Portret Luizy Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Markowie. [[Image: portret_luiza_dohna_markowo.jpg|thumb|right|250px|Źródło: ''Portret hole…”)
 
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]].
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]].
 
[[Image: portret_luiza_dohna_markowo.jpg|thumb|right|250px|Źródło: ''Portret holenderski'', Olsztyn 1993, s. 90.]]
 
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Linia 10: Linia 8:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret przedstawia Luizę zu Dohna, urodzoną w 1633 roku, zmarłą w 1690 roku, córkę [[Portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie|Krzysztofa Dohny]] z pruskiej linii rodu Dohnów i [[Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie|Urszuli zu Solms-Braunfels]], od 1662 roku żonę Florusa Otto Heinricha von Bylandt zu Rheydt, kapitana w służbie niderlandzkiej.<br>
+
Portret przedstawia Luizę Dohnę (niem. zu Dohna), urodzoną w 1633 roku, zmarłą w 1690 roku, córkę [[Portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie|Krzysztofa Dohny]] z pruskiej linii rodu Dohnów i [[Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie|Urszuli zu Solms-Braunfels]], od 1662 roku żonę Florusa Otto Heinricha von Bylandt zu Rheydt, kapitana w służbie niderlandzkiej.<br>
 
Młoda kobieta ukazana została do pasa, w pozycji ''en trois quarts'', na gładkim tle w tonacji brązów. Z prawej strony kadru obrazu widoczny jest wąski fragment krajobrazu z ciemną zielenią oraz burzowym niebem, w porze zachodu słońca. Postać ubrana jest w czerwoną suknię z połyskliwej tkaniny, spod której wystają białe marszczone rękawy i przezroczysty woal otaczający dekolt. Całość stroju dopełnia delikatny brązowy szal i biżuteria, sznury pereł oraz pojedyncze okazałe klejnoty. Twarz arystokratki o jasnej karnacji, wydatnym podbródku i ciemnobrązowych oczach otaczają czarne kręcone włosy, upięte z tyłu głowy, ozdobione sznurem pereł.   
 
Młoda kobieta ukazana została do pasa, w pozycji ''en trois quarts'', na gładkim tle w tonacji brązów. Z prawej strony kadru obrazu widoczny jest wąski fragment krajobrazu z ciemną zielenią oraz burzowym niebem, w porze zachodu słońca. Postać ubrana jest w czerwoną suknię z połyskliwej tkaniny, spod której wystają białe marszczone rękawy i przezroczysty woal otaczający dekolt. Całość stroju dopełnia delikatny brązowy szal i biżuteria, sznury pereł oraz pojedyncze okazałe klejnoty. Twarz arystokratki o jasnej karnacji, wydatnym podbródku i ciemnobrązowych oczach otaczają czarne kręcone włosy, upięte z tyłu głowy, ozdobione sznurem pereł.   
  
Linia 21: Linia 19:
  
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat ostródzki]]  
 
[[Category:Powiat ostródzki]]  
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:02, 17 wrz 2015

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Markowie.

Historia

Obraz został namalowany w 1660 roku przez artystę holenderskiego - Jana Mytensa (około 1614-1670). Do 1945 roku znajdował się w pałacu Dohnów w Markowie. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Można go oglądać w morąskim oddziale muzeum.

Opis

Obraz został wykonany techniką olejną na płótnie. Jego wymiary to: 75 x 64 cm. Na odwrocie zachowały się napisy: wcześniejszy - „Louyse Grauin en Frelle van Dona [?] Ao 1660” i późniejszy, dodany już po zamążpójściu Luizy - „Vermelte An Graffen von Biland”. Portret był poddany zabiegom konserwatorskim kilkakrotnie w latach 70-tych oraz w 90-tych XX wieku.

Charakterystyka

Portret przedstawia Luizę Dohnę (niem. zu Dohna), urodzoną w 1633 roku, zmarłą w 1690 roku, córkę Krzysztofa Dohny z pruskiej linii rodu Dohnów i Urszuli zu Solms-Braunfels, od 1662 roku żonę Florusa Otto Heinricha von Bylandt zu Rheydt, kapitana w służbie niderlandzkiej.
Młoda kobieta ukazana została do pasa, w pozycji en trois quarts, na gładkim tle w tonacji brązów. Z prawej strony kadru obrazu widoczny jest wąski fragment krajobrazu z ciemną zielenią oraz burzowym niebem, w porze zachodu słońca. Postać ubrana jest w czerwoną suknię z połyskliwej tkaniny, spod której wystają białe marszczone rękawy i przezroczysty woal otaczający dekolt. Całość stroju dopełnia delikatny brązowy szal i biżuteria, sznury pereł oraz pojedyncze okazałe klejnoty. Twarz arystokratki o jasnej karnacji, wydatnym podbródku i ciemnobrązowych oczach otaczają czarne kręcone włosy, upięte z tyłu głowy, ozdobione sznurem pereł.

Ciekawostki

  • Portret Luizy Dohny, także sygnowany przez Jana Mytensa, znajdował się też w pałacu w Słobitach. Jednak nie zachował się do dziś. Istnieje natomiast jej inny portret w zbiorach w pałacu w Lich.

Bibliografia

  1. Sztuka konserwacji. Muzealia przywrócone kulturze narodowej […]. Katalog wystawy / red. Andrzej Rzempołuch. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1998. - S. 32.
  2. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 35-36, il. 37.