Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach": Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzono nową stronę "Dodaj tu swoja treść category:Festiwale Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych.")
 
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
Dodaj tu swoja treść
+
Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. To jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach.
  
[[category:Festiwale]]
+
==Organizator==
 +
Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH
  
Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych.
+
==Przebieg==
 +
Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017).
 +
 
 +
===PROGRAM 2016===
 +
*3 lipca, godz. 13.00, Olecko
 +
**otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach”
 +
 
 +
*3 lipca, godz. 19.00, Olecko
 +
**Kościół pw. NMP Królowej Polski
 +
**Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM”
 +
**Darius Klišys – birbyne (Litwa)
 +
**Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa)
 +
**Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa)
 +
**Marek Toporowski – klawesyn (Polska)
 +
**Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska)
 +
 
 +
*„Koncert muzyki XVII wieku”
 +
 
 +
**Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3
 +
**Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro”
 +
**Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.)
 +
**Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo)
 +
**Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2
 +
**Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 pieces for viola da gamba (ew. with bc.)
 +
**Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes
 +
**Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3
 +
**Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha
 +
**Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3
 +
**Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej)
 +
**Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona
 +
 
 +
*7 lipca, godz. 19.00, Olecko
 +
**Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
 +
**„FLORILEGIUM MUSICUM”
 +
**Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska)
 +
**Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska)
 +
 
 +
**Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156
 +
**Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87
 +
**Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706
 +
Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo
 +
**Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225
 +
**Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo
 +
**Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur
 +
**Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato
 +
**Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin
 +
 
 +
*8 lipca, godz. 19.00, Olecko
 +
**Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
 +
**„BAROKOWE KONTRASTY”
 +
**Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja)
 +
**Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja)
 +
**Jakub Stračina – violone grande (Słowacja)
 +
**Ján Krigovský – violone grande (Słowacja)
 +
**Marek Čermák– organy (Słowacja)
 +
 
 +
*ORGANY WIELKIE
 +
 
 +
**Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i  fuga C dur
 +
**Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce
 +
**Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo
 +
**Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande)
 +
**Heinrich Ignaz Franz  Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“
 +
 
 +
*ORGANY MAŁE
 +
 
 +
**Joseph Puschmann (1738 – 1794) –  Koncert organowy D-dur
 +
**Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur  BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto
 +
**Heinrich Ignaz Franz  Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo
 +
 
 +
*9 lipca, godz. 19.00, Olecko
 +
**Kościół pw. NMP Królowej Polski
 +
 
 +
**PERGOLESI – „STABAT MATER”
 +
**Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
 +
**Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
 +
**Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
 +
 
 +
**Heinrich Ignaz Biber (1644-1704)  –  „Battalia”
 +
**Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater”
 +
 
 +
*10 lipca, godz. 19.00, Gołdap
 +
**Kościół pw. NMP Matki Kościoła
 +
**LOGROSCINO – „STABAT MATER”
 +
**Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
 +
**Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
 +
**Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
 +
 
 +
**Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur
 +
**Nicola Logroscino (1698-1763)  – „Stabat Mater” (polska premiera)
 +
**Collegium Wartberg:
 +
***Hélène Schmitt – skrzypce barokowe
 +
***Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe
 +
***Wolfram Fortin – viola barokowa
 +
***Ján Krigovský – violone grande
 +
***Jakub Stračina – violone grande
 +
***Marek Čermák – klawesyn, organy
 +
 
 +
===PROGRAM 2017===
 +
*KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA
 +
 
 +
*Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań
 +
*25 czerwca, godz. 14:00, Olecko
 +
*Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności
 +
*otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej
 +
 
 +
*BAROKOWE IMPRESJE
 +
*25 czerwca, godz. 19.00, Olecko
 +
*Kościół pw. NMP Królowej Polski
 +
 
 +
*Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna:
 +
*Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe
 +
*Marcin Stefaniuk – altówka barokowa
 +
*Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa
 +
*Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy
 +
*Anton Birula – chitarrone
 +
*Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu
 +
 
 +
*Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767)
 +
 
 +
*Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5
 +
*Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4
 +
 
 +
*W. A. MOZART – REQUIEM
 +
*2 lipca, godz. 14:30, Gołdap
 +
*Kościół pw. NMP Matki Kościoła
 +
*2 lipca, godz. 19:00, Olecko
 +
*Kościół pw. NMP Królowej Polski
 +
 
