Freski z kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:freski_zamek_lidzbark_1.jpg|thumb|right|200px|Malowidło ”Ofiara Izaaka”.<br>Źródło: E. Radtke, ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'', Olsztyn 2010, s. 137.]]
 
 
[[Image:freski_zamek_lidzbark_2.jpg|thumb|right|200px|Malowidło ”Rebeka przy studni”.<br>Źródło: E. Radtke, ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'', Olsztyn 2010, s. 141.]]
 
 
[[Image:kaplica_zamek_lidzbark_4.jpg|thumb|right|200px|Fragment sklepienia. Fot. G. Kumorowicz.<br>Źródło: ''Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim'', Olsztyn 2010, s. 46.]]
 
 
[[Image:freski_zamek_lidzbark_3.jpg|thumb|right|200px|Putto z koroną cierniową na sklepieniu.]]
 
  
 
Polichromie z połowy XVIII wieku w [[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim|kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]].
 
Polichromie z połowy XVIII wieku w [[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim|kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]].
Linia 13: Linia 6:
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Ferski wykonano w technice ''al secco''. Umieszczone zostały na tzw. łukach tarczowych ścian kaplicy oraz w płyciznach sklepienia wielogwiaździstego. Autor podczas wykonania fresków na łukach wzorował się na rycinach włoskiego malarza z przełomu XVII i XVIII wieku - Carla Maratty (carlo Maratti) i niemieckiego rysownika Johanna Ulricha Krausa (Kraussa). Inspiracje do dekoracji ornamentalnej sklepienia i ściany ołtarzowej czerpał z wzorników XIX-wiecznego malarza francuskiego - Juste’a Aurele’a Maissonniera, udostępnionych przez biskupa Grabowskiego.<ref> J. B. Kluk, ''Józef Korzeniewski (około 1732-1780). Malarz na dworze biskupa Adama Stanisława Grabowskiego'', „Folia Fromborcensia”, R. I (1992), nr 1, [wyd. 1993], s. 66-70.</ref>
+
Freski wykonano w technice ''al secco''. Umieszczone zostały na tzw. łukach tarczowych ścian kaplicy oraz w płyciznach sklepienia wielogwiaździstego. Autor podczas wykonania fresków na łukach wzorował się na rycinach włoskiego malarza z przełomu XVII i XVIII wieku - Carla Maratty (carlo Maratti) i niemieckiego rysownika Johanna Ulricha Krausa (Kraussa). Inspiracje do dekoracji ornamentalnej sklepienia i ściany ołtarzowej czerpał z wzorników XIX-wiecznego malarza francuskiego - Juste’a Aurele’a Maissonniera, udostępnionych przez biskupa Grabowskiego.<ref> J. B. Kluk, ''Józef Korzeniewski (około 1732-1780). Malarz na dworze biskupa Adama Stanisława Grabowskiego'', „Folia Fromborcensia”, R. I (1992), nr 1, [wyd. 1993], s. 66-70.</ref>
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Linia 21: Linia 14:
 
Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa.
 
Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa.
 
Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto.  
 
Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto.  
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|Zamek w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[ewim:Henryk III Sorbom|Henryk III Sorbom]]
 +
*[[ewim:Adam Stanisław Grabowski|Adam Stanisław Grabowski]]
 +
*[[ewim:Józef Korzeniewski|Józef Korzeniewski]]
 +
*[[ewim:Michał Stefan Radziejowski|Michał Stefan Radziejowski]]
 +
*[[ewim:Jan Jerzy Plersch|Jan Jerzy Plersch]]
 +
*[[Ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
 +
*[[Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 29: Linia 34:
 
#Radtke, Edward: ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'' / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145.
 
#Radtke, Edward: ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'' / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145.
  
==Zobacz też==
+
==Linki==
 
*''Kaplica zamkowa pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej'', materiał na stronie [http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/kaplica-zamkowa-pod-wezwaniem-sw-katarzyny-aleksandryjskiej,116#shrtctgal http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl] [dostęp 7.01.2014 r.]
 
*''Kaplica zamkowa pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej'', materiał na stronie [http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/kaplica-zamkowa-pod-wezwaniem-sw-katarzyny-aleksandryjskiej,116#shrtctgal http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl] [dostęp 7.01.2014 r.]
 
+
[[Category:Obrazy]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
 
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat lidzbarski]]  
 
[[Category:Powiat lidzbarski]]  
 +
[[Category:Lidzbark Warmiński]]
 
[[Category:1701-1800]]
 
[[Category:1701-1800]]

Aktualna wersja na dzień 09:40, 17 wrz 2015

Polichromie z połowy XVIII wieku w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim.

Historia

Malowidła ścienne powstały w 1755 roku. Ich autorem jest Józef Korzeniewski, artysta z Lidzbarka Warmińskiego, podopieczny biskupa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego (syn nadwornego chirurga). Są bardzo cennym elementem wystroju gotyckiej kaplicy zamkowej w Lidzbarku.

Opis

Freski wykonano w technice al secco. Umieszczone zostały na tzw. łukach tarczowych ścian kaplicy oraz w płyciznach sklepienia wielogwiaździstego. Autor podczas wykonania fresków na łukach wzorował się na rycinach włoskiego malarza z przełomu XVII i XVIII wieku - Carla Maratty (carlo Maratti) i niemieckiego rysownika Johanna Ulricha Krausa (Kraussa). Inspiracje do dekoracji ornamentalnej sklepienia i ściany ołtarzowej czerpał z wzorników XIX-wiecznego malarza francuskiego - Juste’a Aurele’a Maissonniera, udostępnionych przez biskupa Grabowskiego.[1]

Charakterystyka

Tematem malowideł w łukach tarczowych są sceny z Pisma Świętego z Księgi Rodzaju (które należy czytać kolejno od ołtarza głównego). Malowidła przedstawiają:

  • na ścianie północnej – „Gościnność Abrahama” („Trzej Aniołowie u Abrahama” Rdz 18, 2-10), „Ofiarowanie Izaaka” (Rdz 22, 1-19), „Rebeka przy studni” (Rdz 24, 11-19), „Sen Jakuba” („Drabina Jakubowa” Rdz 28,12-17);
  • na ścianie zachodniej – „Józef i jego bracia” („Józef objaśnia sen braciom” Rdz 37, 5-10), „Józef rozpoznany przez braci” („Józef jako rządca Egiptu” Rdz 45, 1-15).

Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa. Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto.

Zobacz też

Przypisy

  1. J. B. Kluk, Józef Korzeniewski (około 1732-1780). Malarz na dworze biskupa Adama Stanisława Grabowskiego, „Folia Fromborcensia”, R. I (1992), nr 1, [wyd. 1993], s. 66-70.

Bibliografia

  1. Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim. Dzieje - Architektura - Fundacje artystyczne - Konserwacja i restauracja / pod red. Andrzeja Rzempołucha. - Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur, 2010. – S. 49-64.
  2. Radtke, Edward: Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145.

Linki