Cecylia Wiśniewska-Maćkiewicz: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Added tag: '1945-1960') |
(Added tag: '1961-1970') |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
[[Category:Grafika i rysunek]] | [[Category:Grafika i rysunek]] | ||
[[Category:1945-1960]] | [[Category:1945-1960]] | ||
+ | [[Category:1961-1970]] |
Wersja z 13:16, 9 kwi 2011
(1928-1999) – autorka grafik i rysunków, bibliotekarka
Spis treści
Biografia
Urodziła się 14 września 1928 r. w Grudziądzu w rodzinie wojskowej, jako córka Leonarda i Pauliny z domu Schmidt. Tam też spędziła dzieciństwo i młodość. W 1948 r. ukończyła Liceum Humanistyczne w Grudziądzu, zaś w 1953 r. studia artystyczne na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (w pracowni grafiki pod kierunkiem profesora Jerzego Hoppena i Edwarda Kuczyńskiego). Osiadła w Toruniu na stałe. Do 1974 r. intensywnie rozwijała swoje pasje artystyczne. Następnie poświęciła się życiu rodzinnemu. Na początku lat 90-tych ponownie wróciła do twórczych zainteresowań biorąc udział w wystawach i spotkaniach. Zmarła w 1999 r.
Działalność
Po ukończeniu studiów podjęła pracę jako dekorator w firmie MHD. Od 1954 r. związała się z Biblioteką Uniwersytecką w Toruniu, gdzie pracowała w Gabinecie Sztuki (od 1975 r. do przejścia na emeryturę z końcem 1988 r., jako kierownik działu).
Twórczość
Jako młody grafik włączyła się aktywnie w nurt toruńskiego życia artystycznego. Odbywała częste podróże artystyczne. Wędrowała po Polsce szukając motywów do swoich prac – zamykanych najczęściej w serie tematyczne. Jej główne cykle to „Pomorze”, „Grudziądz”, „Toruń”, „Pomorski szlak kopernikowski”. W latach 1960-1961 brała udział w rejsach po Morzu Śródziemnym rumuńskim statkiem „Transylwania” oraz statkiem handlowym „Toruń” do Afryki Zachodniej, co zaowocowało serią grafik z Turcji, Egiptu, Libii, Tunisu, Grecji, Włoch.
Od 1961 r. tworzyła cykl graficzny zabytków Warmii i Mazur, obejmujący Olsztyn, Lidzbark Warmiński, Pasym, Świętą Lipkę, Kętrzyn, Reszel, Morąg, Frombork, Ostródę. W 1957 r. odwiedziła natomiast Elbląg. Łącznie powstało niemal 60 grafik i rysunków związanych z tym regionem.
Każdy z cyklów liczy około 20 prac wykonanych różnymi technikami. Często wracała do akwaforty, stosowała metodę tzw. odprysku i inne techniki „trawione”. Poszukiwała też nowych technik, eksperymentując m.in. z obróbką kliszy metalowej. Koloryzowała swoje ryciny w sposób oszczędny, jakby „wtarty” w strukturę rysunku. W późniejszych pracach stosowała linoryt.
Jej twórczość, jako realistyczna wyraźnie odcinała się od awangardowej grafiki toruńskiej jej pokolenia. Tematycznie skupiała się na pejzażu architektonicznym i architekturze zabytkowej. Jak sama podkreślała – w architekturze interesowała ją detal, poszczególne obiekty, podwórka. Unikała natomiast zespołów budynków. Częstym motywem jej prac są krużganki, wieże i bramy średniowiecznych budowli Warmii i Mazur.
Obok rycin i rysunków tworzyła także grafikę użytkową (projekty ilustracji, okładek do książek, w tym dziecięcych, plakaty)
Wystawy
W latach 953-1961 brała udział w licznych wystawach grafiki i rysunku polskiego (indywidualnych, środowiskowych i ogólnokrajowych) w kraju i za granicą, m.in.: w Warszawie, Toruniu, Aleksandrowie Kujawskim, Inowrocławiu, Bydgoszczy, Krakowie, Grudziądzu, Kielcach, Radomiu, a także na Węgrzech, w Niemczech, Austrii, ZSRR, Włoszech, Czechosłowacji, Szwecji, Anglii, Francji. W regionie warmińsko-mazurskim prezentowała swoje prace od 1962 r.:
- Warmia i Mazury w Plastyce Polskiej - Centrum Biura Wystaw Artystycznych - Zamek, Olsztyn (1962)
- Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Olsztyn (1970)
- Muzeum w Nowym Mieście Lubawskim (1970, 1977)
- wystawy objazdowe po województwie olsztyńskim (1972-1974, 1976-1977)
Jej prace znajdują się w zbiorach Ministerstwa Kultury i Sztuki w Warszawie oraz w wielu bibliotekach krajowych, zbiorach prywatnych, szkołach, także w zasobach bibliotek narodowych we Francji, Anglii, Niemczech, Szwecji, Chile, USA, Kanady, Rosji.
Udział w organizacjach
- Związek Polskich Artystów Plastyków (od 1954 r.) – pełniła kolejno funkcje sekretarza Sekcji Grafiki, członka Komisji Rewizyjnej, członka Rady Artystycznej Sekcji Grafiki.
Nagrody i wyróżnienia
- wyróżnienie w konkursie „Pomorze w grafice” (1957)
- Srebrny Medal Kopernika (1972)
Bibliografia
- Kotłowski, Jan: Cecylia Wiśniewska-Maćkiewcz: grafika i rysunek. Katalog monograficzny z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej. – Toruń : Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, Muzeum w Grudziądzu, 1994, materiał na stronie Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej kpbc.umk.pl
- Cecylia Wiśniewska : grafika. – Olsztyn ; Związek polskich artystów Plastyków ; Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 1962. – Folder wystawy. Z archiwum WBP w Olsztynie.