychologiczny modela. Wieloznaczność w treści niektórych obrazów uzyskuje poprzez tytuł. Przywiązuje też dużą rolę do symboliki formy i koloru, szczególnie w fotomontażach i grafikach. |
== Typologia dzieł == | == Typologia dzieł == | ||
*„z intrygą”, zbudowane na sylwetce ludzkiej: „Oczekiwanie” (2003), „Patrząc w przyszłość” (2006), „Przed lustrem” (2006), „Podróż do źródeł” (2003), „Odbicie w oknie” (2007), „Niebieski anioł” (2007), „Niebieski anioł-2” (2006), „Inspiracja” (2003), „Wyjście ewakuacyjne” (2006), „Bezdomni” (2006), Nostalgia (2006) | *„z intrygą”, zbudowane na sylwetce ludzkiej: „Oczekiwanie” (2003), „Patrząc w przyszłość” (2006), „Przed lustrem” (2006), „Podróż do źródeł” (2003), „Odbicie w oknie” (2007), „Niebieski anioł” (2007), „Niebieski anioł-2” (2006), „Inspiracja” (2003), „Wyjście ewakuacyjne” (2006), „Bezdomni” (2006), Nostalgia (2006) | ||
Linia 16: | Linia 21: | ||
*portrety: „Wiesław” (2000), „Grześ” (2006), „Autoportret” (2005), „Modelka” (2007), „Dziecko” (2007), „Manina-3” (2007), „Iza” (1999), „Ania” (2006), „Portret w kuchni” (2001), „Magda” (2006) | *portrety: „Wiesław” (2000), „Grześ” (2006), „Autoportret” (2005), „Modelka” (2007), „Dziecko” (2007), „Manina-3” (2007), „Iza” (1999), „Ania” (2006), „Portret w kuchni” (2001), „Magda” (2006) | ||
*mitologiczno-symboliczne : „W lesie” (2007), „Mądrość” (2007) | *mitologiczno-symboliczne : „W lesie” (2007), „Mądrość” (2007) | ||
− | *pejzaże: „Jankowice” (2001), „Nad jeziorem” (2001), „Staw pani Emilii” (2006), „Czy jest tu ktoś jeszcze?” (2003), „Nad brzegiem” (2006), „Plac przy Zamenhoffa” (2000) – | + | *pejzaże: „Jankowice” (2001), „Nad jeziorem” (2001), „Staw pani Emilii” (2006), „Czy jest tu ktoś jeszcze?” (2003), „Nad brzegiem” (2006), „Plac przy Zamenhoffa” (2000) – jest jednym z wielu obrazów artystki ewidentnie ilustrującym Olsztyn |
Prócz wymienionych Krajewska tworzy również martwe natury. | Prócz wymienionych Krajewska tworzy również martwe natury. | ||
Linia 44: | Linia 49: | ||
**Stypendium Prezydenta Miasta (wystawa indywidualna) | **Stypendium Prezydenta Miasta (wystawa indywidualna) | ||
*2004 – wyróżnienie „Olsztyn mało znany” – Olsztyn ([[Galeria Art.Deco]]) | *2004 – wyróżnienie „Olsztyn mało znany” – Olsztyn ([[Galeria Art.Deco]]) | ||
− | + | *2015 – Odznaka Honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej - przyznana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego | |
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
#''Danuta Krajewska''. - Olsztyn: [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”]], 2007. | #''Danuta Krajewska''. - Olsztyn: [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”]], 2007. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | * | + | *Strony Danuty Krajewskiej:[[http://danutakrajewska.pl/?page_id=7]] [[http://dankrajewska.wixsite.com/painting]] |
[[Category:Malarze|Krajewska, Danuta]] [[Category:Malarstwo|Krajewska, Danuta]] [[Category:Olsztyn|Krajewska, Danuta]] | [[Category:Malarze|Krajewska, Danuta]] [[Category:Malarstwo|Krajewska, Danuta]] [[Category:Olsztyn|Krajewska, Danuta]] |
Wersja z 23:44, 20 lut 2017
(1965- ) - artystka malarka, pedagog sztuki
Spis treści
Biografia
Urodzona 16 maja 1965 r. w Dolistowie Nowym na Podlasiu. W 1985 r. ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu. W 2010 r. uzyskała dyplom z pedagogiki sztuki na Wydziale Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu. Z Olsztynem związana jest od 1985. W 1995 r. miał miejsce debiut artystyczny malarki - kiedy to jej pierwsze obrazy pojawiły się w olsztyńskich galeriach. Od 1999 r. artystka aktywnie włączyła się w działalność lokalnego środowiska plastyków, wstępując w skład nowo powstałej w mieście artystycznej formacji „OKO”. Wtedy też w olsztyńskiej Galerii „Bakałarz” odbyła się pierwsza wystawa indywidualna Krajewskiej. Kolejne, liczne działania plastyczno-estradowe, warsztatowe, wystawiennicze oraz udział w plenerach malarskich artystka połączyła z pracą wśród dzieci i młodzieży. Od 2015r. należy do Warmińsko - Mazurskiego Stowarzyszenia Areszt Sztuki, a skupiającego artystów i ludzi kultury.
