Plener Malarski Garbno: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany na terenie powiatu kętrzyńskiego od 1974 r. ==Cele== Odgórnie zdefiniowanym celem opisywanego projektu było, po pie…”)
 
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany na terenie powiatu kętrzyńskiego od 1974 r.
+
Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany na terenie [[ewim:Powiat kętrzyński|powiatu kętrzyńskiego]] od 1974 r.
 
==Cele==
 
==Cele==
 
Odgórnie zdefiniowanym celem opisywanego projektu było, po pierwsze, „dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego”<ref>H. Skurpski, ''Wstęp'' //W: ''II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”'', Olsztyn, 1975, s. 3</ref>, aby zapoznać się z pracą wykonywaną na wsi i aby rolnicy mogli w ten sposób poznać warsztat twórczy plastyków. Po drugie, równie ważnym celem dla inicjatorów pleneru było umożliwienie powstania dzieł „charakterystycznych dla regionu olsztyńskiego”, czyli „obrazujących krajobraz o wyjątkowej urodzie oraz zorganizowaną nowoczesną wieś”<ref>Dz. cyt., s. 4.</ref>. Po trzecie, pobyt i obserwacja ówczesnego życia codziennego wsi regionalnej miała stanowić niezwykłe źródło inspiracji artystycznych dla artystów-uczestników plenerów. Po czwarte zaś, projekt miał służyć również utrwaleniu kontaktów pomiędzy mecenasem sztuki, czyli PGR Garbno, a plastykami, co uległo rozszerzeniu pod względem terytorialnym, gdy w plenerach zaczęli uczestniczyć również artyści z zagranicy. Akcje plenerowe ponadto dały artystom możliwość natychmiastowej konfrontacji gotowych dzieł z odbiorcą.  
 
Odgórnie zdefiniowanym celem opisywanego projektu było, po pierwsze, „dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego”<ref>H. Skurpski, ''Wstęp'' //W: ''II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”'', Olsztyn, 1975, s. 3</ref>, aby zapoznać się z pracą wykonywaną na wsi i aby rolnicy mogli w ten sposób poznać warsztat twórczy plastyków. Po drugie, równie ważnym celem dla inicjatorów pleneru było umożliwienie powstania dzieł „charakterystycznych dla regionu olsztyńskiego”, czyli „obrazujących krajobraz o wyjątkowej urodzie oraz zorganizowaną nowoczesną wieś”<ref>Dz. cyt., s. 4.</ref>. Po trzecie, pobyt i obserwacja ówczesnego życia codziennego wsi regionalnej miała stanowić niezwykłe źródło inspiracji artystycznych dla artystów-uczestników plenerów. Po czwarte zaś, projekt miał służyć również utrwaleniu kontaktów pomiędzy mecenasem sztuki, czyli PGR Garbno, a plastykami, co uległo rozszerzeniu pod względem terytorialnym, gdy w plenerach zaczęli uczestniczyć również artyści z zagranicy. Akcje plenerowe ponadto dały artystom możliwość natychmiastowej konfrontacji gotowych dzieł z odbiorcą.  
 
==Historia==
 
==Historia==
 
Idea plenerów stała się powszechną i nowoczesną formą dla mecenatu społecznego wobec sztuki. Ich celem było stworzenie jak najbardziej dogodnych okoliczności mających wpływ na powstanie nowej sztuki w stale zmieniającym się, nowoczesnym świecie. Inicjatywa [[I Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”| pierwszego Pleneru]] w Garbnie powstała podczas krajowej realizacji projektu artystycznego Ministerstwa Kultury i Sztuki ph. „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką”. W ramach tej akcji na Warmii i Mazurach wyznaczono do regionalnej realizacji projektu dwa ośrodki – w Przerwankach oraz Garbnie. Położenie tych miejsc umożliwiało artystom-uczestnikom pleneru poznanie bogatej urody krajobrazu olsztyńskiego nad jeziorem Gołdapiwo oraz wśród równin pow. kętrzyńskiego. W ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej dzieł, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi. Uzyskano więc ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów współczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów. Plenery odbywały się najczęściej pod hasłem, traktowanym jako proponowany temat powstałych prac – w 1974 r. hasło brzmiało „Wieś mazurska w malarstwie”, zaś w 1976 r. – „Człowiek – Praca”. Corocznie organizowano w trakcie imprezy również dyskusje wykłady i spotkania adresowane do miejscowych pracowników PGR. <br>
 
