Krystyna Spikert: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 4: Linia 4:
  
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez [[Pantomima Olsztyńska |Pantomimę Olsztyńską]] oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu).  
+
Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez [[Pantomima Olsztyńska |Pantomimę Olsztyńską]] oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 1974-1998 brała systematyczny uczestniczyła w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu). Ukończyła liczne kursy, uzupełniające praktyczne umiejętności związane z techniką i ekspresją mowy scenicznej, w tym między innymi: artystycznej interpretacji tekstów, które przez wiele lat organizował Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Nauczycielami byli najwybitniejsi znawcy przedmiotu: Lech Śliwonik, Irena Jun, Wojciech Siemion i inni; eurytmii głosek polskich prowadzone przez [[Maria Jenny-Burniewicz |Marię Jenny-Burniewicz]] - absolwentkę Akademii Eurytmii w Hadze; „Ciało i głos” u Zygmunta Molika w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu; półroczne „Laboratorium Głosu” u Olgi Szwajgier w Krakowie; reżyserskiej interpretacji tekstów u Krzysztofa Globisza oraz muzyczne u Sambora Dudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu; master–class prowadzone przez Włodzimierza Staniewskiego - założyciela  i dyrektora Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice;  teatru plastycznego realizowane przez Leszka Mądzika w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Odbyła 2 letnią praktykę Techniki Alexandra w Centrum Rebirthingu w Silnej Nowej u Doroty Kędzior. Wielokrotnie uczestniczyła w warsztatach emisji głosu w [[Teatr Wiejski „Węgajty” |Teatrze Wiejskim „Węgajty”]], w tym u Geoffreya Norrisa - absolwenta Londyńskiej Szkoły Kształtowania Mowy i Sztuki Dramatycznej. Brała udział w 3,5 letnim zawodowym kursie psychodramy Moreno w  Europejskim Instytucie Psychodramy Moreno w Krakowie (Sekcja Naukowa Psychoterapii PTP, Fundacja Krakowskiej Katedry Psychiatrii im. J. J. Haubenstocków Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz w Polskim Instytucie Psychodramy. Mieszka i pracuje w Olsztynie.
 
 
Ukończyła liczne kursy, uzupełniające praktyczne umiejętności związane z techniką i ekspresją mowy scenicznej, w tym między innymi: artystycznej interpretacji tekstów, które przez wiele lat organizował Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Nauczycielami byli najwybitniejsi znawcy przedmiotu: Lech Śliwonik, Irena Jun, Wojciech Siemion i inni; eurytmii głosek polskich prowadzone przez [[Maria Jenny-Burniewicz |Marię Jenny-Burniewicz]] - absolwentkę Akademii Eurytmii w Hadze; „Ciało i głos” u Zygmunta Molika w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu; półroczne „Laboratorium Głosu” u Olgi Szwajgier w Krakowie; reżyserskiej interpretacji tekstów u Krzysztofa Globisza oraz muzyczne u Sambora Dudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu; master–class prowadzone przez Włodzimierza Staniewskiego - założyciela  i dyrektora Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice;  teatru plastycznego realizowane przez Leszka Mądzika w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Odbyła 2 letnią praktykę Techniki Alexandra w Centrum Rebirthingu w Silnej Nowej u Doroty Kędzior. Wielokrotnie uczestniczyła w warsztatach emisji głosu w [[Teatr Wiejski „Węgajty” |Teatrze Wiejskim „Węgajty”]], w tym u Geoffreya Norrisa - absolwenta Londyńskiej Szkoły Kształtowania Mowy i Sztuki Dramatycznej. Brała udział w 3,5 letnim zawodowym kursie psychodramy Moreno w  Europejskim Instytucie Psychodramy Moreno w Krakowie (Sekcja Naukowa Psychoterapii PTP, Fundacja Krakowskiej Katedry Psychiatrii im. J. J. Haubenstocków Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz w Polskim Instytucie Psychodramy. Mieszka i pracuje w Olsztynie.
 
  
 