Twórczość
Uprawia głównie malarstwo akrylowe, olejne, fotomontaże, rysunek, mixmedia i grafikę. Mimo mocnych, soczystych kolorów – swoistej gry barw - całokształt jej prac określić można mianem „emocji przyprószonych”. Chłodna paleta koloru buduje nastrój nostalgii, tęsknoty i melancholii. Zamglona tonacja obrazów, zimna, okraszona powagą i zachmurzeniem epatuje świadomą powściągliwością ciepłoty barw Strukturę dzieł tworzą plamy, śmiałe pociągnięcia pędzlem, przecierki i przemalowania. Większość dzieł cechuje więc wielowarstwowość i struktura wielopłaszczyznowa. Ostatnie prace wykonywane są przy użyciu minimalnych środków wyrazu, także na niegruntowanych, zwiewnych tkaninach. Malarka prezentuje w swoich pracach głębokie odczuwanie natury. Jarosław Purczel określił wrażliwość Krajewskiej mianem „panteistycznego odczucia przyrody”, natomiast jej twórczość jako „osadzone w tradycji specyficznie polskiego koloryzmu, na czele ze Stanisławskim” Puczel, Jarosław: Na spotkanie koloru w:// Danuta Krajeńska. Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze” ; ZG, 2007. – S. [5]. Jedynie krajobrazy z Podlasia, czyli krainy dzieciństwa, cechuje jasność, optymistyczna świetlistość, ale jest ich stosunkowo niewiele. Mimo różnorodności tematyki prac artystki jej centrum zainteresowania stanowi człowiek, stąd też zrąb główny jej twórczości stanowią portrety – w tym autoportrety. Są ekspresyjne, lekkie, metafizyczne, z jednoczesnym zachowaniem rysów podobieństwa. Malarka kładzie w nich nacisk na wizerunek psychologiczny modela. Wieloznaczność w treści niektórych obrazów uzyskuje poprzez tytuł. Przywiązuje też dużą rolę do symboliki formy i koloru, szczególnie w fotomontażach i grafikach.
Typologia dzieł
- „z intrygą”, zbudowane na sylwetce ludzkiej: „Oczekiwanie” (2003), „Patrząc w przyszłość” (2006), „Przed lustrem” (2006), „Podróż do źródeł” (2003), „Odbicie w oknie” (2007), „Niebieski anioł” (2007), „Niebieski anioł-2” (2006), „Inspiracja” (2003), „Wyjście ewakuacyjne” (2006), „Bezdomni” (2006), Nostalgia (2006)
- „sytuacyjne”: „Robótki ręczne” (2004), „Piotr przy komputerze” (2002)
- z motywem zwierzęcym: „W stronę światła” (2006)
- portrety: „Wiesław” (2000), „Grześ” (2006), „Autoportret” (2005), „Modelka” (2007), „Dziecko” (2007), „Manina-3” (2007), „Iza” (1999), „Ania” (2006), „Portret w kuchni” (2001), „Magda” (2006)
- mitologiczno-symboliczne : „W lesie” (2007), „Mądrość” (2007)
- pejzaże: „Jankowice” (2001), „Nad jeziorem” (2001), „Staw pani Emilii” (2006), „Czy jest tu ktoś jeszcze?” (2003), „Nad brzegiem” (2006), „Plac przy Zamenhoffa” (2000) – jest jednym z wielu obrazów artystki ewidentnie ilustrującym Olsztyn
Prócz wymienionych Krajewska tworzy również martwe natury.
Wystawy indywidualne
- 1999 – pierwsza wystawa indywidualna - Olsztyn (Galeria „Bakałarz”)
- (udział w pierwszej zbiorowej wystawie Grupy „OKO” – Olsztyn ; Miejski Ośrodek Kultury)
- 2000 – „Cóż jest piękniejsze niż wysokie drzewa?” – Olsztyn (Galeria „Baccalarium”)
- (udział w dwóch wystawach zbiorowych Grupy „OKO” – Olsztyn)
- 2001 – wystawa poplenerowa „Artyści i dzieci” - Bęsia
- wystawa poplenerowa „Jankowie 2001” - Działdowo
- 2002 - udział w zbiorowej wystawie Grupy „OKO”
- 2003 – udział w cyklu ośmiu wystaw w ramach projektu „proGram 2003” – Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Kazimierz Dolny, Kraków, Olsztyn, Paryż (Galeria „Tristan Bernard”)
- wystawa „Salonik Odrzuconych” – Olsztyn (Galeria Rynek)
- wystawa poplenerowa w pałacu w Sorkwitach
- wystawa poplenerowa „Myślęta 2003” – Działdowo
- „Olsztyńskie klimaty” wystawa z okazji jubileuszu 650-lecia Olsztyna, Olsztyn
- wystawa indywidualna (w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Olsztyna) „Ziemia nasza” – Olsztyn ( Galeria „Baccalarium”)
- 2003 warsztaty dziecięce oraz wystawa poplenerowa „Goniądz”
- 2005 – seria wystaw zbiorowych „Kolor w Pryzmacie” – Olsztyn (Klub „Pryzmat”)
- 2006 – Olsztyn (Pub „Beczka”)
udział w wystawie zbiorowej ZPAMiG-u – Warszawa`(Stara Kordegarda)
- 2007 – „Portret ludzi nieznanych” – Olsztyn (Stary Ratusz)
- „Żyjmy chwilą – Olsztyn ( Teatr im. Stefana Jaracza)
Nagrody
- 2003 - wyróżnienie w konkursie „Nowa sztuka z dawnej” – Olsztyn (Galeria Art.Deco)
- Stypendium Prezydenta Miasta (wystawa indywidualna)
- 2004 – wyróżnienie „Olsztyn mało znany” – Olsztyn (Galeria Art.Deco)
- 2015 – Odznaka Honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej - przyznana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bibliografia
- Danuta Krajewska. - Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 2007.