Freski z kaplicy na Zamku w Lidzbarku Warmińskim: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Utworzył nową stronę „[[Image:freski_zamek_lidzbark_1.jpg|thumb|right|200px|Malowidło ”Ofiara Izaaka”.<br>Źródło: E. Radtke, ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'', Olsztyn…”) |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Polichromie z połowy XVIII wieku w [[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim|kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]. | Polichromie z połowy XVIII wieku w [[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim|kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]]. | ||
Linia 11: | Linia 6: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | + | Freski wykonano w technice ''al secco''. Umieszczone zostały na tzw. łukach tarczowych ścian kaplicy oraz w płyciznach sklepienia wielogwiaździstego. Autor podczas wykonania fresków na łukach wzorował się na rycinach włoskiego malarza z przełomu XVII i XVIII wieku - Carla Maratty (carlo Maratti) i niemieckiego rysownika Johanna Ulricha Krausa (Kraussa). Inspiracje do dekoracji ornamentalnej sklepienia i ściany ołtarzowej czerpał z wzorników XIX-wiecznego malarza francuskiego - Juste’a Aurele’a Maissonniera, udostępnionych przez biskupa Grabowskiego.<ref> J. B. Kluk, ''Józef Korzeniewski (około 1732-1780). Malarz na dworze biskupa Adama Stanisława Grabowskiego'', „Folia Fromborcensia”, R. I (1992), nr 1, [wyd. 1993], s. 66-70.</ref> | |
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
Linia 19: | Linia 14: | ||
Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa. | Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa. | ||
Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto. | Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | *[[Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim]] | ||
+ | *[[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|Zamek w Lidzbarku Warmińskim]] | ||
+ | *[[ewim:Henryk III Sorbom|Henryk III Sorbom]] | ||
+ | *[[ewim:Adam Stanisław Grabowski|Adam Stanisław Grabowski]] | ||
+ | *[[ewim:Józef Korzeniewski|Józef Korzeniewski]] | ||
+ | *[[ewim:Michał Stefan Radziejowski|Michał Stefan Radziejowski]] | ||
+ | *[[ewim:Jan Jerzy Plersch|Jan Jerzy Plersch]] | ||
+ | *[[Ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]] | ||
+ | *[[Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]] | ||
+ | *[[Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim]] | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 27: | Linia 34: | ||
#Radtke, Edward: ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'' / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145. | #Radtke, Edward: ''Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich'' / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145. | ||
− | == | + | ==Linki== |
*''Kaplica zamkowa pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej'', materiał na stronie [http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/kaplica-zamkowa-pod-wezwaniem-sw-katarzyny-aleksandryjskiej,116#shrtctgal http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl] [dostęp 7.01.2014 r.] | *''Kaplica zamkowa pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej'', materiał na stronie [http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/kaplica-zamkowa-pod-wezwaniem-sw-katarzyny-aleksandryjskiej,116#shrtctgal http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl] [dostęp 7.01.2014 r.] | ||
− | + | [[Category:Obrazy]] | |
− | [[Category: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat lidzbarski]] | [[Category:Powiat lidzbarski]] | ||
+ | [[Category:Lidzbark Warmiński]] | ||
[[Category:1701-1800]] | [[Category:1701-1800]] |
Aktualna wersja na dzień 09:40, 17 wrz 2015
Polichromie z połowy XVIII wieku w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim.
Historia
Malowidła ścienne powstały w 1755 roku. Ich autorem jest Józef Korzeniewski, artysta z Lidzbarka Warmińskiego, podopieczny biskupa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego (syn nadwornego chirurga). Są bardzo cennym elementem wystroju gotyckiej kaplicy zamkowej w Lidzbarku.
Opis
Freski wykonano w technice al secco. Umieszczone zostały na tzw. łukach tarczowych ścian kaplicy oraz w płyciznach sklepienia wielogwiaździstego. Autor podczas wykonania fresków na łukach wzorował się na rycinach włoskiego malarza z przełomu XVII i XVIII wieku - Carla Maratty (carlo Maratti) i niemieckiego rysownika Johanna Ulricha Krausa (Kraussa). Inspiracje do dekoracji ornamentalnej sklepienia i ściany ołtarzowej czerpał z wzorników XIX-wiecznego malarza francuskiego - Juste’a Aurele’a Maissonniera, udostępnionych przez biskupa Grabowskiego.[1]
Charakterystyka
Tematem malowideł w łukach tarczowych są sceny z Pisma Świętego z Księgi Rodzaju (które należy czytać kolejno od ołtarza głównego). Malowidła przedstawiają:
- na ścianie północnej – „Gościnność Abrahama” („Trzej Aniołowie u Abrahama” Rdz 18, 2-10), „Ofiarowanie Izaaka” (Rdz 22, 1-19), „Rebeka przy studni” (Rdz 24, 11-19), „Sen Jakuba” („Drabina Jakubowa” Rdz 28,12-17);
- na ścianie zachodniej – „Józef i jego bracia” („Józef objaśnia sen braciom” Rdz 37, 5-10), „Józef rozpoznany przez braci” („Józef jako rządca Egiptu” Rdz 45, 1-15).
Pierwsza i trzecia scena oparte zostały na rycinach według Maratty, druga, czwarta i szósta – na pracach Krausa. Ścianę wschodnią i południową oraz sklepienie zdobi ornament rocaille’owy, czyli typowy wzór rokokowy z charakterystycznym motywem muszli oraz kogucich grzebieni. Wzór oplata także anioły z Arma Christi, czyli Narzędziami Męki Panskiej oraz symbolami zwycięstwa. Całość malowidła dopełniają uskrzydlone główki putto.
Zobacz też
- Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim
- Zamek w Lidzbarku Warmińskim
- Henryk III Sorbom
- Adam Stanisław Grabowski
- Józef Korzeniewski
- Michał Stefan Radziejowski
- Jan Jerzy Plersch
- Ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim
- Ołtarz Świętego Krzyża w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim
- Ołtarz św. Jerzego w kaplicy na zamku w Lidzbarku Warmińskim
Przypisy
- ↑ J. B. Kluk, Józef Korzeniewski (około 1732-1780). Malarz na dworze biskupa Adama Stanisława Grabowskiego, „Folia Fromborcensia”, R. I (1992), nr 1, [wyd. 1993], s. 66-70.
Bibliografia
- Kaplica na zamku w Lidzbarku Warmińskim. Dzieje - Architektura - Fundacje artystyczne - Konserwacja i restauracja / pod red. Andrzeja Rzempołucha. - Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur, 2010. – S. 49-64.
- Radtke, Edward: Rezydencja Lidzbarska biskupów warmińskich / Edward Radtke. - Olsztyn : OBN, 2010. – S. 135-145.
Linki
- Kaplica zamkowa pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej, materiał na stronie http://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl [dostęp 7.01.2014 r.]