365 Portretów: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Bibliografia)
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
*Mierzyńska, Elżbieta: Model numer 2 : Elżbieta Mierzyńska //W:  [http://www.olsztyn24.com/news/6553-model-numer-2.html http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
+
*Mierzyńska, Elżbieta: ''Model numer 2'' / Elżbieta Mierzyńska //W:  [http://www.olsztyn24.com/news/6553-model-numer-2.html http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
*waclawwbr: Plan przekroczony / waclawwbr //W: [http://www.olsztyn24.com/news/6711-plan-przekroczony.html http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
+
*waclawwbr: Plan ''przekroczony'' / waclawwbr //W: [http://www.olsztyn24.com/news/6711-plan-przekroczony.html http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
*365 portretów w rok : Kolejny maraton prof. Makowskiego //W: [http://www.olsztyn24.com/?m=1&i=6440&PHPSESSID=f5d48e195de70ba0ae1cc4374ef25df6 http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
+
*''365 portretów w rok : kolejny maraton prof. Małkowskiego'' //W: [http://www.olsztyn24.com/?m=1&i=6440&PHPSESSID=f5d48e195de70ba0ae1cc4374ef25df6 http://www.olsztyn24.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
 +
 
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 
*galeria zdjęć: [http://www.fotogaleria.mok.olsztyn.pl/2009/06_geno_album/index.html http://www.fotogaleria.mok.olsztyn.pl] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
 
*galeria zdjęć: [http://www.fotogaleria.mok.olsztyn.pl/2009/06_geno_album/index.html http://www.fotogaleria.mok.olsztyn.pl] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
 
*reportaż na YouTube: [http://www.youtube.com/watch?v=3wpoB1TNkLM http://www.youtube.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
 
*reportaż na YouTube: [http://www.youtube.com/watch?v=3wpoB1TNkLM http://www.youtube.com] (dostęp: czerwiec 2011 r.)
 
[[Category:Malarstwo]][[Category:Imprezy plenerowe]][[Category:Olsztyn]][[Category:2001-2010]]
 
[[Category:Malarstwo]][[Category:Imprezy plenerowe]][[Category:Olsztyn]][[Category:2001-2010]]

Wersja z 11:22, 27 cze 2011

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Ogólnoeuropejski projekt plastyczny autorstwa Eugeniusza Geno Małkowskiego, zrealizowany w latach 2009-2010, zainicjowany w Olsztynie.

Organizator

Opis

Eugeniusz GENO Małkowski, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zainicjował opisywaną akcję twórczą w Stolicy Warmii i Mazur, tworząc trzydzieści portretów, namalowanych mieszkańcom miasta. Działanie rozpoczął w czerwcu – trwało cały miesiąc. Pierwszy portret tego niecodziennego cyklu powstał 1 czerwca. Pierwszą modelką artysty była 10-letnia tancerka, drugą zaś – dziennikarka Elżbieta Mierzyńska. Pozowanie do portretów kolejnych osób nie było z góry zaplanowane – w akcji mógł wziąć udział każdy, kto zgłosił taką chęć. Małkowski tworzył publicznie – na Scenie Staromiejskiej pod gołym niebem, zaś w czasie niepogody – w olsztyńskiej Galerii Rynek Miejskiego Ośrodka Kultury. Celem takiej formy twórczości – wykonywanej w sposób publiczny – było przedstawienie, że „najwięcej prawdy, twórczego piękna i emocji jest w autentycznym akcie tworzenia, a nie w przerabianiu kolejnego programu komputera. Spojrzenie artysty to najczulsza kamera, a płótno – to ekran, którego nikt nie skopiuje” [1]. Olsztyński etap akcji został zakończony 30 czerwca – ostatnią modelką, którą sportretował artysta, była Barbara Ćwikła. Wbrew pierwotnemu planowi (30) powstało 31 portretów.
Kolejnymi punktami akcji było stworzenie również portretów wybranych mieszkańców kilku miast Polski, a następnie dwunastu miast Europy, m.in. Berlina, Paryża, Madrytu, Rzymu i Londynu. Projekt malarski trwał przez cały rok. Kolejnym etapem projektu była organizacja wystaw: w sierpniu 2009 r. lokalnej (7 sierpnia odbył się wernisaż) – w Galerii Rynek w Olsztynie – oraz zbiorowej wszystkich 365 prac, objazdowej, zrealizowanej w roku 2010 r., zakończeniu projektu. Po zakończeniu akcji wszystkie prace zostały udokumentowane w katalogu towarzyszącym ekspozycji.
W swoich portretach artysta nie przyjął określonej konwencji – pozy portretowanych były urozmaicone, powstały więc wizerunki zarówno twarzy, jak i całych sylwetek stojących i siedzących. Portrety cechował dystans, rozmach i swoboda artystyczna, jak również brak ograniczeń w interpretacji osobowości portretowanego.

Bibliografia

Zobacz też

  • Za: Mierzyńska Elżbieta: Model numer 2, W: http://www.olsztyn24.com (dostęp: czerwiec 2011 r.).