Idea plenerów stała się powszechną i nowoczesną formą dla mecenatu społecznego wobec sztuki. Ich celem było stworzenie jak najbardziej dogodnych okoliczności mających wpływ na powstanie nowej sztuki w stale zmieniającym się, nowoczesnym świecie. Inicjatywa [[I Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”| pierwszego Pleneru]] w Garbnie powstała podczas krajowej realizacji projektu artystycznego Ministerstwa Kultury i Sztuki ph. „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką”. W ramach tej akcji na Warmii i Mazurach wyznaczono do regionalnej realizacji projektu dwa ośrodki – w Przerwankach oraz Garbnie. Położenie tych miejsc umożliwiało artystom-uczestnikom pleneru poznanie bogatej urody krajobrazu olsztyńskiego nad jeziorem Gołdapiwo oraz wśród równin pow. kętrzyńskiego. W ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej dzieł, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi. Uzyskano więc ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów współczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów. Plenery odbywały się najczęściej pod hasłem, traktowanym jako proponowany temat powstałych prac – w 1974 r. hasło brzmiało „Wieś mazurska w malarstwie”, zaś w 1976 r. – „Człowiek – Praca”. Corocznie organizowano w trakcie imprezy również dyskusje wykłady i spotkania adresowane do miejscowych pracowników PGR. <br>
Każdorazowo po zakończeniu pleneru każdy z uczestników przekazał jedną swoją pracę, wybraną przez PGR, do Galerii Sztuki Współczesnej, tworzącej się w ramach kombinatu. Zazwyczaj też na terenie PGR Garbno odbywała się też wystawa poplenerowa typu roboczego. Eksponowano wówczas większość prac powstałych podczas pleneru. Od 1977 r. projekt zmienił charakter, włączając w akcję uczestników z zagranicy, wówczas też zmienił nazwę z „Ogólnopolskiego” na „Międzynarodowy Plener Malarski”. Podobnie – jako że organizatorzy postanowili rozszerzyć możliwości związane z formą dzieł powstałych w trakcie pleneru – dodano da nazwy imprezy określenie „Rzeźbiarski”.
+
Każdorazowo po zakończeniu pleneru każdy z uczestników przekazał jedną swoją pracę, wybraną przez PGR, do Galerii Sztuki Współczesnej, tworzącej się w ramach kombinatu. Zazwyczaj też na terenie PGR Garbno odbywała się wystawa poplenerowa typu roboczego. Eksponowano wówczas większość prac powstałych podczas pleneru.<br>
 +
Od 1977 r. projekt zmienił charakter, włączając w akcję uczestników z zagranicy, wówczas też zmienił nazwę z „Ogólnopolskiego” na „Międzynarodowy Plener Malarski”. Podobnie – jako że organizatorzy postanowili rozszerzyć możliwości związane z formą dzieł powstałych w trakcie pleneru – dodano da nazwy imprezy określenie „Rzeźbiarski”.
 +
 
 
==Edycje==
 
==Edycje==
*1974 – [[I Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”| pierwsza edycja]]
+
*1974 – [[Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno 1974”|pierwsza edycja]]
*1975 – [[II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”| druga edycja]]
+
*1975 – [[Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno 1975”|druga edycja]]
*1976 – [[III Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘76”| trzecia edycja]]
+
*1976 – [[Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno 1976”|trzecia edycja]]
*1977 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno ‘77”| czwarta edycja]]
+
*1977 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno 1977”|czwarta edycja]]
*1978 – [[V Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘78”| piąta edycja]]
+
*1978 – [[Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno 1978”|piąta edycja]]
*1979 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno ’79”| szósta edycja]]
+
*1979 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno 1979”|szósta edycja]]
*1980 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno ‘80”| siódma edycja]]
+
*1980 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno 1980”|siódma edycja]]
*1981 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno ‘81” |ósma edycja]]
+
*1981 – [[Międzynarodowy Plener Malarsko-Rzeźbiarski „Garbno 1981” |ósma edycja]]
 +
 
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#''Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”''. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1974.
 