==Działalność==  
 
==Działalność==  
Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w [[Towarzystwie Kultury Teatralnej w Olsztynie |Towarzystwie Kultury Teatralnej]] i w [[Pantomima Olsztyńska |Olsztyńskiej Pantomimie]]. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez [[Witolda Czerniawska|Witoldę Czerniawską]], [[Henryk Dłużyński|Henryka Dłużyńskiego]] i [[Andrzej Fabisiak |Andrzeja Fabisiaka]]. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z wymowy polskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. [[Bohdan Głuszczak |Bohdanem Głuszczakiem]] założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego i nośnego mówienia, poznają praktyczne zasady poprawnej wymowy. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie]] oraz wokalistki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Była założycielką i kierownikiem artystycznym [[Olsztyński Teatr Rapsodyczny |Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego]], a także założycielką „[[Dom Słowa |Domu Słowa]]”, którego słuchaczami byli m.in. dziennikarze i aktorzy. W 1999 r. założyła wraz z wolontariuszami [[Stowarzyszenie „Noc teatralna”]], w ramach którego organizowała spotkania teatralne dla młodzieży i z jej udziałem.
+
Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w [[Towarzystwie Kultury Teatralnej w Olsztynie |Towarzystwie Kultury Teatralnej]] i w [[Pantomima Olsztyńska |Olsztyńskiej Pantomimie]]. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez [[Witolda Czerniawska|Witoldę Czerniawską]], [[Henryk Dłużyński|Henryka Dłużyńskiego]] i [[Andrzej Fabisiak |Andrzeja Fabisiaka]]. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z ekspresji mowy scenicznej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. [[Bohdan Głuszczak |Bohdanem Głuszczakiem]] założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego mówienia. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie]]. Jest założycielką i kierownikiem artystycznym [[Olsztyński Teatr Rapsodyczny |Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego]] i [[Teatralne Koło Naukowe „Rapsod” |Teatralnego Koła Naukowego „Rapsod”]] przy Instytucie Filologii Polskiej UWM w Olsztynie. Powołała także do życia „[[Dom Słowa]]”, którego słuchaczami byli m.in. dziennikarze, aktorzy i nauczyciele. W 1999 r. założyła wraz z wolontariuszami [[Stowarzyszenie „Noc teatralna”]], w ramach którego organizowała [[Noc Teatralna |Noce Teatralne]], poświęcone najzdolniejszym amatorom tworzącym w dziedzinie kultury wysokiej, a w szczególności w sferze teatru. W ramach tego stowarzyszenia działał [[Olsztyński Nowy Teatr Rapsodyczny]]. Jej pasją jest kontynuowanie i przekazywanie tradycji artystycznej interpretacji poezji klasycznej.  
  
 
==Nagrody==
 
==Nagrody==
 
*III nagroda na centralnych eliminacjach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, gdzie otrzymała też złotą odznakę recytatora (1983)  
 
*III nagroda na centralnych eliminacjach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, gdzie otrzymała też złotą odznakę recytatora (1983)  
 +
*nagroda Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie „Wydarzenie roku 1997” za organizację autorskiego projektu artystycznego „Noc Teatralna” (1997)
 +
*odznaka „Zasłużony Działacz Kultury” przyznawana przez Ministra Kultury i Sztuki (1997)
 
*Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001)
 
*Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001)
 +
*nagroda Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej „Instruktor roku 2001” (2001)
 
*Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002)
 
*Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002)
 
*nominacja wojewódzka w plebiscycie „Mistrza Mowy Polskiej” - vox populi (2002)
 
*nominacja wojewódzka w plebiscycie „Mistrza Mowy Polskiej” - vox populi (2002)
 
*Medal „Gloria Artis” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla kultury polskiej (2005)  
 
*Medal „Gloria Artis” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla kultury polskiej (2005)  
 
*nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za „całokształt działalności twórczej i upowszechnieniowej” (2005)
 
*nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za „całokształt działalności twórczej i upowszechnieniowej” (2005)
 
2001 r .- Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej przyznał mi nagrodę „Instruktor roku 2001”;
 
1997r. - Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie              przyznał mi nagrodę „Wydarzenie roku 1997” za organizację autorskiego projektu artystycznego „Noc Teatralna”;
 
- od Ministra Kultury i Sztuki otrzymałam odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”;
 
1974 r.-1998 r. - brałam systematyczny udział w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim. W maju 1983. r. zostałam laureatką III nagrody na centralnych eliminacjach. Otrzymałam tam złotą  odznakę  recytatora.
 
 
 
 
 
 
 
Pomysłodawczyni i organizatorka Nocy Teatralnych poświęconych najzdolniejszym amatorom tworzącym w dziedzinie kultury wysokiej, a w szczególności w sferze teatru. Laureatka III nagrody eliminacji centralnych XXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego (ma na swoim koncie 15 letnią praktykę sceniczną w charakterze rapsoda). Jej pasją jest kontynuowanie i przekazywanie tradycji artystycznej interpretacji poezji klasycznej. Założycielka i prowadząca Olsztyński Nowy Teatr Rapsodyczny oraz Teatralne Koło Naukowe „Rapsod”. Twórczyni Podyplomowego Studium Kultury i Wyrazistości Mowy przy Instytucie Filologii Polskiej UWM.
 
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#Reimus-Zapadka, Agnieszka : ''Idea krakowskiego Teatru Rapsodycznego przeniesiona do Olsztyna'' / Agnieszka Reimus-Zapadka. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego, 2003. – praca magisterska, s. 60-64   
 
#Reimus-Zapadka, Agnieszka : ''Idea krakowskiego Teatru Rapsodycznego przeniesiona do Olsztyna'' / Agnieszka Reimus-Zapadka. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego, 2003. – praca magisterska, s. 60-64   
 
#Waś, Beata: ''Wolne słowo, wolne ciało''  / Beata Waś // „Gazeta Olsztyńska”. – 2002, nr 2, s. 14.
 
