Portret Augusty von Groeben z pałacu w Ponarach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]]. | XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]]. | ||
Linia 10: | Linia 8: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty<ref>Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.</ref>, od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z [[ewim:Ponary|Ponar]], matkę | + | Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty<ref>Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.</ref>, od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z [[ewim:Ponary|Ponar]], matkę dziesięciorga dzieci. Dzieło ma reprezentacyjny charakter, co podkreślają umieszczone na podobiźnie herby, po prawej heraldyczny herb Groeben po mężu, po lewej panieński - rodu Dörnberg. Praca stanowi pendant, czyli kompozycyjne uzupełnienie [[Portret Arthura von Groeben z pałacu w Ponarach|portretu małżonka]], wraz z którym stanowią parę zwróconą ku sobie. Portret Augusty zwrócony jest w prawą stronę. Malowidło wiernie oddaje rysy twarzy kobiety, która została zaprezentowana do pasa, na neutralnym oliwkowym tle. Ubrana jest według mody panującej w połowie XIX wieku, czyli w salonową ciemnoszarą suknię ozdobioną koronkowymi mankietami i żabotem. Na ramionach ma ciemnoniebieską pelerynkę z frędzlami. Całości stroju dopełniają kolczyki oraz broszka. Gładką fryzurę z przedziałkiem osłania koronkowy stroik na głowę. W dłoni kobieta trzyma swobodnie złożony wachlarz. |
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 18: | Linia 16: | ||
#Kluk, Iwona B.: ''Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu'' / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98. | #Kluk, Iwona B.: ''Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu'' / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98. | ||
− | [[Category: | + | |
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
+ | [[Category:Miłakowo (gmina miejsko-wiejska)]] | ||
[[Category:Powiat ostródzki]] | [[Category:Powiat ostródzki]] | ||
− | [[Category:1801- | + | [[Category:1801-1918]] |
Aktualna wersja na dzień 09:59, 17 wrz 2015
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Ponarach koło Morąga.
Spis treści
Historia
Obraz wykonany został w 1854 roku. Jego autorem jest Rudolf Gratz[1], urodzony w 1820 roku w Królewcu, wychowanek tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, członek towarzystwa zrzeszającego wpływowych ludzi i arystokrację pruską. Dzieło zamówione zostało przez hrabiego Arthura Johanna von der Groebena, najpewniej w celu uzupełnienia rodowej kolekcji w pałacu w Ponarach. Obraz trafił do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie po zakończeniu II wojny światowej, już w 1945 roku, w ramach akcji zabezpieczania obiektów zabytkowych.
Opis
Portret wykonany został na płótnie. Ma kształt owalu o wymiarach 88 x 79 cm, wpisanego w prostokąt. Wizerunek Augusty von Groeben został podpisany przez autora na blejtramie: „gemalt durch Herrn R. Gratz”. Tam również zachowała się data oraz podpis własnościowy: „Zum Majorat Ponarien gehörig”. Ze szczegółowych opisów zachowanych na blejtramach do portretu Augusty von Groebem, jej męża oraz dzieci, wynika, iż obraz ten powstał tuż po narodzinach ostatniej z córek, która przyszła na świat we wrześniu 1854 roku w Ponarach.
Charakterystyka
Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty[2], od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z Ponar, matkę dziesięciorga dzieci. Dzieło ma reprezentacyjny charakter, co podkreślają umieszczone na podobiźnie herby, po prawej heraldyczny herb Groeben po mężu, po lewej panieński - rodu Dörnberg. Praca stanowi pendant, czyli kompozycyjne uzupełnienie portretu małżonka, wraz z którym stanowią parę zwróconą ku sobie. Portret Augusty zwrócony jest w prawą stronę. Malowidło wiernie oddaje rysy twarzy kobiety, która została zaprezentowana do pasa, na neutralnym oliwkowym tle. Ubrana jest według mody panującej w połowie XIX wieku, czyli w salonową ciemnoszarą suknię ozdobioną koronkowymi mankietami i żabotem. Na ramionach ma ciemnoniebieską pelerynkę z frędzlami. Całości stroju dopełniają kolczyki oraz broszka. Gładką fryzurę z przedziałkiem osłania koronkowy stroik na głowę. W dłoni kobieta trzyma swobodnie złożony wachlarz.
Przypisy
- ↑ W Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie przechowywane są także dwa inne portrety sygnowane przez tego autora: portret Arthura von Groeben oraz portret dzieci Augusty i Arthura von Groebenów.
- ↑ Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.
Bibliografia
- Kluk, Iwona B.: Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98.