Barbara Zawistowska: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 6: | Linia 6: | ||
==Biografia== | ==Biografia== | ||
− | Artystka urodzona w latach 50. XX wieku. Urodziła się i mieszkała w Olsztynie. Z zawodu ekonomistka. W 1978 r. zorganizowała, wspólnie z bratem, [[Wiesław Zawistowski|Wiesławem Zawistowskim]], pracownię ceramiczną w Dągach. W 1986 r. pracownię przenieśli do Dywit. Członek Stowarzyszenia Twórców Ludowych. | + | Artystka urodzona w latach 50. XX wieku. Urodziła się i mieszkała w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]]. Z zawodu ekonomistka. W 1978 r. zorganizowała, wspólnie z bratem, [[Wiesław Zawistowski|Wiesławem Zawistowskim]], pracownię ceramiczną w Dągach. W 1986 r. pracownię przenieśli do [[ewim:Dywity|Dywit]]. Członek Stowarzyszenia Twórców Ludowych. |
==Twórczość== | ==Twórczość== | ||
Czynnie włączyła się w pracę pracowni ceramicznej stworzonej wspólnie z bratem. Jej specjalnością jest ceramika pradziejowa, neolityczna: garnki z uchwytami w kształcie baranich głów, naczynia na kaszę, naczynia do gotowania, grzechotki w kształcie ptaków, urny twarzowe – kanopy. „Ceramika ta ma chyba najpiękniejsze wzornictwo i to mnie po prostu fascynuje <ref> Cyt. za Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008. – S. 40 </ref>. Barbara Zawistowska maluje szkliwem tworzone wyroby „Specjalnością Barbary są […] obrazy ceramiczne przedstawiające ryby głębinowe o wyszukanych kształtach i ciemnobłękitnych oraz ciemnozielonych barwach. Są jakby zawieszone w wodzie, gdzie kryją swoją tajemnicę. Zarówno owe ryby, jak i neolityczne magiczne grzechotki zdają się istotnie wyrażać dyszę twórczyni” <ref> Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008. – S. 40-41 </ref>. Swoje prace wyrabia rękami. Razem z bratem wytwarzają ceramikę historyczną oraz z motywami patriotycznymi. Barbara jest autorką plakietek ceramicznych z motywami regionalnymi (z czepców Warmianek oraz mebli mazurskich). | Czynnie włączyła się w pracę pracowni ceramicznej stworzonej wspólnie z bratem. Jej specjalnością jest ceramika pradziejowa, neolityczna: garnki z uchwytami w kształcie baranich głów, naczynia na kaszę, naczynia do gotowania, grzechotki w kształcie ptaków, urny twarzowe – kanopy. „Ceramika ta ma chyba najpiękniejsze wzornictwo i to mnie po prostu fascynuje <ref> Cyt. za Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008. – S. 40 </ref>. Barbara Zawistowska maluje szkliwem tworzone wyroby „Specjalnością Barbary są […] obrazy ceramiczne przedstawiające ryby głębinowe o wyszukanych kształtach i ciemnobłękitnych oraz ciemnozielonych barwach. Są jakby zawieszone w wodzie, gdzie kryją swoją tajemnicę. Zarówno owe ryby, jak i neolityczne magiczne grzechotki zdają się istotnie wyrażać dyszę twórczyni” <ref> Beba, Bożena, ''Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach'', Olsztyn, 2008. – S. 40-41 </ref>. Swoje prace wyrabia rękami. Razem z bratem wytwarzają ceramikę historyczną oraz z motywami patriotycznymi. Barbara jest autorką plakietek ceramicznych z motywami regionalnymi (z czepców Warmianek oraz mebli mazurskich). | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
[[Category:Sztuka ludowa|Zawistowska,Barbara]] | [[Category:Sztuka ludowa|Zawistowska,Barbara]] | ||
[[Category:Powiat olsztyński|Zawistowska,Barbara]] | [[Category:Powiat olsztyński|Zawistowska,Barbara]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Dywity (gmina wiejska)|Zawistowska,Barbara]] |
− | + | ||
− | [[Category: | + | [[Category:1945-1989|Zawistowska,Barbara]] |
− | + | [[Category:1990-|Zawistowska,Barbara]] | |
− | [[Category: |
Wersja z 12:17, 10 lip 2014
Garncarz, ceramik, pracuje z bratem Wiesławem Zawistowskim
Biografia
Artystka urodzona w latach 50. XX wieku. Urodziła się i mieszkała w Olsztynie. Z zawodu ekonomistka. W 1978 r. zorganizowała, wspólnie z bratem, Wiesławem Zawistowskim, pracownię ceramiczną w Dągach. W 1986 r. pracownię przenieśli do Dywit. Członek Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
Twórczość
Czynnie włączyła się w pracę pracowni ceramicznej stworzonej wspólnie z bratem. Jej specjalnością jest ceramika pradziejowa, neolityczna: garnki z uchwytami w kształcie baranich głów, naczynia na kaszę, naczynia do gotowania, grzechotki w kształcie ptaków, urny twarzowe – kanopy. „Ceramika ta ma chyba najpiękniejsze wzornictwo i to mnie po prostu fascynuje [1]. Barbara Zawistowska maluje szkliwem tworzone wyroby „Specjalnością Barbary są […] obrazy ceramiczne przedstawiające ryby głębinowe o wyszukanych kształtach i ciemnobłękitnych oraz ciemnozielonych barwach. Są jakby zawieszone w wodzie, gdzie kryją swoją tajemnicę. Zarówno owe ryby, jak i neolityczne magiczne grzechotki zdają się istotnie wyrażać dyszę twórczyni” [2]. Swoje prace wyrabia rękami. Razem z bratem wytwarzają ceramikę historyczną oraz z motywami patriotycznymi. Barbara jest autorką plakietek ceramicznych z motywami regionalnymi (z czepców Warmianek oraz mebli mazurskich).
Konkursy i wystawy
Artystka uczestniczyła w wielu wystawach, jarmarkach, pokazach i konkursach, m.in.:
- XXII Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (1999)
- XXIV Międzynarodowy Przegląd Wielkanocnych Widowisk Obrzędowych „Święto Wiosny” w Węgorzewie (2001)
- XXIV Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (2001)
- XXV Międzynarodowy Przegląd Widowisk Obrzędowych „Święto Wiosny” w Węgorzewie (2002)
- XXV Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (2002)
- III Regionalny Konkurs Rękodzieła Artystycznego „Po Warmińsko-Mazurskiej Ziemi” - Kętrzyn 2002 – wyróżnienie
- XXVI Międzynarodowy Przegląd Wielkanocnych Widowisk Obrzędowych „Święto Wiosny” w Węgorzewie (2003)
- XXVI Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (2003)
- XXVII Międzynarodowy Przegląd Wielkanocnych Widowisk Obrzędowych „Święto Wiosny” w Węgorzewie (2004)
- XXVIII Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (2005)
- XXX Międzynarodowy Jarmark Folkloru w Węgorzewie (2007)
- Konkurs na pamiątkę z Warmii i Mazur (2009)
- VI Ekologiczne Targi Chłopskie w Olsztynku (2011)
Bibliografia
- Beba, Bożena: Współczesna sztuka ludowa na Warmii i Mazurach / Bożena Beba. – Olsztyn : Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2008. – S. 38-41.