 +
*Soliści:
 +
*Olga Siemieńczuk – sopran
 +
*Wanda Franek – mezzosopran
 +
*Rafał Grozdew  – tenor
 +
*Paweł Czekała – bas
 +
*Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej
 +
*Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
 +
*Dariusz Zimnicki – dyrygent
 +
 
 +
*Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068
 +
*Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626
 +
 
 +
==Bibliografia==
 +
#www.fundacja-namazurach.pl
 +
 
 +
[[Category:Festiwale]]
 +
[[Category:Muzyka]]
 +
[[Category:1990-]]
 +
[[Category:Powiat olecki]]

Aktualna wersja na dzień 09:34, 4 lut 2019

Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. To jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach.

Organizator

Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH

Przebieg

Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017).

PROGRAM 2016

  • 3 lipca, godz. 13.00, Olecko
    • otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach”
  • 3 lipca, godz. 19.00, Olecko
    • Kościół pw. NMP Królowej Polski
    • Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM”
    • Darius Klišys – birbyne (Litwa)
    • Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa)
    • Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa)
    • Marek Toporowski – klawesyn (Polska)
    • Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska)
  • „Koncert muzyki XVII wieku”
    • Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3
    • Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro”
    • Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.)
    • Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo)
    • Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2
    • Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 pieces for viola da gamba (ew. with bc.)
    • Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes
    • Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3
    • Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha
    • Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3
    • Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej)
    • Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona
  • 7 lipca, godz. 19.00, Olecko
    • Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
    • „FLORILEGIUM MUSICUM”
    • Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska)
    • Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska)
    • Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156
    • Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87
    • Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706

Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo

    • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225
    • Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo
    • Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur
    • Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato
    • Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin
  • 8 lipca, godz. 19.00, Olecko
    • Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
    • „BAROKOWE KONTRASTY”
    • Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja)
    • Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja)
    • Jakub Stračina – violone grande (Słowacja)
    • Ján Krigovský – violone grande (Słowacja)
    • Marek Čermák– organy (Słowacja)
  • ORGANY WIELKIE
    • Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i fuga C dur
    • Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce
    • Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo
    • Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande)
    • Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“
  • ORGANY MAŁE
    • Joseph Puschmann (1738 – 1794) – Koncert organowy D-dur
    • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto
    • Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo
  • 9 lipca, godz. 19.00, Olecko
    • Kościół pw. NMP Królowej Polski
    • PERGOLESI – „STABAT MATER”
    • Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
    • Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
    • Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
    • Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) – „Battalia”
    • Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater”
  • 10 lipca, godz. 19.00, Gołdap
    • Kościół pw. NMP Matki Kościoła
    • LOGROSCINO – „STABAT MATER”
    • Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja)
    • Matej Benda – kontratenor (Słowacja)
    • Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
    • Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur
    • Nicola Logroscino (1698-1763) – „Stabat Mater” (polska premiera)
    • Collegium Wartberg:
      • Hélène Schmitt – skrzypce barokowe
      • Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe
      • Wolfram Fortin – viola barokowa
      • Ján Krigovský – violone grande
      • Jakub Stračina – violone grande
      • Marek Čermák – klawesyn, organy

PROGRAM 2017

  • KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA
  • Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań
  • 25 czerwca, godz. 14:00, Olecko
  • Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności
  • otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej
  • BAROKOWE IMPRESJE
  • 25 czerwca, godz. 19.00, Olecko
  • Kościół pw. NMP Królowej Polski
  • Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna:
  • Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe
  • Marcin Stefaniuk – altówka barokowa
  • Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa
  • Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy
  • Anton Birula – chitarrone
  • Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu
  • Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767)
  • Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5
  • Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4
  • W. A. MOZART – REQUIEM
  • 2 lipca, godz. 14:30, Gołdap
  • Kościół pw. NMP Matki Kościoła
  • 2 lipca, godz. 19:00, Olecko
  • Kościół pw. NMP Królowej Polski
  • Soliści:
  • Olga Siemieńczuk – sopran
  • Wanda Franek – mezzosopran
  • Rafał Grozdew – tenor
  • Paweł Czekała – bas
  • Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej
  • Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej
  • Dariusz Zimnicki – dyrygent
  • Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626

Bibliografia

  1. www.fundacja-namazurach.pl