Portret biskupa Maurycego Ferbera: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Obraz z końca XVI wieku, przedstawiający biskupa warmińskiego [[ewim:Maurycy Ferber|Maurycego Ferbera]]. | Obraz z końca XVI wieku, przedstawiający biskupa warmińskiego [[ewim:Maurycy Ferber|Maurycego Ferbera]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Obraz powstał w okresie między 1578 a 1611 rokiem, najprawdopodobniej w roku 1599. Jego autorem jest gdański malarz Anton Möller, urodzony w Królewcu w 1563 roku, zmarły w 1611 roku. Do połowy XX wieku dzieło znajdowało się w [[ewim:Królewiec|Królewcu]] (niem. Königsberg), na Zamku Królewieckim, w skrzydle północnym, stanowiąc wyposażenie komnat Wielkiego Marszałka. Współcześnie praca jest własnością Muzeum Narodowego w Gdańsku. | + | Obraz powstał w okresie między 1578 a 1611 rokiem, najprawdopodobniej w roku 1599. Jego autorem jest gdański malarz Anton Möller<ref>Prawdopodobnie także autor [[Portret księcia Albrechta Fryderyka Hohenzollerna|portretu księcia Albrechta Fryderyka Hohenzollerna]] z [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]].</ref>, urodzony w Królewcu w 1563 roku, zmarły w 1611 roku. Do połowy XX wieku dzieło znajdowało się w [[ewim:Królewiec|Królewcu]] (niem. Königsberg), na Zamku Królewieckim, w skrzydle północnym, stanowiąc wyposażenie komnat Wielkiego Marszałka. Współcześnie praca jest własnością Muzeum Narodowego w Gdańsku. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 33: | Linia 27: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
+ | [[Category:Obrazy]] | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat braniewski]] | [[Category:Powiat braniewski]] | ||
[[Category:Powiat lidzbarski]] | [[Category:Powiat lidzbarski]] | ||
[[Category:1501-1600]] | [[Category:1501-1600]] |
Aktualna wersja na dzień 09:59, 17 wrz 2015
Obraz z końca XVI wieku, przedstawiający biskupa warmińskiego Maurycego Ferbera.
Historia
Obraz powstał w okresie między 1578 a 1611 rokiem, najprawdopodobniej w roku 1599. Jego autorem jest gdański malarz Anton Möller[1], urodzony w Królewcu w 1563 roku, zmarły w 1611 roku. Do połowy XX wieku dzieło znajdowało się w Królewcu (niem. Königsberg), na Zamku Królewieckim, w skrzydle północnym, stanowiąc wyposażenie komnat Wielkiego Marszałka. Współcześnie praca jest własnością Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Opis
Olejny obraz namalowany został na desce. Dzieło ma wymiary 89 cm x 57 cm. Jest kopią wcześniejszego portretu biskupa Maurycego Ferbera, stworzonego w 1535 roku przez Crispina Herranta, w latach 1529-1549 nadwornego malarza na dworze księcia Albrechta Hohenzolerna w Królewcu (ucznia A. Dürera).
Charakterystyka
Portret został namalowany w stylu renesansowym. Przestawia Maurycego Ferbera (Mauritiusa Ferbera, Moritza Ferbera), urodzonego w 1471 roku, zmarłego 1537 roku w Lidzbarku Warmińskim, biskupa na Warmii pełniącego tę funkcję w latach 1523-1611. Należał do gdańskiej rodziny Johanna Ferbera, kupca, ławnika i burmistrza Gdańska (był dziesiątym synem). Osoba duchowna, w stroju liturgicznym, wypełnia niemal cały kadr. Ukazana jest w pozycji siedzącej, do pasa, ze złożonymi na kolanach dłońmi, których place zdobią pierścienie. Wierzchnia szata w kolorze białym okrywa spodnie szaty barwy czerwonej. Na piersi biskupa widnieje krzyż. Na głowie mężczyzna ma czerwony biret. W tle wisi zielona, udrapowana kotara, na której w lewym górnym roku widoczny jest herb biskupa, z polem rodowym Ferberów (czarne głowy dzików).
Ciekawostki
- Maurycy Ferber odegrał znaczącą rolę w utrzymaniu katolicyzmu na Warmii na początku XVI wieku. Walczył z luteranizmem, doprowadzając do usunięcia z Warmii innowierców oraz zakazu rozpowszechniania pism luterańskich.
- Biskup zapisał się również w historii jako osoba o gwałtownym charakterze i uparta, czego świadectwem był m.in. skandal wywołany zaręczynami z młodą, zamożną panną Anną Pilemann. W efekcie głośnego papieskiego procesu sądowego na Gdańsk nałożona została klątwa.[2]
- Niniejszy portret jest najbardziej rozpowszechnionym wizerunkiem biskupa.
Przypis
- ↑ Prawdopodobnie także autor portretu księcia Albrechta Fryderyka Hohenzollerna z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
- ↑ A. A. Drążek, Romeo i Julia z Gdańska. Historia miłości Anny Pilemann i Maurycego Ferbera, materiał na stronie http://histmag.org.
Bibliografia
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 8, il. 26.
- Portret ponad wszystko. Jacob Wessel i jego wiek / pod red. Anny Mosingiewicz i Dariusza Kaczora. – Gdańsk : Muzeum Narodowe, 2005.
- Heide, Jerzy Wojciech: Archiwum dawne i nowe lidzbarskiego kościoła archiprezbiterialnego / Jerzy Wojciech Heide ; wydał krytycznie C.P. Woelky ; przeł. Julian Wojtkowski. - Olsztyn : Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2006.
Zobacz też
- Marcin Stąporek, Kontrowersyjni Ferberowie, materiał na stronie m.trojmiasto.pl