Portret Arthura von Groeben z pałacu w Ponarach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „thumb|right|200px|Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87. XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[P…”)
 
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: arthur_groeben_ponary.jpg|thumb|right|200px|Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87.]]
 
 
 
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]].
 
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]].
  
Linia 14: Linia 12:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret ukazuje Arthura Joanna Wolfganga Wilhelma von der Groeben (1812-1893), syna Wilhelma (uczestnika wojny w 1813 roku, w której tenże zginął) oraz wnuka Ernesta Wolfganga. Był siódmym dziedzicem majoratu Ponary, od 1837 roku mężem Augusty z domu Dörnberg, a także ojcem pięciorga dzieci: Wilhelma, Lidii, Julii, Klary i Wandy. Dzieło stanowi parę do portretu Augusty, na których małżonkowie zwróceni są ku sobie. Reprezentacyjny charakter pracy podkreśla umieszczony na podobiźnie herb rodowy Groebenów, a także uroczysty strój postaci, ubranej w czarny frak i białą koszulę, uczesanej na gładko z przedziałkiem i starannie podkręconymi wąsami. Całości dopełniają czarny krawat, szary płaszcz z granatowym kołnierzem, przerzuconym przez lewe ramię. Elegancki styl obrazu podkreśla mocna czerwień w podbiciu płaszcza.  
+
Portret ukazuje Arthura Johanna Wolfganga Wilhelma von der Groeben (1812-1893), syna Wilhelma (uczestnika wojny w 1813 roku, w której tenże zginął) oraz wnuka Ernesta Wolfganga. Był siódmym dziedzicem majoratu Ponary, od 1837 roku mężem Augusty z domu Dörnberg, a także ojcem dziesięciorga dzieci. Dzieło stanowi parę do portretu Augusty, na których małżonkowie zwróceni są ku sobie. Reprezentacyjny charakter pracy podkreśla umieszczony na podobiźnie herb rodowy Groebenów, a także uroczysty strój postaci, ubranej w czarny frak i białą koszulę, uczesanej na gładko z przedziałkiem i starannie podkręconymi wąsami. Całości dopełniają czarny krawat, szary płaszcz z granatowym kołnierzem, przerzuconym przez lewe ramię. Elegancki styl obrazu podkreśla mocna czerwień w podbiciu płaszcza.  
 
    
 
    
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 22: Linia 20:
 
#Kluk, Iwona B.: Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii sztuk Pięknych w Królewcu / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98.
 
#Kluk, Iwona B.: Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii sztuk Pięknych w Królewcu / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98.
  
[[Category:Malarstwo]]
+
[[Category:Obrazy]]
[[Category:Historia kultury]]
+
[[Category:Miłakowo (gmina miejsko-wiejska)]]
 
[[Category:Powiat ostródzki]]  
 
[[Category:Powiat ostródzki]]  
[[Category:1801-1900]]
+
[[Category:1801-1918]]

Aktualna wersja na dzień 09:58, 17 wrz 2015

XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Ponarach koło Morąga.

Historia

Obraz namalowany został w 1854 roku, przez królewieckiego artystę Rudolfa Gratza[1], urodzonego w 1820 roku, który dzięki członkostwu w towarzystwie zrzeszającym osoby wysoko urodzone i zajmujące znaczące stanowiska, realizował zamówienia także dla rodów pruskich. Dzieło zamówione zostało przez hrabiego Arthura von der Groebena (postać na obrazie), jako uzupełnienie istniejącego już w pałacu w Ponarach zbioru obrazów. Portret znalazł się w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie po 1945 roku dzięki akcji zabezpieczania obiektów zabytkowych.

Opis

Portret wykonany został na płótnie. Ma kształt owalu o wymiarach 88 x 79 cm, wpisanego w prostokąt. Z zapisków zachowanych na blejtramach portretu jego małżonki Augusty oraz portretu dzieci Groebenów wynika, że obraz ten powstał w sierpniu 1854 roku w Ponarach, jako pierwszy z pendantu, czyli kompozycyjnego uzupełnienia portretu żony. Na dolnej listwie blejtramu tej pracy widnieje napis (wykonany najprawdopodobniej w 1894 roku po objęciu rządów w Ponarach przez syna Arthura - Wilhelma):

Artur Graf von Groeben-Ponarien, Majoratsherr auf Ponarien geb. 17 Febr. 1812, gemalt 4 August 1854, +5.I.1893.

Charakterystyka

Portret ukazuje Arthura Johanna Wolfganga Wilhelma von der Groeben (1812-1893), syna Wilhelma (uczestnika wojny w 1813 roku, w której tenże zginął) oraz wnuka Ernesta Wolfganga. Był siódmym dziedzicem majoratu Ponary, od 1837 roku mężem Augusty z domu Dörnberg, a także ojcem dziesięciorga dzieci. Dzieło stanowi parę do portretu Augusty, na których małżonkowie zwróceni są ku sobie. Reprezentacyjny charakter pracy podkreśla umieszczony na podobiźnie herb rodowy Groebenów, a także uroczysty strój postaci, ubranej w czarny frak i białą koszulę, uczesanej na gładko z przedziałkiem i starannie podkręconymi wąsami. Całości dopełniają czarny krawat, szary płaszcz z granatowym kołnierzem, przerzuconym przez lewe ramię. Elegancki styl obrazu podkreśla mocna czerwień w podbiciu płaszcza.

Przypisy

  1. W Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie przechowywane są także dwa inne portrety sygnowane przez tego autora: portret Augusty von Groeben oraz portret dzieci Augusty i Arthura von Groebenów.

Bibliografia

  1. Kluk, Iwona B.: Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii sztuk Pięknych w Królewcu / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98.