#Waś, Beata: ''Wolne słowo, wolne ciało''  / Beata Waś // „Gazeta Olsztyńska”. – 2002, nr 2, s. 14.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*Sylwetka i dorobek twórczy i naukowy Krystyny Spikert na stronie UWM w Olsztynie [http://www.uwm.edu.pl/polonistyka/index.php?option=com_content&view=article&id=454&catid=71&Itemid=9;?%3E www.uwm.edu.pl/]
  
 
[[Category:Olsztyn]]
 
[[Category:Olsztyn]]

Wersja z 11:50, 11 sty 2011

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie
2006 r.
Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

(1958- ) – animatorka kultury, pedagog, założycielka Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego

Biografia

Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez Pantomimę Olsztyńską oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 1974-1998 brała systematyczny uczestniczyła w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu). Ukończyła liczne kursy, uzupełniające praktyczne umiejętności związane z techniką i ekspresją mowy scenicznej, w tym między innymi: artystycznej interpretacji tekstów, które przez wiele lat organizował Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Nauczycielami byli najwybitniejsi znawcy przedmiotu: Lech Śliwonik, Irena Jun, Wojciech Siemion i inni; eurytmii głosek polskich prowadzone przez Marię Jenny-Burniewicz - absolwentkę Akademii Eurytmii w Hadze; „Ciało i głos” u Zygmunta Molika w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu; półroczne „Laboratorium Głosu” u Olgi Szwajgier w Krakowie; reżyserskiej interpretacji tekstów u Krzysztofa Globisza oraz muzyczne u Sambora Dudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu; master–class prowadzone przez Włodzimierza Staniewskiego - założyciela i dyrektora Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice; teatru plastycznego realizowane przez Leszka Mądzika w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Odbyła 2 letnią praktykę Techniki Alexandra w Centrum Rebirthingu w Silnej Nowej u Doroty Kędzior. Wielokrotnie uczestniczyła w warsztatach emisji głosu w Teatrze Wiejskim „Węgajty”, w tym u Geoffreya Norrisa - absolwenta Londyńskiej Szkoły Kształtowania Mowy i Sztuki Dramatycznej. Brała udział w 3,5 letnim zawodowym kursie psychodramy Moreno w Europejskim Instytucie Psychodramy Moreno w Krakowie (Sekcja Naukowa Psychoterapii PTP, Fundacja Krakowskiej Katedry Psychiatrii im. J. J. Haubenstocków Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz w Polskim Instytucie Psychodramy. Mieszka i pracuje w Olsztynie.

Działalność

Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w Towarzystwie Kultury Teatralnej i w Olsztyńskiej Pantomimie. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez Witoldę Czerniawską, Henryka Dłużyńskiego i Andrzeja Fabisiaka. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z ekspresji mowy scenicznej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. Bohdanem Głuszczakiem założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego mówienia. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Jest założycielką i kierownikiem artystycznym Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego i Teatralnego Koła Naukowego „Rapsod” przy Instytucie Filologii Polskiej UWM w Olsztynie. Powołała także do życia „Dom Słowa”, którego słuchaczami byli m.in. dziennikarze, aktorzy i nauczyciele. W 1999 r. założyła wraz z wolontariuszami Stowarzyszenie „Noc teatralna”, w ramach którego organizowała Noce Teatralne, poświęcone najzdolniejszym amatorom tworzącym w dziedzinie kultury wysokiej, a w szczególności w sferze teatru. W ramach tego stowarzyszenia działał Olsztyński Nowy Teatr Rapsodyczny. Jej pasją jest kontynuowanie i przekazywanie tradycji artystycznej interpretacji poezji klasycznej.

Nagrody

  • III nagroda na centralnych eliminacjach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, gdzie otrzymała też złotą odznakę recytatora (1983)
  • nagroda Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie „Wydarzenie roku 1997” za organizację autorskiego projektu artystycznego „Noc Teatralna” (1997)
  • odznaka „Zasłużony Działacz Kultury” przyznawana przez Ministra Kultury i Sztuki (1997)
  • Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001)
  • nagroda Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej „Instruktor roku 2001” (2001)
  • Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002)
  • nominacja wojewódzka w plebiscycie „Mistrza Mowy Polskiej” - vox populi (2002)
  • Medal „Gloria Artis” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla kultury polskiej (2005)
  • nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za „całokształt działalności twórczej i upowszechnieniowej” (2005)

Bibliografia

  1. Reimus-Zapadka, Agnieszka : Idea krakowskiego Teatru Rapsodycznego przeniesiona do Olsztyna / Agnieszka Reimus-Zapadka. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego, 2003. – praca magisterska, s. 60-64
  2. Waś, Beata: Wolne słowo, wolne ciało / Beata Waś // „Gazeta Olsztyńska”. – 2002, nr 2, s. 14.

Zobacz też

  • Sylwetka i dorobek twórczy i naukowy Krystyny Spikert na stronie UWM w Olsztynie www.uwm.edu.pl/