Plener Malarski Garbno
Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany na terenie powiatu kętrzyńskiego od 1974 r.
Spis treści
Cele
Odgórnie zdefiniowanym celem opisywanego projektu było, po pierwsze, „dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego”[1], aby zapoznać się z pracą wykonywaną na wsi i aby rolnicy mogli w ten sposób poznać warsztat twórczy plastyków. Po drugie, równie ważnym celem dla inicjatorów pleneru było umożliwienie powstania dzieł „charakterystycznych dla regionu olsztyńskiego”, czyli „obrazujących krajobraz o wyjątkowej urodzie oraz zorganizowaną nowoczesną wieś”[2]. Po trzecie, pobyt i obserwacja ówczesnego życia codziennego wsi regionalnej miała stanowić niezwykłe źródło inspiracji artystycznych dla artystów-uczestników plenerów. Po czwarte zaś, projekt miał służyć również utrwaleniu kontaktów pomiędzy mecenasem sztuki, czyli PGR Garbno, a plastykami, co uległo rozszerzeniu pod względem terytorialnym, gdy w plenerach zaczęli uczestniczyć również artyści z zagranicy. Akcje plenerowe ponadto dały artystom możliwość natychmiastowej konfrontacji gotowych dzieł z odbiorcą.
Historia
Idea plenerów stała się powszechną i nowoczesną formą dla mecenatu społecznego wobec sztuki. Ich celem było stworzenie jak najbardziej dogodnych okoliczności mających wpływ na powstanie nowej sztuki w stale zmieniającym się, nowoczesnym świecie. Inicjatywa pierwszego Pleneru w Garbnie powstała podczas krajowej realizacji projektu artystycznego Ministerstwa Kultury i Sztuki ph. „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką”. W ramach tej akcji na Warmii i Mazurach wyznaczono do regionalnej realizacji projektu dwa ośrodki – w Przerwankach oraz Garbnie. Położenie tych miejsc umożliwiało artystom-uczestnikom pleneru poznanie bogatej urody krajobrazu olsztyńskiego nad jeziorem Gołdapiwo oraz wśród równin pow. kętrzyńskiego. W ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej dzieł, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi. Uzyskano więc ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów współczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów. Plenery odbywały się najczęściej pod hasłem, traktowanym jako proponowany temat powstałych prac – w 1974 r. hasło brzmiało „Wieś mazurska w malarstwie”, zaś w 1976 r. – „Człowiek – Praca”. Corocznie organizowano w trakcie imprezy również dyskusje wykłady i spotkania adresowane do miejscowych pracowników PGR.
Każdorazowo po zakończeniu pleneru każdy z uczestników przekazał jedną swoją pracę, wybraną przez PGR, do Galerii Sztuki Współczesnej, tworzącej się w ramach kombinatu. Zazwyczaj też na terenie PGR Garbno odbywała się wystawa poplenerowa typu roboczego. Eksponowano wówczas większość prac powstałych podczas pleneru.
Od 1977 r. projekt zmienił charakter, włączając w akcję uczestników z zagranicy, wówczas też zmienił nazwę z „Ogólnopolskiego” na „Międzynarodowy Plener Malarski”. Podobnie – jako że organizatorzy postanowili rozszerzyć możliwości związane z formą dzieł powstałych w trakcie pleneru – dodano da nazwy imprezy określenie „Rzeźbiarski”.
Edycje
- 1974 – pierwsza edycja
- 1975 – druga edycja
- 1976 – trzecia edycja
- 1977 – czwarta edycja
- 1978 – piąta edycja
- 1979 – szósta edycja
- 1980 – siódma edycja
- 1981 – ósma edycja
Bibliografia
- Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1974.
- II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
- Garbno ‘79 ‘80. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1980.