#''Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”''. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1974.
Linia 20: Linia 23:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references />
 
<references />
[[Category:Plenery malarskie]] [[Category:Malarstwo]] [[Category:Powiat kętrzyński]][[Category:1971-1980]] [[Category: 1981-1990]]
+
[[Category:Plenery]] [[Category:Malarstwo]] [[Category:Powiat kętrzyński]][[Category:Korsze (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category: 1945-1989]]

Aktualna wersja na dzień 08:41, 10 gru 2014

Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany na terenie powiatu kętrzyńskiego od 1974 r.

Cele

Odgórnie zdefiniowanym celem opisywanego projektu było, po pierwsze, „dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego”[1], aby zapoznać się z pracą wykonywaną na wsi i aby rolnicy mogli w ten sposób poznać warsztat twórczy plastyków. Po drugie, równie ważnym celem dla inicjatorów pleneru było umożliwienie powstania dzieł „charakterystycznych dla regionu olsztyńskiego”, czyli „obrazujących krajobraz o wyjątkowej urodzie oraz zorganizowaną nowoczesną wieś”[2]. Po trzecie, pobyt i obserwacja ówczesnego życia codziennego wsi regionalnej miała stanowić niezwykłe źródło inspiracji artystycznych dla artystów-uczestników plenerów. Po czwarte zaś, projekt miał służyć również utrwaleniu kontaktów pomiędzy mecenasem sztuki, czyli PGR Garbno, a plastykami, co uległo rozszerzeniu pod względem terytorialnym, gdy w plenerach zaczęli uczestniczyć również artyści z zagranicy. Akcje plenerowe ponadto dały artystom możliwość natychmiastowej konfrontacji gotowych dzieł z odbiorcą.

Historia

Idea plenerów stała się powszechną i nowoczesną formą dla mecenatu społecznego wobec sztuki. Ich celem było stworzenie jak najbardziej dogodnych okoliczności mających wpływ na powstanie nowej sztuki w stale zmieniającym się, nowoczesnym świecie. Inicjatywa pierwszego Pleneru w Garbnie powstała podczas krajowej realizacji projektu artystycznego Ministerstwa Kultury i Sztuki ph. „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką”. W ramach tej akcji na Warmii i Mazurach wyznaczono do regionalnej realizacji projektu dwa ośrodki – w Przerwankach oraz Garbnie. Położenie tych miejsc umożliwiało artystom-uczestnikom pleneru poznanie bogatej urody krajobrazu olsztyńskiego nad jeziorem Gołdapiwo oraz wśród równin pow. kętrzyńskiego. W ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej dzieł, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi. Uzyskano więc ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów współczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów. Plenery odbywały się najczęściej pod hasłem, traktowanym jako proponowany temat powstałych prac – w 1974 r. hasło brzmiało „Wieś mazurska w malarstwie”, zaś w 1976 r. – „Człowiek – Praca”. Corocznie organizowano w trakcie imprezy również dyskusje wykłady i spotkania adresowane do miejscowych pracowników PGR.
Każdorazowo po zakończeniu pleneru każdy z uczestników przekazał jedną swoją pracę, wybraną przez PGR, do Galerii Sztuki Współczesnej, tworzącej się w ramach kombinatu. Zazwyczaj też na terenie PGR Garbno odbywała się wystawa poplenerowa typu roboczego. Eksponowano wówczas większość prac powstałych podczas pleneru.
Od 1977 r. projekt zmienił charakter, włączając w akcję uczestników z zagranicy, wówczas też zmienił nazwę z „Ogólnopolskiego” na „Międzynarodowy Plener Malarski”. Podobnie – jako że organizatorzy postanowili rozszerzyć możliwości związane z formą dzieł powstałych w trakcie pleneru – dodano da nazwy imprezy określenie „Rzeźbiarski”.

Edycje

Bibliografia

  1. Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1974.
  2. II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
  3. Garbno ‘79 ‘80. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1980.

Przypisy

  1. H. Skurpski, Wstęp //W: II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”, Olsztyn, 1975, s. 3
  2. Dz. cyt., s. 4.